Romutuspalkkiokampanjan rahat uhkaavat loppua jo kesällä

Hyundai i20

Vuoden alussa startannut uusi autojen romutuspalkkiokampanja on ollut suosittu jo ensimmäisen kuukauden aikana, ilmenee Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteesta.

Romutuspalkkiolla on hankittu jo noin tuhat uutta henkilöautoa, joten Trafin mukaan noin 13 prosenttia valtion palkkioon varaamasta määrärahasta on jo käytetty. Mikäli romutuspalkkion suosio jatkuisi samanlaisena myös tulevat kuukaudet, palkkiorahaa riittäisi jaettavaksi vain heinäkuulle asti.

Kuten odotettua, romutuspalkkiokampanjalla on hankittu lähinnä pienempiä A- ja B-segmentin autoja. Niiden osuus on ollut kampanjassa noin kaksi kolmasosaa. C-segmentin autojen osuus romutuspalkkiolla hankituista autoista on noin neljännes. Suurin osa hankituista autoista on ollut bensiinikäyttöisiä, dieselien osuuden ollessa vain hieman alle viisi prosenttia. Kaasuautojen ja ladattavien hybridien osuus romutuspalkkioautoista oli tammikuussa noin 7 prosenttia.

Dieselautojen pientä osuutta selittää romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokojakauma, sillä dieselautot ovat yleisimpiä D- ja E-segmentin sekä suurempien katumaasturien kokoluokissa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Romutuspalkkiolla pyritään uudistamaan Suomen ajoneuvokantaa vähäpäästöisemmäksi. Romutuspalkkion voi käyttää uuden, vähäpäästöisen henkilöauton hankkimiseen 1.1.–31.8.2018. Palkkion saamisen edellytyksenä on, että romutettavaksi tuotava auto on käyttöönotettu vuonna 2007 tai aikaisemmin ja se ollut liikennekäytössä vuoden 2017 aikana sekä romutushetkellä. Romutuspalkkion käyttäjän on pitänyt myös olla auton omistajana tai haltijana romutusta edeltävät 12 kuukautta.

Romutuspalkkiota voi saada 1 500–2 500 euroa, josta valtion osuus on 1 000–2 000 euroa ja autoalan 500 euroa.