Renault Koleos – suuri ja ylellinen katumaasturi

Renault Koleos
Kuvat: Renault

Renault on onnistunut sulattamaan suomalaisten sydämet uudella mallistollaan pienen tauon jälkeen. Tästä kielii myyntiluvut, sillä ranskalaista automerkkiä myytiin maassamme viime vuonna peräti yli kolme kertaa enemmän kuin vielä vuonna 2013. Suuren malliston uusimisen uusin tulokas on kookas katumaasturi Renault Koleos, joka asettuu suositun Kadjar-mallin yläpuolelle.

Kooltaan Renault Koleos on yli kaksikymmentä senttimetriä Kadjaria pidempi, mikä näkyy väljyytenä matkustamossa. Koleos on 4,67 metriä pitkä, 1,84 metriä leveä ja akseliväliltään 2,71 metrinen. Ulkonäöltään ja sisustukseltaan Koleoksen kerrotaan olevan lähellä Renault-malliston Espace- ja Talisman-malleja. Renaultille tunnusomaiset C-kirjaimen muotoiset LED-päiväajovalot ovatkin yksi Koleoksen tuntomerkeistä.

Renault Koleos saatavana kahdella moottorilla

Euroopassa Koleokseen on tarjolla kaksi dieselmoottoria. Pienempi 1,6-litrainen dCi 130 kehittää 130 hevosvoiman tehot ja 320 Nm vääntömomentin. Pienemmän moottorin yhteydessä vaihteistona on aina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 4,6 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöiksi 120 g/km.

Tehokkaampi vaihtoehto on 2,0-litrainen 175 heppainen turbodiesel, jonka suurin vääntömomentti on 380 Nm. Suomeen tuotavat kaksilitraiset moottorit on yhdistetty aina X-Tronic-automaattivaihteistoon, joka yhdistää perinteisen automaattivaihteiston ja portaattomasti toimivan CVT-automaatin ominaisuudet. Kyseisellä voimalinjayhdistelmällä varustettuna Koleoksen yhdistetty kulutus on 5,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 153 g/km.

Renault Koleos

Renault Koleos esiteltiin kansainväliselle lehdistölle poikkeuksellisesti Suomessa.

Monipuolinen neliveto

Renault Koleos on varustettu mukavalla 21 senttimetrin maavaralla, joten sillä voinee poiketa hyvillä mielin heikompikuntoisellekin polulle. Nelivetojärjestelmänä toimii Renault-Nissanin pitkään käyttämä ALL MODE 4X4i -voimansiirto, joka löytyy miljoonista konsernin ajoneuvoista.

Koleoksessa on valittavissa kolme erilaista nelivedon ajotilaa. Kun ajetaan 2WD-asennossa, Koleos on aina etuvetoinen ja silloin säästetään polttoainetta. Tämä ajotila on mainio suurimman osan vuotta.

Kääntämällä valitsin asentoon 4WD AUTO, Koleoksen ALL MODE 4x4i -järjestelmän elektroniikka havainnoi lukuisien anturien avulla ajotyyliä, keliä ja montaa muuta muuttujaa. Niiden perusteella voimaa jaetaan etu- ja taka-akselin kesken. Mikäli ajetaan hyvällä kesäkelillä, kaikki voima välitetään etupyörille, mutta tarpeen vaatiessa puolet voidaan antaa takapyörille.

Hankalissa olosuhteissa tai maastossa kannattaa voi valita 4WD LOCK -ajotilan. Silloin moottorin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselin kesken. Tätä ajotilaa voi käyttää alle 40 km/h nopeuksissa. Kun nopeus kasvaa suuremmaksi tai moottori käynnistetään uudelleen, siirrytään automaattisesti automaattiseen nelivetoon.

Renault Koleos – ennakkomyyntihinnat:

dCi 130 Zen                               34 390 €
dCi 175 X-Tronic Zen                37 990 €
dCi 175 X-Tronic 4WD Zen       43 390 €
dCi 175 X-Tronic 4WD Intens    46 390 €