Renault Grand Scenic – tyyli ennen kaikkea

Erilaiset tila- ja monikäyttöautot ovat aina yrittäneet vedota kuluttajien lompakoihin sisätilojen muunneltavuudella, säilytyslokeroiden määrällä ja tilavuudella. Yleensä tila-auto ei ole ollut impulssinomainen hankinta, vaan ostosta on aina ohjannut aito tarve kuljettaa isompi määrä ihmisiä ja/tai tavaroita. Koska varsinkin perheellisillä on harvoin liikaa rahaa käytettävissä tila-auton ostoon, ovat tila-autot sementoituneet varsin tavanomaisiksi ja olemukseltaan tylsiksi kuljettimiksi, jollaisen ostaessaan joutuu laittamaan tilan tarpeen aivan kaiken edelle.  Kokoluokasta riippumatta joka merkillä on pian tarjolla myös jonkinlainen katumaasturi, ja niitäkin versioidaan jo neliovisina coupé-malleina koppimallien lisäksi. Perinteiset tila-autot ja farmarit ovat viime vuosina saaneet kokea eksistentiaalista tuskaa miettien pitäisikö heidänkin olla katumaastureita. Osa valmistajista onkin työntänyt markkinoille rehellisesti nimenomaan katumaastureiksi suunniteltuja malleja, kun taas jotkin tila-autot ovat kokemassa muodonmuutoksen hip cool katumaasturi-crossover-suv-monikäyttöautoksi. Autovouhotus sai koeajoon Renault Grand Scenic -tila-auton, joka joidenkin mielestä on se kaunein tila-auto. Ehkä jopa seksikkäin.

 

Mikä?

Tutut Renault Scenic ja Grand Scenic ovat kokeneet myös täyden metamorfoosin, tosin tyylikkään virkistävällä tavalla. Autot ovat säilyttäneet tila-auton ominaisuudet, mutta isojen 20-tuuman vanteiden, kulmikkaan ikkunalinjan, kaksivärimaalauksen, kromiviimeistelyn ja pokatun kylkiprofiilin ansiosta Scenic näyttää nyt kadulle karanneelta ylimodernilta konseptiautolta. Ja se ei ole lainkaan huono asia. Uusi Scenic on ehkä parasta mitä tila-autoille on tapahtunut pitkään aikaan, tämä ei näytä halvalta möhkäleeltä. Tämän koeajon aikanakin testissä ollut Renault Grand Scenic dCi 160 EDC6-aut Bose sai runsaasti ihailevia katseita, enkä todellakaan osannut odottaa sitä tila-auton ratissa. Renaultilla on ollut sikäli herkullinen asema suunnitella täysin uudenlainen tila-auto, että heillä on jo Kadjar SUV-mallistossa (Nissan Qashqain sisarmalli), joten uudet Scenit saatettiin suunnitella selkeästi erilaisiksi. Scenic on edelleen aina viisipaikkainen ja lyhyempi (-23cm), kun taas Grand Scenic on valittavissa viisi- tai seitsenpaikkaisena ilman lisähintaa. Renault Grand Scenic viisipaikkaisena on sikäli hyvä valinta, että se tuo myös merkittävästi lisää tavaratilaa kiitos syvemmän tavaratilan. Scenicissä on takana polvitilaa mukavat 21cm, mutta Grand Scenicissä tila kasvaa jo 25 senttiin, joten ei ole ihme, että Grand Scenic on löytänyt tiensä taksitolpallekin. Takaistuinta voidaan myös liikuttaa kahdessa eri osassa 60/40-suhteella eteen ja taakse.

 

Rollin’ on twenties

Kun näkee auton ensimmäistä kertaa, niin silmiin osuvat autossa tietysti vanteet. Ne ovat kaikissa versioissa vakiona 20-tuumaiset, mutta vastoin oletuksia vanteelle ei laiteta matalaprofiilista ja meluisaa urheilurengasta, vaan kapea ja korkeaprofiilinen rengas 195/55 koossa. Mutta miksi? Ulkonäkö ei olekaan tärkein syy. Yhdistämällä iso vannekoko ja korkea rengas, hyödytään ison vannekooon pienestä vierintävastustuksesta ja ulkonäöstä, mutta toisaalta myös korkean ja kapean renkaan mukavuudesta, hiljaisuudesta ja pienistä CO2-päästöarvoista. Mutta toimiiko kokonaisuus yhdessä? Yllättävää, kyllä. Auton alla olleet Nokian Renkaiden kitkat olivat toki hiljaiset muutenkin, mutta routavaurioiden runtelemilla kaduilla normaalisti häiritsevät kelirikot eivät tuntuneet Renault Grand Scenicin ratissa paljoakaan. Sinänsä harmi, että muihin autoihin ei tätä kokonaisuutta edes rahalla saa, mutta koska uusi Scenic on alusta alkaen suunniteltu tätä varten, on iso vannekoko yllättävä ja uusi ostoperuste Scenicille, erityisesti mitä tulee CO2-päästöjen ja ulkonäön tuomaan yhdistelmään. Moottoritienopeuksissa Grand Scenic etenee vakaasti ja hiljaisesti. Pitkänmallisen ja suhteellisen matalan korin ansiosta Grand Scenic kallistelee mutkissa odotettua vähemmän. Jousitus ei ole  kovin pehmeä, joka osaltaan tuo autoon ehkä astetta enemmän tienpinnan epätasaisuuksia kuin mitä stereotypisesti ranskalaiselta autolta moni olettaisi. Ratissa on ohjaustuntumaan nähden välystä perusasennossa, mutta ohjaukseltaan auto on kuitenkin tarkka mutkissa.

 

Kuinka monta insinööriä mahtuu 63 litraan?

Onko perinteiset tila-auton ominaisuudet sitten uhrattu ulkonäön alttarilla? Niinkuin kaikkiin tila-autoihin kuuluu, myös Scenic lataa niin pitkän listan vanhoja ja uusia nokkelia tila- ja säilytysratkaisuja, että voisi kuvitella jossain pidettävän vuosittaiset tila-autoinsinöörien ideakilpailut. Renault Grand Scenicissä on luokkansa parhaaksi mainostetut säilytystilat, joita on yhteensä 63 litran verran. Miten Scenicin nokkelat tilaratkaisut sitten toimisivat käytännössä? Otamme selvää kolmen konkreettisen esimerkin turvin.

 

Arkinen ongelma #1:

Käyt Ikeassa ja vastoin ennakkosuunnitelmia ostat aiottujen keittiötarvikkeiden lisäksi lipaston. Et ehdi vuokrata ja palauttaa pakettiautoa, mutta kiitos tila-auton, voit ottaa lipaston oman auton kyytiin. Kärräät koottavan lipaston osat autolle ja samassa kaatosade iskee. Penkit pitää vielä kaataa ja hattuhylly änkeä jonnekin!? Ei hätää, koska Scenicin takakontista voit sähköisesti ja automaattisesti kaataa kaikki takapenkit, jolloin saat sekunneissa tasaisen lattian lipastolle. Hattuhylly voidaan laittaa tavaratilan välipohjan alle, joten siitä ei tarvitse murehtia matkustamossa. Voit taittaa myös etumatkustajankin selkänojan alas jolloin saat siitä pienen pöydän.

Arkinen ongelma #2:

Nelihenkinen perhe lähtee pitkälle automatkalle. Matkustajat haluavat jokainen mukaan oman tablettitietokoneen kuulokkeineen ajanvietteeksi. Kuski haluaa pitää matkustajat tyytyväisinä ja hiljaisina, mutta miten kaikille riittää virtaa ja mihin kaikki talteen pysähdysten ajaksi ja piiloon näkyviltä? Scenicissä on etu- ja takapenkkien välissä iso liukuva säilytyskompleksi, jonka 13 litran säilytystilaa voivat hyödyntää niin edessä kuin takanakin istuvat. Takamatkustajien käytössä on kaksi USB-porttia, audiopistorasia, 12V virran ulosotto sekä oma erillinen säilytyslokero. Harvemmin tarvittavat pikkuesineet voidaan piilottaa myös neljään erilliseen lattian alla olevaan salalokeroon. Takapenkkiläiset voivat hyödyntää etupenkkeihin integroituja ja muotoiltuja taittopöytiä, joissa voi säilyttää puhelimen tai pikkutavaroita, mutta pidikkeiden ansiosta siihen voi laittaa myös tablettitietokoneen tukevasti nojaamaan.

 Arkinen ongelma #3:

Olet museon intendentti ja joudut kuljettamaan joukon huippuharvinaisia muinaisia pergamentteja, jotka pitää säilyttää valolta suojattuna ja viileässä, eikä niitä missään tapauksessa saa rytistää. Joudut samana aamuna viemään lapset päiväkotiin ja noiden pikkutuholaisten käsiinhän ei vahingossakaan voi jättää mitään. Mikä eteen? Scenicissä ahdas hansikaslokero on korvattu isolla 11,5 liran lipastomaisella easy life -lokerolla. Säilytystilaa on kolme litraa enemmän kuin tavallisessa lokerossa, jonka lisäksi lokero vedetään lipastomaisesti ulos kojelaudasta pienen luukun avaamisen sijaan. Tilaan mahtuu A4-kokoinen paperi taivuttamatta ja tila on tietenkin myös valaistu, jäähdytetty, sähkötunnistuksella avattavissa ja lukittu automaattisesti yhdessä auton lukituksen kanssa.

 

Erilaisia tilaratkaisuja korostetaan jokaisen uuden tila-auton yhteydessä, mutta jos unohdetaan ne hetkeksi, niin kerron itse kolme poikkeuksellista asiaa mihin ihastuin Grand Scenicissä:

Ne penkit. Ne näyttävät enemmän design-huonekaluilta kuin autonistuimilta. Niiden avulla koko auton ilme saa sisällä modernin ja viimeistelly oloisen fiiliksen, jolloin autossa jopa istuu pitkäänkin mielellään. Penkit on myös muotoiltu voimakkaasti, muttei kuitenkaan niin urheilullisesti, että niillä istuminen olisi ahdistavaa tai että lapsen istuimen kiinnittäminen olisi hankalaa.

Käden ulottuvilla. Kiitos ison pystysuuntaisen 8,7 tuuman näytön, kojelauden yleisilme on siisti ja pelkistetty. Niin ratin takanaa olevaa kojelautanäyttöä kuin keskikonsolin jättimäistä kosketusnäyttöäkin voi kustomoida mieleisekseen näyttämään haluttuja tietoja eri väreissä. Kosketusnäytön käyttö on ajon aikana hankalaa, mutta muut nimenomaan kuljettajalle tärkeät kytkimet ovat helposti käytettävissä. Vakionopeuden säätimen sijoittelu ratin toiseen puolaan ja selkeät kytkimet ovat esimerkillisiä. Rattikolumniin asennettu radion säädin saa myös kiitosta. Säätimet ovat hyvin lähellä sormenpäitä ratin takana, joten volyymin säätö onnistuu kättä nostamatta sormenpäitä liikuttamalla. Sama kanavasurffailussa. Renault Grand Sceniciin saa myös heijastusnäytön tuulilasiin, jossa kuljettajalle heijastetaan niin nopeuden, nopeusrajoituksen kuin mukautuvan vakionopeudensäätimenkin tiedot. Myös aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä ja jalankulkijavaroitin ovat vakiovarusteena Grand Scenicissä, joten koen oloni varmemmaksi ja rentouneemmaksi ratin takana tietäen, että myös auto huolehtii minusta.

Konsepti. Scenic on tila-auto, jonka voisin ostaa ilman tilantarvetta. Vain siksi, että se näyttää niin hemmetin hyvältä ja isoakin autoa on kiva ajaa. Varsinkin Grand Scenicissä on paljon Espace lippulaivamallin piirteitä edullisempaan hintaan. Auto näyttääkin Pariisin autonäyttelystä karanneelta konseptiautolta, jollaisia ei koskaan kuitenkaan näe tuotannossa, sillä ne vedetään aina jonkinlaisen mystisen tylsyysosaston läpi ennen myyntiä. Ison tila-auton ajamisessa on toki huonotkin puolensa, jotka huomaa nopeasti ahtaassa parkkihallissa.

 

Viisipaikkainen, seitsenpaikkainen viisipaikkainen ja iso viisipaikkainen

Entä seitsenpaikkaisuus? Kolmannella rivillä polvitilaa on enää 13cm, ja sinne kapuaminen vaatii tenavamaista uskallusta ja nokkeluutta, joten seitsemälle aikuiselle paikkoja ei varsinaisesti ole. Se vaatisi jo pikkubussia, ja sitä Grand Scenic ei kaikesta huolimatta ole. Pienemmässä puhtaasti viisipaikkaisessa Scenicissä tavaratilaa on 506 litraa ja seitsenpaikkaisessa Renault Grand Scenicissä 533 litraa viisipaikkaisena, mutta täysin seitsenpaikkaisena tavaratilaa jää enää 189 litraa kun kaikki penkit ovat ylhäällä. Toisaalta jos valitsee ison Grand Scenicin viisipaikkaisena ilman takakontissa olevia kahta lisäistuinta, kasvaa tavaratila 718 litraan, kiitos syvemmän tavaratilan. Tällainen tavaratila on jo aika luksusta ja riittänee useimmille. Siksi on tärkeää kiinnittää huomiota siihen ottaako viisipaikkaisen Scenicin (506 l), seitsenpaikkaisen Grand Scenicin viisi istuinta ylhäällä (533 l) vai vain viisipaikkaisen Grand Scenicin (718 l), mitä tulee tavaratilaan.

 

Hevoskaupoilla

Ajotuntuma Scenicissä ei ole koosta huolimatta pakettiautomainen, sillä auto on vain 1,66 metrin korkuinen, olkoonkin että ajoasento on toki korkealla. Tämä 160 hevosvoimainen ja kuusivaihteinen diesel toimii mukavimmin comfort-moodissa, sport-asetuksella vaihteisto pitää kierroksia korkealle turhan pitkään yli parhaan vääntöalueen ja tuntuu että moottoriääni ei enää vastaa kiihtyvyyden tunnetta. Comfort-asetuksella vaihteet vaihtuvat tasaisemmin ja pehmeämmin, kuten diesel-moottorin luonteeseen ja ajotapaan sopiikin. Kaupunkinopeuksissa pienellä ennakoinnilla liikenteen seassa pärjää yllättävänkin ripeästi. Itse harkitsisin 110 hevosvoimaista versiota seitsenvaihteisella EDC-vaihteistolla, jolloin myös CO2-päästöt jäävät 104 grammaan. Isompi dCi 160 maksaa kuitenkin 4.600 euroa enemmän CO2-päästöjen ollessa 122 grammaa, yli monen yrityksen asettaman rajan työsuhdeautoille. Toki isompi moottori tuo 50 hevosvoimaa ja 100 Nm vääntöä lisää, joten jokainen voi miettiä saako rahalla ja pääseekö näillä hevosilla.

 

All about that Bose?

Jos moottorissa säästääkin, niin Bose-varustelu on se jossa sitten rahaa kannattaa jo vähän käyttääkin. Identtisellä dCi 110 moottorilla Bose-varustelu maksaa 3.000 euroa enemmän kuin keskitason Zen, mutta rahalle saa paljon vastinetta. Edullisinta Life-tasoa ei ole Suomessa saatavissakaan Sceniciin. Bose-tason lisäksi ei paljon enää varustelistalle jää ruksattavaakaan, joten varsinkin dCi 110-moottorilla hinta on helposti pidettävissä alle 40.000 euron, ja saat silti alle täysin varustellun ison perheauton.  Harmillisesti Grand Sceniciin ei ole saatavissa sähkötoimista takaluukkua saatikka peruutuskameraa edes rahalla, vaikka muussa mallistossa ja kilpailijoilla näitä esiintyykin. Omat suosikkini lisävarustelistalta olisivat panoraamalasikatto (valaisee auton hyvin vaikkei aukeakaan) sekä kaksivärimaalaus, joka sopii todella hyvin yhteen matalan kattolinjan ja isojen vanteiden kanssa. Uuden Scenicin värikartasta löytyy kaksivärimaalauksen ansiosta kokonaan uuden tuntuinen värimaailma, ja vaikka vaihtoehtotoja on vähän, ovat kaikki erittäin näyttäviä ja silti jopa epäranskalaisen konservatiivisia.

 

Renault Grand Scenic antaa joka suhteessa hyvän vastineen rahalle, niinkuin Renaultin merkille on tunnusomaista. Ei mitään turhaa, ainoastaan toimivia ratkaisuja kohtuuhintaan. Kun koko Scenic-malliston hiilidioksidipäästöt vielä vaihtelevat maltillisesti 100-136 gramman välillä, niin auto sopii niin päästörajoja välttelevälle työsuhdeautoilijalle, taksikuskille kuin rahoistaan kiinnipitävälle perheellisellekin. Grand Scenic on rehellisesti myös seksikkäimmäin näköinen tila-auto koskaan. Rahan käyttö tilaan ja varusteisiin kerrankin kannattaa, koska molemmat ovat suhteellisen edullisia, ja edesauttavat joskus pakon edessä hankittavan tila-auton pitämiseen pitempiaikaisestikin.


Kaksoisturboahdettu Common Rail -suoraruiskutusdiesel
Kuusivaihteinen EDC-kaksoiskytkinvaihteisto
160 hv tehoa ja 360 Nm vääntöä
122 CO2 g/km ja kulutus 4,7 litraa/100 km EU-yhd.
10,7 sek 0-100 km/h
4634 mm kokonaispituus, 2804 mm akseliväli, 1735 kg omamassa, 2375 kg kokonaismassa
718 VDA-litran tavaratila (5-paikkainen ilman kolmatta riviä),
533 VDA-litran tavaratila (7-paikkainen viidellä penkillä),
189 VDA-litran tavaratila (7-paikkainen kaikki käytössä)
34.419,09 € autoveroton hinta, 7.570,91 € arvioitu autovero, 41.990 € hinta yhteensä
645 € käyttöetu ja 795 € vapaa autoetu