Se tunne, kun retkelle tekee mieli – koeajossa Fiat Ducato

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Siitä on jo aikaa – nimittäin edellisestä blogipostauksestani. Kauan ainakin minun mittakaavassani, jossa yleensä bloggaan useammin. Siispä asiantila oli korjattava. Välissä toki käväisin koeajamassa Mercedeksen koeajokiertueella uuden X250d pick-upin, mikä pohjautuu Nissan Navaraan. Koeajo oli senverran pikainen, etten ruvennut sen tarkempia autosta bloggailemaan. Nyt rupesin miettimään, että mikä olisi mielenkiintoinen auto blogiini? BMW 328, Audi S4 V8 koneella, vaiko Mercedes-Benz E250 coupe? Nämä kaikki olin bongannut autoliikkeiden esittelyhalleista. Yksi auto oli myyty, mutta odotti noutajaansa autoliikkeessä. Toinen auto odotti uutta akkua, ja niin edelleen. Siis se perus – jostain on autoliikkeen saatava rahaa, ja joskus auton akku on väistämättä vaihtokunnossa. Se on sitä elämää, jolle ei autobloggarikaan mahda mitään. Koeajoon lähti lopulta Fiat Ducaton retkeilyversio. Vuosimalli on 2009, ja elämää takana 267tkm. Se rupeaa olemaan pikkuhiljaa jo kilometrejä nähnyt, mutta elämää tällä silti vielä on edessä. Ja on tottakai varsin järjellinen kulkine niihin muihin autoihin verrattuna, joita kaavailin koeajavani.

Varusteet – mitä retkeilyautoon tarvitsee?

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Jokunen vuosi takaperin koeajossani oli hieman järeämpi, kolmeakselinen Ducaton alustalle tehty asuntoauto. Kyseinen auto tarvitsi vähintään BC1 -ajokortin, niin iso se oli. Tähän nyt koeajettuun autoon kuitenkin riittää B-kortti. Sisustan on rakentanut Verhoomo Sorsa, ja kolmelitrainen kone on ohjelmoitu. Tehoja löytyy mukavaiset 210 hevosvoiman verran. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti, ja varustelistalta löytyy esimerkiksi vetokoukku. Myös Webasto löytyy, ja takapenkkiläisille televisio.

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Auto on myös hiljattain katsastettu, joten asiat on sen puoleen kunnossa. Takapenkillä on paikat neljälle, jotenka kuljettajan lisäksi kyytiin mahtuu viisi henkilöä. Vetokykyä löytyy 3000kg, luulisi pikkuhiljaa riittävän.

Jos haluat vertailla eri retkeilyautoja, on aikaisemmin koeajossani käynyt MB Sprinter, sekä Iveco Daily. Näistä Iveco oli esittelyauto, ja Sprinter vaihtoauto.

Koeajo – kunnossa se on

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Itseasiassa ensimmäisen koeajolenkin autolla kävin suorittamassa juuri silloin, kun auto oli tullut liikkeeseen asiakkaalta. Valokuvaamaan en tuolloin kuitenkaan päässyt – pimeä teki tuloaan, ja raksafirman teipit koristivat autoa. Nyt oli auto käynyt teippien poistossa sekä myyntikuntoon laitossa. Hyvä ajoasento autosta löytyy, ja vaihteisto on helppo käyttää. Ratin säädöistä on tarjolla vain etäisyyden säätö, mutta silläkin pärjää.

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Myös lisäpitkät löytyy.

Vaihteisto vaihtaa terveen oloisesti. Alustatuntuma on kuin missä tahansa muussakin pakettiautossa. Itse pidän erityisesti siitä, että istutaan korkeammalla kuin perus henkilöautossa.

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Puutteita tästä autosta on hankala nimetä. Paitsi ehkä neliveto – sitä joku saattaa haluta, ja tässä autossa ei ole. Tavaratilaa matkatavaroille löytyy takaa riittävästi, ja kaverit mahtuu kyytiin. Tavaratilan mitaksi ilmoitetaan 2,4 metriä. Lisäksi vaikka venetrailerille riittää vetokykyä. Tai sitten muille härpäkkeille, vedä vaikka hevostraileria.

Lopputulema – Fiat Ducato on passeli

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Oikeastaan ainoa, mikä itseäni hieman hämäsi tässä autossa, on käsijarrukahvan löytyminen vasemmalta puolelta. Mutta niinhän se on niin pitkään ollut Ducatoissa, Boxereissa ja Jumpereissa, niin pitkään kun minä muistan. Siihen ei auta kuin tottua. Jostakin syystä Ducato tuntuu olevan varsin yleinen asuntoautona. Toki muitakin pakualustoja näkee matkailu- ja asuntoautoja, mutta varsinkin Ducatoja. Autohan on sama kuin Peugeot Boxer ja Citroen Jumper, mutta silti näitäkään ei ainakaan minun silmääni osu läheskään niin paljoa matkailuautokäytössä. Tämä kertoo siitä, että jotakin on Fiat tehnyt Ducatonsa kanssa oikein. Jos ei muuta, niin ainakin markkinoinnissa ja hinnoittelussa on onnistuttu muita paremmin.

Fiat Ducato retkeilyauto, vaihtoauto Jyväskylä / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Fiat Ducato, Verhoomo Sorsan sisustama retkeilyauto. Vuosimalli 2009, ajettu 267tkm, hiljattain katsastettu. Vetokoukku, paikat kuljettajan lisäksi viidelle. Hinta alveineen 18 600 euroa, alvittomana 15 000 euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Katso muut Fiat Ducato vaihtoautot Autotalli.comista.