Raskasta joulua Ivecon tyyliin – Koeajossa Iveco Trakker

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Trakker on Ivecon näkemys jonkinlaisesta monttumallista. Vähän siis sama, kuin Volvolla on FMX, Scanialla uusi XT, ja Mercedeksellä Arocs. Jokunen aika sitten koeajossani käväisi järeänpuoleiseksi nosturiautoksi rakenneltu Iveco Trakker, jonka teholukema oli 450 hevosvoimaa. Lisäksi auto oli manuaalivaihteilla. Nyt koeajettu 500 hevosvoimainen Trakker on samalla akselistorakenteella, joka tottelee nimeä 2+2, mutta teholukeman lisäksi eroa löytyy myös vaihteistosta: tämä tehokkaampi auto on lisäksi automaattivaihteinen. Lisäksi molemmat Trakkerit olivat napaperällä, joten paripyöräakselit olivat vetäviä.

Toisaalta aiemmin ajamani nosturiauton teholukeman saattaa pystyä perustelemaan sillä, että autolla ajetaan lähinnä työmaiden väliä tekemään nostotöitä, eikä kyydissä välttämättä juurikaan kulje tavaraa. Varsinkin, kun nosturina on Hiab 800 Hipro. Nosturi itsessään jo painaa paljon, eikä kantavuutta yksinkertaisesti paljoa enää jää. Maansiirtoautossa lastia kyllä kulkee, jolloin tehoakin tarvitaan hieman eritavoin. Nyt kuitenkin keskitytään enemmän näistä maansiirtoautoon.

Iveco Trakker – eikö Stralis ole riittävä?

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Lavan on tehnyt ELG. Ja paripyöräakselit – ne vetää!

Näyttöä toki on siitä, että myös Iveco Straliksen saa järeästi varusteltuna. Hyvin kuitenkin tiedämme sen, että kaikki ei aina toimi kaikessa, joten Trakker tulee jatkamaan siitä, mihin Stralis jää. Koeajoauto on vuosimallia 2009, ja ajettu 363tkm. Kantavuutta koeajoautossa on melko tarkalleen 18 000 kg, ja päästöluokka kolmetoistalitraisessa koneessa on Euro4. Auto on ollut alusta alkaen yhdellä ja samalla omistajalla, eikä suurempia remontteja ole tehty. Uusi kytkin autosta kuitenkin löytyy. Pajakäyntejä ei siis voi sanoa olleen liikaa, sillä kytkin on tunnetusti kuluva osa.

Koeajo – riittääkö 500hv maansiirtoautoon?

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamossa vallitsee selkeys – myös peruutuskamera löytyy.

Päällisin puolin kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Kone käy terveen oloisesti. Vaihteet laitetaan pesään napeista, jossa komeilee kirjaimet D, N ja R. Ajoasento löytyy milläs muullakaan kuin lihasvoimalla, mutta se ei haittaa – työkäyttöönhän tämä auto on tarkoitettukin. Ainoastaan päävirtakytkin voi aiheuttaa tottumattomalle hieman harmaita hiuksia, jos sitä joutuu tietämättömänä etsimään pimeällä. Tämän auton päävirtakytkin ei suinkaan ole punainen, vaan se on musta, ja auton vasemmalla puolella. Toisinaan kun ihmisillä on tapana laittaa päävirtakytkin pois päältä kuorma-autosta silloin, kun autolla ei ajeta.

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Teholukema käy hyvin ilmi.

Koeajo tehtiin ilman lastia, nuppiautolla. Vetokita autossa on myös, joten kärryäkin pääsee vetelemään – jos ei muuten niin vaikka sitten huvikseen. 500 hevosvoimaa tuntuu ihan passelilta tähän kokoluokkaan – sen kanssa pärjää. Varsinkin, jos pääsääntöinen ajosuorite ei yllä minnekkään maailman ääriin saati mäkisiin maastoihin. Ja riippuu toki myös siitä, tarvitseeko sen kärryn auton perään. Vaihteet vaihtuvat autossa toimivan oloisesti. Eikä muutoinkaan mitään mainittavaa tunnu löytyvän. Auto vaikuttaa hyvin toimivalta sinne, minne se on tarkoitettukin – työntekoon. Ja raskaaseen sellaiseen.

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Ja vaihteet – ne on tässä.

Koeajoauton 500 hevosvoimainen kone on tehokkain, mitä Trakkeriin on saatavissa. Jos tehokkaampaa konetta jostain syystä kokee tarvitsevansa, on tällöin pohdittava sitä, että täyttäisikö Stralis auton käyttötarpeen. Stralikseen nimittäin on saatavilla esimerkiksi 560 hevosvoimainen mylly. Se ei kuitenkaan tee Trakkerista autona sen huonompaa. Trakkerin kone on kuitenkin hyvän ja vääntävän oloinen ilmestys.

Lopputulema

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Rahtiautona Trakkeria tuskin nähdään, mutta muuhun raskaassa työssä kyllä. Ajoi sitten nuppiautolla tai yhdistelmällä vaikka vaihtolavoja, maansiirtoa, tai nosturiautoa. Puutavarakuljetuksissakin Trakkeria on nähty. Entäpä sitten tehot, 450 hevosvoimaa vastaan 500 hevosvoimaa? Kyllä se viissatanen kone on tähän autoon se oikeampi valinta, koska vetokitakin tosiaan löytyy. Ja vaihteisto, manuaali vai automaatti? Testaa vaikka itse, ja mieti mikä on ajosuorite. Päätä sitten. Molemmat vaihteistot toimivat, ja ovat helppokäyttäisiä. Enää ei puutu kuin autolle hinta, ja se on Alvittomana 45 000 euroa. ALV 24% hinta on 55 800 euroa.

Iveco Trakker 2009 8x4 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamomallin nimi on Active Time. Pienempikin hyttimalli on saatavilla, ja sen nimi on Active Day.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Iveco Trakker 500, ajettu 363tkm. Automaattiaski, ELG lava, vetokita. Myös mainittu nosturiauto on myynnissä samassa liikkeessä. Nosturiauton vuosimalli on 2007, ja hinta alvittomana 115 000 euroa. Nosturiauton varusteet: jibi, rahtilava, napaperä, ilmastointi. Nosturina Hiab 800 Hipro.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki