Raksaäijän paku automaattivaihteilla – Koeajossa Ford Transit Custom

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Jo keväällä minulle puhuttiin Jyväskylän Fordin liikkeessä, että Transitista on tulossa automaattivaihteinen versio. Sellainen olisi heille tulossa myös esittelyautoksi. Automaattivaihteisista Transiteista sen isomman sain jo pikatyypätä tuolloin, kun ajoin kyseisen auton Jyväskylän Paviljongin kuljetusmessuille. Olisi sitä pidempikin koeajo järjestynyt toiselle päivälle, mutta aikataulut eivät omalta osaltani vain periksi tuntuneet antavan. Ja siirtoajopäivänä auto oli saatava näyttelyhalliin puhtaana, mieluiten heti. Tällä kertaa ajoon lähti kuitenkin se pienempi Transit Custom. Se on markkinoilla ollut jo viitisen vuotta. Tämä ei tällä kertaa ole mikään vaihtoauto, vaan ihan autoliikkeen esittelyrivistä. Ajettu sillä on karvan yli viitisen tuhatta. Vaihtoautoinakin näitä tuntuu olevan nopean pikahaun perusteella jo ihan mukava kattaus myynnissä.

Millainen on Ford Transit Custom? Siis onko Ford Transiteja useampiakin versioita?

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain: Transitista on saatavana neljää eri kokoa. Transit Custom tuli malliuudistuksen myötä korvaamaan aikaisemmat matalakattoiset tonniluokan Transitit – eli ne isoista Transiteista pienimmät. Ison Transitin kaveriksi on saatavissa pienemmät Courier, Connect, sekä Custom, Courierin ollessa se kaikkein pienin. Aiemmin olen näistä koeajanut sen kaikkein isoimman Transitin. Lisäksi on olemassa henkilökuljetuksiin Tourneo, ja siitä sitten vastaava mallitarjonta. Toki bussiversio on saatavissa myös Transitista, mutta Tourneo on sillä saralla paremmin varusteltu. Tämän korimallin bussiversio on saatavilla myös Tourneo Customina. Siis hieman sama kuin Volkswagenilla on Transporter ja Caravelle, sekä tietenkin Multivan.

Koeajoauton varustetaso on Trend, sekä kahdesta akselivälistä tässä on se pidempi.

Koeajo

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Henkilöautomainen – sitä se nätisti ja suoraan sanottuna on. Se on kuin ajaisi isoa Focusta. Ajoasento säädetään käsin, sähkösäädöt loistavat poissaololla. Penkinlämmitin toimii, sekin tuli huomattua: Joku aiempi koeajaja oli jättänyt sen päälle. Ratti on muotoiltu hyvin, siitä saa hyvän otteen. Ja ajoasentokin on kohdillaan, sekä hallintalaitteet hyvillä paikoillaan. Automaattivaihteisto on kuusipykäläinen, se tuntuu vaihtavan vaihteet hyvin. Manuaalivaihteisina olen ajanut paria vastaavaa, hyvä ja Fordimainen ajettava sekin on. Vaihteet menee pesään yhtä hyvin ja samallatavoin kuten Focuksessa.

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Selvästi tämän Fordiksi tunnistaa.

Alustatuntuma on pakettiautomainen. Ajotuntuman osalta minä tykkään tästä: Istutaan hieman henkilöautoa korkeammalla. Koska istutaan korkeammalla pikkuautoja, niin silloin myös näkee pidemmälle. Tämän takia hieman isommat autot ovat siis makuuni: maastoautot, pakettiautot, kuorma-autot…

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Tämä näyttö on itseasiassa ainut, mistä voisi antaa miinuspisteen. Syy: Pieni koko. Peruutuskamera on lisävaruste, ja sen kuva näkyy tästä samasta näytöstä.

Auton mitat on mielestäni helppo hahmottaa. Automaattivaihteisena tämmöisellä ajaa mielellään vaikka kaupunkijakelua, jonkinlaista pikkupakettia. Tai miksei jotain elintarvikkeitakin, jos tämmöiseen vain kylmäkoneen viitsii asentaa. Näppärä pyöriteltävä ahtaissakin paikoissa.

Lopputulema – Raksaäijälle sopiva

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Ford Transit Customin tavaratila on versiosta riippuen väliltä 5,95m3 – 6,83m3. Akseliväli on tarjolla kahdella eri pituudella.

Transit Custom on Suomen markkinoilla nykyään kaksilitraisella dieselkoneella. Siitä sitten on tarjolla kolmea eri tehoversiota. Uusimman EcoBlue -koneen tehovaihtoehdot ovat 105hv, 130hv ja 170hv, ja päästöluokitus on Euro6. Vanhemmat Transit Customit on myyty Suomessa 2,2 -litraisella koneella, joten downsizing on nyt myös pakujen moottoreissa. Saman koneen eri versioita nähdään myös Fordin henkilöautomallistossa. Pienimmässä koneessa vääntömomentti on 360 -Newtonmetriä, ja hiilidioksidipäästöt 157g/km. Suuritehoisimman koneen vastaavat lukemat ovat 405 -Newtonmetriä, sekä 173g/km. Keskimmäinen kone vääntää 161 -Newtonmetriä.

Kyllä minä uskon, että vaikkapa joku rakennusyrittäjä ostaa tästä vielä itselleen työauton – miksei jonkun muunkin alan yrittäjä. Muista tämän kokoluokan pakuista koeajossani on myös ollut esimerkiksi Nissan NV300.

Ford Transit Custom automaattivaihteilla / kuvat Mikko Kilkki

Nämä on kaappariovet. Ja vetokoukku on koeajoautossa myös.

Fordit Keski-Suomessa myy: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Koeajoauton speksit: Ford Transit Custom automaatti, L2H1, sekä etuveto. Varustetaso on Trend. Hinta on halvimmillaan manuaaliaskilla 30 060 euroa. Automaattivaihteisen hinnat alkaen 33 710 euroa.

Kuvat ja teksit: Mikko Kilkki