Se viimeinen iso mutta korkea Topline – Koeajossa Scania R560 V8

Scania R560 Topline 2012 puolikkaanvetäjä / kuvat Mikko Kilkki

Kun tästä autosta tehtiin ensikerran kaupat, elettiin vuotta 2012. Silloin joku onnellinen kuljetusyrittäjä osti itselleen tämän Scanian, mallia R560 Topline. Nyt se on päätynyt Jyväskylään kuorma-autoliikkeen vaihtoautorivistöön, ja siten myös minun koeajooni. Topline oli Scanian hyttimalleista se kaikkein suurin ja korkein, minkä on saanut rastittaa autoonsa, pienempiä makuuhyttejä löytyessä kaksi kappaletta päiväohjaamon lisäksi. Nyt oikeastaan kaikki hyttimallit on nähty blogissani P, G ja R sarjojen muodoissa (katso P420, G400, R580 V8). Malliuudistuksen myötä Topline jäi mallistosta pois, koska uusimmat mallit kyseisellä hytillä olisivat olleet liian korkeita, joten Highline on ohjaamomalleista nykyisin se suurin, hienoin ja komein. Joten olkoon tämä faceliftin keulalla oleva R-sarjan Topline nyt virallisesti viimeinen iso mutta korkea Topline.

Scanian Topline – kuinka järeä makuuohjaamo voi olla?

Scania R560 Topline 2012 puolikkaanvetäjä / kuvat Mikko Kilkki

Hieman tuninkihenkisempää ovipahvia löytyy.

Jotain ohjaamon tilavuudesta kertoo se, että seisomakorkeus sisällä on yli kaksi metriä! Korkeudeltaan Scanian Topline on lähes samaa kastia Onnibusin kanssa. Toplinellä on korkeutta kokonaisuudessaan 3860mm, kun taas Onnibusin käyttämällä kaksikerroksisella Van Hool Astromegalla tasan 4000mm. Niin korkea on Astromega TX927. Tuplapunkka, mikroaaltouuni sekä kahvinkeitin pitää huolen siitä, että nälkä saati jano ei rahtarille tule. Ja yöunille pääsee koska tahansa, jos tahtotila tai ajojärjestelijä niin sanoo. Ja jos yöunet ei nyt satu löytymään, televisiokin löytyy. Vaihteistona tässä autossa on Opticruise, ilman kytkinpoljinta. Kytkinpoljin on myös toki saatavilla Opticruisen yhteyteen, mikäli niin päättää haluta. Henkilöautokuskille voi olla ajatuksena jännä, että automaattiin tai robottivaihteistoon saa kytkinpolkimen, mutta raskaan kaluston puolella se on arkipäivää. Bitumitatamia auto on nähnyt jo 554tkm, joten töitä on keretty tekemään noin kuuteen vuoteen.

Scania R560 Topline on aika äijä

Scania R560 Topline 2012 puolikkaanvetäjä / kuvat Mikko Kilkki

Tosirahtari tarvitsee reissuilleen myös television – ilman ei välttämättä pärjää.

Kaikki näyttää niin siistiltä, mitä puolimiljoonaa ajettu kuormuri nyt voi vain olla. Nahkapenkit löytyy, samoin ilmastointia ynnä muuta. Kuusitoistalitrainen V8 käy nätisti, ja lähtee käyntiin mukisematta. Opticruisea käskytetään tuttuun tapaan viiksestä. Liikkeelle lähtiessä on mukava ajatella sitä, kuinka kasikoneen pelkästään yhden sylinterin iskutilavuus on jo kaksi litraa – siis sama tai jopa enemmän, mitä henkilöautossa koko moottorin litratilavuus! Myös vääntömomentti on kohdillaan – se on 2700 Newtonia. Ja varsinkin ilman kärryä ja lastia sen kyllä todella huomaa. Joskus menneinä vuosina olen ajanut R560 maansiirtoautoa lastin kanssa, ja tuolloinkin viisiakselinen ja telivetoinen komistus kulki. Nyt koeajettu auto on vain 6×2, joten telivedosta saa vain haaveilla. 6×2 kertoo tämän olevan kolmeakselinen, sekä vetävän yhdeltä akselilta.

Scania R560 Topline 2012 puolikkaanvetäjä / kuvat Mikko Kilkki

Myös ADR:ää, eli vaarallisia aineita on joskus mukana kulkenut.

Teli ylhäällä puolikkaanvetäjä on helppo käsiteltävä. Toki telin laskeminen alas tasaa menoa aina kummasti. Vaikka autossa ärjykone onkin, niin sen äänet eivät ainakaan liian ärjymäisesti sisälle kuulu. Menohalut paremminkin huomaa ajotuntuman kautta. Muiden valmistajien lopettaessa V8 koneiden valmistusta, on Scania pysynyt edelleen kyseisessä moottorissa, uskoessaan siihen kuin aurinkoon nousevaan.

Lopputulema – ajamaan tekee mieli

Scania R560 Topline 2012 puolikkaanvetäjä / kuvat Mikko Kilkki

Tätä logoa onkin sitten viljelty sinne, minne on vain keksitty se laittaa. Jos autossa on V8, niin siitä on tiedettävä kaikkien.

Vaikka nyt koeajoon sattunut Scania R560 Topline on puolikkaanvetäjä, on Topline hyttimallina löydettävissä myös muihinkin alustoihin. Ja manuaalivaihteistoakin on tarjolla. Opticruisehan ei ole pakollinen, mikäli vain manuaaliin tekee mieli. Ajohalut taitaa kasvaa jo senverran, että liikennelupakurssia lienee ruvettava suunnittelemaan, ja autokaupoille mentävä. Ennen sitä kun nämä minun osaltani toteutuu, niin tässä on jollekkin toimivan oloinen V8 Topline Scanialta, suapi varmaan ostaa pois.

Scania R560 Topline 2012 puolikkaanvetäjä / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Koeajoauton speksit: Scania R560 Topline, vuosimalli 2012, ajettu 554tkm. Hinta Alvittomana 52 500 euroa, Alveineen 65 100 euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki