Seatin kaasuautot Suomessa – entistä kilpailukykyisemmät hinnat

Seat kaasuauto
Seatin kaasuautovalikoimaan kuuluu Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Leon TGI ja Leon ST TGI. Mallisto täydentyy vielä vuoden 2018 loppupuolella Seat Arona TGI:llä.

Volkswagen-konserniin kuuluva Seat laajentaa tämän vuoden aikana kaasuautomallistoaan Suomessa uudella Seat Arona TGI:llä. Jo ennestään Seatin kaasuautoja ovat Suomessa SEAT Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Leon TGI ja Leon ST TGI. Näin ollen merkillä on maamme laajin kaasuautovalikoima.

Samalla myös Seatin kaasuautojen hinnoittelua on uudistettu entistä kilpailukykyisemmiksi ja kaasuauto maksaa noin tuhat euroa vastaavaa bensiinimoottorilla varustettua versiota enemmän. Mikäli kaasuauton ostaja voi hyödyntää tämän vuoden alussa voimaan astunutta uutta romutuspalkkiokampanjaa, hän saa lisäksi 2500 euron edun uuteen kaasuautoon.

Seatin kaasuautojen hinnat

Seat Ibiza 1,0 TGI 66 kW (90 hv) hinnat alkavat 17 763,10 eurosta ja saatavilla on Style, Xcellence ja FR -varustelutasot. Seat Ibiza TGI:n CO2-päästöt ovat 88g/km. Seat Leon 1,4 TGI 81 kW (110 hv) hinnat alkavat 21 459,68 eurosta ja saatavilla on Style-varustelutaso. Seat Leon on saatavilla kaasuhybridiversiona myös ST-malliin. Seat Leonin CO2-päästöt ovat 94–96 g/km.

Seat Ibizan ja Leonin moottoriteknologia perustuu 1,4 TSI -bensiinimoottoriin, joka on edelleen kehitetty maa- ja biokaasua varten. Auto käyttää ensisijaisesti voimanlähteenään kaasua ja vaihtaa tarvittaessa automaattisesti bensiinille kaasun loppuessa. Esimerkiksi Seat Leonin toimintamatka on noin 1 300 km, josta maa-/biokaasun osuus noin 400 km ja bensiinin 900 km.

Seat Ibizan toimintamatka on puolestaan noin 1 100 km, ja maa-/biokaasun käyttö noin 300 km ja bensiinin 800 km. Seat Leonissa on 15 kg kaasusäiliöt ja 50 litran bensiinitankki. Ibizassa puolestaan 11 kg säiliöt ja 40 litran bensiinitankki. NEDC-päästönormin mukaisesti Seat Ibiza kuluttaa maa/-biokaasua noin 3,3 kg/100 km ja Seat Leon noin 3,6 kg/100 km.

Maa-/biokaasusäiliöt sijaitsevat tavaratilan alla, jolloin tavaratilan kapasiteetti pienenee kummassakin mallissa noin 90 litraa. Vahvat säiliöt on suunniteltu erityisesti ajoneuvoturvallisuutta silmällä pitäen ja ne kestävät yli kaksinkertaisen käyttöpaineen. Ne on myös varustettu erillisillä varoventtiileillä.

Seatin mukaan biokaasulla on mahdollista saavuttaa jopa 97 % päästövähenemä bensiiniin verrattuna ja maakaasullakin jopa neljänneksen verran. Kummastakaan kaasusta ei tule myöskään pienhiukkaspäästöjä lainkaan.

Autovouhotus on koeajanut Skoda Octavian kaasuversiota, joka perustuu monelta osin samaan tekniikkaan Seatin kanssa.