Se todellakin yllätti tankilla – koeajossa Skoda Octavia G-Tec

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Kun vaihtoehtoautoilu kiinnostaa, myös kaasuauto voi olla varteenotettava vaihtoehto. Hinta ei todellakaan muodostu autoa hankkiessa ongelmaksi: G-Tec sisältää 1,4 litraisen bensiinikoneen, ja maksaa käytännössä yhtä paljon, kuin vastaava 1,4 litrainen Octavian bensaversio. Käytännön eroina on G-Tecin tähän nähden pienempi teholukema, sekä pienempi tavaratila. Kaasutankki on sijoitettu tavaratilan lattian alle, tavaratilan kutistumisen selittyessä sillä. Koska ensimmäinen koeajokokemuksemme oli positiivinen kokemus, koeajoimme Skoda Octavia G-Tecin tällä kertaa jo toistamiseen.

Verotuksen osalta kaasuautosta menee käyttövoimavero, kansanomaisesti dieselvero. Sitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa täysimääräisenä, sillä se on kaasumallin kohdalla 215 euroa. Vastaavan dieselmallin käyttövoimavero huitelee jo 400 eurossa. Tämä tekee sen, että kaasuauto tulee dieselautoa edukkaammaksi pitää, vaikka kulutuslukemat ovatkin keskenään verrannollisia.

Rakkaasta pääkaupungista Jyväskylään 17 eurolla

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Octavia G-Tec kulkee kaasulla, mikäli sellaista on vain muistanut autoon tankata. Kaasun loppuessa vaihtuu voimanlähteeksi automaattisesti bensiini. Toimintasäde on bensalla ja kaasulla yhteensä yli tuhannen kilometrin luokkaa. Kaasusäiliön tilavuus on 15 kiloa, mikä vastaa litroiksi muutettuna 97 litran tankkia. Autossa löytyy myös 50 litran bensiinitankki. Pelkällä kaasulla pääsee noin nelisensataa kilometriä.

Kun matka pääkaupunkiseudulta kohti Jyväskylää alkoi, oli kaasutankki täysi. Seuraava tankkaus tapahtui Jyväskylässä, jolloin alkoi hymyillyttämään: Tankki täyteen biokaasua maksoi 17 euroa. Tankkauksen alkaessa ainetta oli tankissa enää neljäsosan verran. Maakaasua saisi toki tätäkin edukkaammin, mutta halusimme tukea kotimaista. Autoon tankattiin siis biojätteestä jalostettua biokaasua.

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Kaasua ostettaessa ja kulutuksia mietittäessä saattaa tuntua hämäävältä se, että Skoda ilmoittaa Octavia G-Tecin kulutuksen kuutioissa. Kaasu taas myydään kiloissa, ja kaasulle ilmoitetaan vertailuhinta bensiinille. Asia ei kuitenkaan ole hankalaa, jos siihen jaksaa perehtyä.

Matka-ajossa keskikulutus jäi neljään kiloon sadalle kilometrille kaasua. Kaupunkiajossa kulutus hieman nousi. Se kävi selväksi kuitenkin hyvin, että autolla pärjää varsin mainiosti Jyväskylästä pääkaupunkiseudulle ajettaessa asioita hoitamaan. Kartalla pohjoisempaan mentäessä kaasun tankkausverkosto muuttuu harvalukuisemmaksi, lähimpien tankkauspisteiden ollessa Uusikaarlepyyssä ja Oulussa. Oulun yläpuolella tankkausmahdollisuuksia kaasun osalta ei ole ainakaan vielä, joten sen jälkeen on tankattava bensaa. Myös itäraja on vähänkään pohjoisempana jäänyt täysin ilman tankkauspisteitä, tankkauspisteiden löytyessä vain Imatralta ja Lappeenrannasta.

Kylmällä Octavia G-Tec käynnistyy bensalla, mutta vaihtaa pian kaasulle. Kaasuautoja on nähty jo taksikäytössä. Bensakoneiseen autoon verrattuna tarvitaan vain pieniä teknisiä muutoksia, jolloin hankintahintakin on voitu pitää maltillisena. Myös raskaankaluston puolella kaasukäyttöisiä autoja on nähty.

Koeajo

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säädetään käsin, sähkösäätöjä ei ole. Hallintalaitteet on sopivilla paikoilla, ja DSG automaattivaihteisto on Volkswagenilta tuttu seitsenpykäläinen. Auton sisällä kaasukäyttöisyyden huomaa lähinnä kahdesta polttoainemittarista, joista toinen on kaasulle, ja toinen bensalle. Myös se käy selkeästi ilmi, kummalla polttoaineella ajetaan. Ajotuntuman perusteella eroa bensa- ja kaasuauton välillä on hankala sanoa.

Tehoeroa bensakäyttöiseen 1,4 litraiseen on 40 hevosvoimaa. Sen kyllä huomaa, mutta varsinkaan matka-ajossa se ei haittaa yhtään. Tavoitenopeuksiin auto kiihtyy ongelmitta. Ja kun muistaa ne säästyneet eurot, jolloin voi niiden turvin lähteä perheen kanssa vaikka kesälomamatkalle.

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Farmarimallissa tavaratila on 480 litraa. Bensa- ja dieselkoneisessa tavaratila on 110 litraa suurempi. Se ei kuitenkaan haittaa, kun miettii kaasuautosta saatavisia rahallisia hyötyjä. Ja sitä, että päästöt ovat mukavasti pienemmät. Järkevä ihminen pärjää tälläkin. Virallinen CO2-päästölukema ilmoitetaan maakaasun päästöjen mukaan: Maakaasulla ajaessa hiilidioksidipäästöt ovat 25% pienemmät, mitä bensalla ajaessa. Biokaasulla ajaessa hiilidioksidipäästöjä ei ole.

Alustatuntuma on samanlainen, kuin missä tahansa muussakin tämän korimallin Octaviassa. Oikeastaan mikään ei yllätä muualla kuin autoa tankatessa: En ollut aiemmin tankannut kaasua kaasuautoon, joten ohjeet jouduin lukemaan tankkauspisteellä. Kaasun tankkaus on ohjeita noudattaen kuitenkin yksinkertainen toimenpide, mihinkä ei insinööritaitoja tarvita. Luultavasti on haastavampaa löytää kartalta tankkauspiste.

Haluamiskerroin kasvaa autoa tankatessa

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Skoda Octavia G-Tec on auto, minkä voi helposti perustella järjellä. Kunhan vain asuu siellä, minne tankkausverkosto yltää. Karkeasti voisi todeta, että tankkausverkosto on hyvä suunnilleen Keski-Suomesta alaspäin.

Myös kesälomareissu voisi onnistua Skoda Octavia G-Tecillä, mikäli vain on valmis suunnittelemaan reittinsä tankkausverkoston ehdoilla. Se mikä on positiivista, niin kaasulla ajaessa kulutuslukemat olivat osapuilleen ne, mitä valmistaja sanoikin.

Skodalla on Octaviasta kaasumalleja ollut jo aikaisemmin, mutta nyt sellainen on myös automaattivaihteisena. Manuaalivaihteinen versio on edelleen saatavissa – automaattiin ei ole pakko tyytyä. Jos et halua Octavian kaasumallia farmarina, niin asiantila järjestyy silloinkin. Ihan mitenkä vain.

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC DSG – tekniset tiedot

Moottori 1.4 -litrainen bensiini- ja kaasumoottori (4 sylinteriä)
Suurin teho 81 kW ( 110 hv) / 4800-6000 r/min
Suurin vääntö 200 Nm / 1500-3500 r/min

Kiihtyvyys 0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 195 km/h
Yhdistetty kulutus (valm.ilm.) 5,7cm3/100 km
CO2-päästöt 101 g/km

Mitat Pituus 4 670 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 458 mm, akseliväli 2 680 mm, maavara 141 mm
Omamassa 1 272 kg
Perävaunumassa jarruin  1 500 kg
Tavaratila 480 / 1610 l