Sellainen vähän parempi Lantikka – Koeajossa Range Rover Sport TDV6

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Olin jo pidempään katsellut Jyväskylässä Range Rovereita. Perus Land Rover toki olikin jo menneiltä vuosilta tuttu, mutta Range Rover oli jäänyt kokonaan koeajamatta. Vaikka taikauskoisille olikin epäonnen päivämäärä, perjantai 13, minulle se tiesi jotakin hyvää: Range Rover Sport TDV6, vuosimallia 2005. Kyseiseen autoon tarjoutui koeajomahdollisuus, josta ei tokikaan voinut kieltäytyä. Konehuoneessa on 2,7 -litrainen V6, ja tankkiin laitetaan dieseliä. Mittarilukema on 274tkm, ja auto on muutenkin järkevän oloisessa kunnossa.

Range Rover Sport vastaan Land Rover Discovery?

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Tämän aikakauden Range Rover Sport on saanut paljon osia Land Rover Discoverylta. Siinä missä perus Land Rover on tavallisen kansalaisen auto, on Range Rover sitten se hienostuneempi kulkine. Jotakin tästä hienostuneisuudesta kertoo se, että Range Rover Sportin uusin versio maksaa halvimmillaankin vaivaiset 100 000 euroa – mikäli siis päättää veronsa maksaa tänne meikäläisten Suomeen. Kaikkein se paras ja hienostunein versio maksaa 250 000 euroa, ja siihen rahaan autossa on esimerkiksi viisilitrainen V8. Ihme kyllä, hinnat alkaen päässä Range Sport on tarjolla jopa kaksilitraisella bensakoneella. Kuulostaa pieneltä koneelta, mikäli huomioon otetaan Range Sportin paino. Mutta nykyinen moottoritekniikka huomioiden, saattaa sekin mylly liikuttaa isoa autoa mukavasti. Mutta nyt palataankin nykypäivästä vuoteen 2005, sekä tähän vaihtoautoon.

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton dieselkutonen tuottaa tehoa 190-hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 440-Newtonia. Nyt koeajettu malliversio tuli markkinoille vuonna 2005, joten koeajoauto on mallisarjan alkupäästä. Korvaava malli saatiin markkinoille vuonna 2013.

Vaikka Land Roverin logot koristavatkin hieman kaikkialla, se ei kuitenkaan ole huijausta. Senverran tanakasti Range Rover on kytköksissä emomerkkiinsä. Oikeastaan Range Rover alunperin suunniteltiin Land Roverin luksusmalliksi, mikä varmastikkin selittää joitakin asioita.

Koeajo

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Heti autoon sisään mennessä aistii, että enää ei olla missään perus farkkuauton ohjaamossa. Tilaa on – ja korkeutta. Dieselmylly lähtee käyntiin oikein mukavan oloisesti, ja käy terveesti. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta, ja ajoasento säädetään herrasmiesmäisesti sähköllä. Penkillä on mukavan oloinen istua, ja tuntuu, että kun sinne on kerran päässyt, pois ei välttämättä enää halua.

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma on autossa hyvällä tolalla, sekä vaihteisto vaihtaa vaihteet hyvin. Myös moottoritiellä tuntuma autoon on hyvä. Tunnelma autossa on jotenkin omanlainen – sellainen hieno mutta loistava. Vaikea näin ensikertalaisena kuvailla sanoin. Vaikka autosta yrittäisi moitetta keksiä, voi se osoittautua vähintäänkin hankalaksi. Eihän tämä uusi ole, mutta edelleen hieno ja toimiva. Voiko autolta oikein muuta toivoa, jos ajattelee järjellä? Auto ei nitise eikä natise, mikä kertoo Brittiläisestä laatutyöstä. Se laatutyö on juurikin sitä samaa, millä on kasattu myös Jaguar ja Land Rover.

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Myös kaupunkiolosuhteissa Range Rover Sport on varsin mieluisa ajettava. Varsinkin silloin, kun kokoon on ehtinyt jo tottua. Mutta kukapa ei tämmöiseen autoon tottuisi? Ja jos itse ei ajaa halua, niin mielellään siellä takapenkilläkin matkustaa. Myös takapenkkiläiset matkustavat tässä autossa herraskaisesti nahkapenkeillä, jotka on ehjän ja siistin näköiset. On se kerrassaan hyvä, että tämmöisiäkin autoja on autoliikkeen vaihtoautorivissä, jotta tavallisellakin palkansaajalla riittää varallisuus edes uneksia.

Lopputulema – Range Rover on brittinamu parhaimmillaan

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Nykyään myös Jaguar on lähtenyt mukaan maastoautokilpaan, ja F-Pace mallista kävinkin ottamassa tuntumaa vuoden 2016 automessuilla. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että Land Rover on se Brittien perinteisempi maastoautomerkki, ja Range Rover sen ökybrändi. Joten perinteitä kunnioittaakseni, minun valintani saattaisi olla vaikkapa tämä Range, silloin kun tekee mieli lähteä ökyilemään sillä peribrittiläisellä maastoautolla. Odotan toki vielä sitä, että pääsen ottamaan lisää tuntumaa Range Rovereihin – esimerkiksi Evoque ja Vogue voisivat olla toivelistalla vielä. Ehkäpä ne sitten joskus – kuka sen tietää. Niin, ja nykyään mallistossa on myös Velar.

Paljon on tapahtunut sen jälkeen, kun tämä auto oli uusi. Range Roverin omistaja on nykyään Intialainen Tata Motors, eikä enää Ford. Samassa rytäkässä Tatalle meni myös Jaguar, sillä Ford joutui myymään talousvaikeuksissaan myös sen. Mutta elämä jatkuu, sekä tarina Jaguarin ja Range Roverin lisäksi myös Fordilla.

Range Rover Sport TDV6 vuosimalli 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Range Rover Sport TDV6, ajettu 274tkm. Vetokoukku, myös takapenkit lämmitetyt. Perävaunua varten vetokilot tasan 3500kg, joten isompaakin traileria tai asuntovaunua vetää, jos vain ajokortti riittää. Hinta 16 990 euroa.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Jari Tarkiainen, 040 177 8933 / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki