Skoda Karoq koeajossa – upea katumaasturiuutuus

Skoda Karoq
Skoda Karoqin tunnistaa Kodiaqista mm. ajovaloista. Karoqin päivä-ledit eivät taitu kulmistaan ylöspäin.

Skoda Karoq on mielenkiintoinen autouutuus keskikokoisten katumaasturien joukkoon. Suomessakin myyntimenestykseksi osoittautunut Karoqin isoveli Skoda Kodiaq on toki kooltaan suurempi, mutta Karoqiin on mahdutettu kaikki nykypäivän ajoavustimet sekä viihde-elektroniikka, joita Skoda autoihinsa tarjoaa. Karoqia voisi pitää jopa Skodan kaikkien aikojen edistyksellisimpänä automallina.

Ensifiilis uutukaiseen istuutuessa on kaikin puolin hyvä. Kuljettajan paikalla mieluisan ajoasennon löytäminen on helppoa ja säätövaraa riittää kaiken kokoisille kuljettajille. Sisätilojen materiaaleihin on selvästi panostettu ja Karoq tuntuu hyvässäkin mielessä suurempaa Kodiaqia kompaktimmalta. Tilaa on, mutta kaikki tärkeä on kädenulottuvilla.

Skoda Karoq – moottorivalikoima

Koeajossamme Skoda Karoq pääsi näyttämään kyntensä Sisilian vaihtelevilla tieolosuhteilla ja sekä etuvetoinen bensiiniversio että nelivetoinen diesel miellyttivät ominaisuuksiensa puolesta. Ehkäpä diesel tuntui kuitenkin auton luonteeseen jollain tasolla paremmin sopivalta väkevän vääntönsä puolesta.

Uuteen Skoda Karoqiin on tarjolla viisi eri moottorivaihtoehtoa. Näistä kaksi on bensiiniversioita ja kolme dieseleitä. Tehot vaihtelevat 115-190 hevosvoiman välillä. Pienitehoisin moottorivaihtoehto on kolmisylinterinen 1.0 TSI (115 hv), toisen 1.5 TSI -bensiinimoottorin tuottaessa 150 hevosvoimaa. Viimeksi mainitussa moottorissa on lisäksi sylinterienlepuutustoiminto, joka kytkee moottorin neljästä sylinteristä kaksi pois toiminnasta ajotilanteissa, joissa voimaa tarvitaan vain kohtuullisesti. Lepuutustoiminnon kerrotaan vähentävän polttoaineenkulutusta ajotavasta riippuen jopa puoli litraa sataa kilometriä kohden.

Skoda Karoq

Sivuprofiili ei suotta kikkaile. Hyvät sisätilat on saavutettu kantikkaalla muotoilulla.

Dieselmoottoreita on niin ikään kahta eri iskutilavuutta. Pienempi 1.6 TDI -moottori tuottaa 115 hevosvoiman tehon, tehokkaampi 2.0 TDI on saatavissa 150 ja 190 hevosvoimaisina versioina.

Moottoreiden yhteyteen on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 7-vaihteinen DSG-automaatti. Tehokkaimman dieselmoottorin yhteydessä vaihteisto on aina DSG-mallinen ja voima ohjataan neljälle pyörälle. Nelivetoisuus on saatavilla lisäksi 1.5 TSI -bensiinimoottorin sekä pienempitehoisen kaksilitraisen dieselin yhteyteen. Käsivalintaisen vaihteiston ja nelivedon yhdistelmän haluavalle tarjotaan kaksilitraista 150 heppaista dieseliä.

Etuvetoisissa malleissa DSG-vaihteisto on toteutettu kuivakytkimellä, nelivetoisissa Karoqeissa puolestaan märkäkytkimellä, joka mahdollistaa suuremman väännön välityksen.

Skoda Karoq 2.0 TDI 4X4 DSG – tekniset tiedot

Moottori 2-litrainen turbodiesel (4 sylinteriä)
Suurin teho 110 kW ( 150 hv) / 3500-4000 r/min
Suurin vääntö 340 Nm / 1750-3000 r/min

Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 196 km/h
Yhdistetty kulutus (valm.ilm.) 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 138 g/km

Mitat Pituus 4 382 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 603 mm, akseliväli 2 630 mm, maavara 176 mm
Omamassa 1 781 kg
Perävaunumassa jarruin  2 000 kg
Tavaratila 521 / 1630 l (VarioFlex-istuimilla 479-588 / 1810)

Huippuluokan muunneltavuutta

Suuren vaikutuksen koeajon aikana teki Karoqiin lisävarusteisena saatavat erityiset VarioFlex-takaistuimet, jotka vievät auton muuneltavuuden aivan omalle tasolleen. Kutakin takaistuinta saa liikuteltu 40:20:40 -suhteessa korkeutta lukuunottamatta jokaiseen suuntaan. Ensinnäkin penkkien selkänojien kaltevuutta pystyy säätämään, jolloin pitkiä matkoja varten takapenkillä torkkuminen on helpompaa. Lisäksi penkkejä pystyy liikuttelemaan yksilöllisesti eteen-taakse -suunnassa peräti 15 senttimetriä.

Kaikki takapenkit pystyy myös irrottamaan yksitellen, jolloin esimerkiksi keskipaikan poistamalla reunimmaisia istuimia voi liikuttaa sivusuunnassa keskemmäksi. Tavaratilan koko on VarioFlex-istuinten kanssa säädettävissä 479-588 litran välillä. Tavallisten takapenkkien kanssa tavaratila on perusasennossaan 521 litraa. Mikäli penkit kaataa alas, tilaa saadaan peräti 1630 litraa tai VarioFlex-penkit kokonaan irrottamalla 1810 litraa. Pitkien esineiden kuljettamista varten matkustajan etuistuimen selkänoja voidaan myös kumota vaaka-asentoon.

Skoda Karoq takapenkit

Skoda Karoqin VarioFlex-istuimet ovat huippuluokkaa.

Miellyttävä, ja Skodan automalleille tyypillinen piirre on myös se, että tavaratilasta löytyy paljon erilaisia kiinnitysmahdollisuuksia. On kiskoilla liikuteltavia kassikoukkuja, tavaraverkkoja ja erilaisia koteloita. Pieni mutta yllättävänkin näppärä yksityiskohta on VarioFlex-istuinten mukana tuleva niin sanottu automaattinen tavaratilan rullaverho. Se aukeaa takaluukun avauksen yhteydessä ja vastaavasti laskeutuu takaisin luukun sulkemalla.

Skoda Karoq – varusteita löytyy

Karoqista tuodaan Suomeen vain Ambition-varustetasoa ja sitä ylempiä Style- sekä Exclusive-tasoja. Näistä viimeksi mainittu on itse asiassa suomalaisasiakkaita varta vasten toteutettu varustetaso. Yksittäisten lisävarusteiden ohella Karoqiin tarjotaan erilaisia paketoituja lisävarustekokonaisuuksia. Esimerkiksi Style-varustelua voi täydentää plus-paketilla. Varusteiden hinnat julkaistaan marraskuussa.

Ambition-varustetasossa vakiona muun muassa:

  • Led-päivä ja takavalot
  • Etusumuvalot
  • 16-tuumaiset kevytmetallivanteet
  • 7 turvatyynyä
  • Front assist -hätäjarrutusjärjestelmä
  • Lämmitettävä ohjauspyörä
  • Kaksialueilmastointi
  • Avaimeton keskuslukitus ja käynnistys
  • Hätäpuhelujärjestelmä sekä etäkäyttöjärjestelmä
  • Sadetunnistin ja saattovalot
  • Ajoasetuksen valinta
Skoda Karoq kattoikkuna

Avattava panoraamakattoikkuna kruunaa sisätilat. Lisävarusteinen ja hintainen toki.

Style-varustetasossa lisäksi tai eroavaisuutena muun muassa:

  • 17-tuuman kevytmetallivanteet
  • Ajotilanteeseen sopeutuvat täysin Led-tekniikalla toteutetut ajovalot
  • Kaukovaloavustin
  • Sisätilojen Led-tunnelmavalopaketti kymmenellä värivaihtoehdolla
  • Kaista-avustin
  • Kuolleenkulmanvaroitus
  • Mukautuva vakionopeuden säädin
  • Peruutuskamera
  • Sähkökäyttöinen takaluukku handsfree-toiminnolla
  • Tummennetut takasivu- ja takalasit

Exclusive-tasossa lisänä tai eroavaisuutena muun muassa:

  • 18-tuumaiset kevytmetallivanteet
  • Amundsen navigointijärjestelmä kapasitiivisella 8-tuuman näytöllä
  • Infotainment Online -järjestelmä
  • Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
  • Sähkötoiminen pnoraamakattoikkuna
  • Canton Sound System kymmenellä kaiuttimella
  • Alcantara-osanahkaverhoilu
  • Sähkötoiminen kuljettajan istuin muistitoiminnolla
  • Automaattinen pysäköintiavustaja Parking Assistant 3.0
  • VarioFlex-takaistuinjärjestelmä

autotalli.comKatso Skoda-malliston uudet autot

Katso myytävät Skoda vaihtoautot

Skodan uusi virtuaalimittaristo

Aivan uutena ominaisuutena Skoda Karoqiin on sisällytetty lisävarusteinen suuri virtuaalimittaristo, jota pystyy muuntamaan monipuolisesti omiin tarpeisiin sopivaksi. Mittaristo muistuttaa paljon Audi vastaavaa suuren karttanäkymän kera. Kaikkiaan uudessa Karoqin virtuaalimittaristossa on neljä perusteemaa, joita kutakin voi muokata näytettävän tiedon suhteen itse, joten valinnanvaraa on lähes rajattomasti. Omat asetukset ja näkymät voi myös tallentaa pikavalintojen taakse.

Virtuaalimittaristoa hallitaan ohjauspyörän oikean puoleisista painikkeista sekä keskikonsolin näytöltä, jolla voi helposti rakentaa ja muokata omanlaisensa näkymiä. Virtuaalimittaristoon voi valita lähestulkoon kaiken autosta ulos saatavan tiedon. Allekirjoittaneelle mieluisin mittariston näyttötila olisi todennäköisesti ”modern”, johon on mahdutettu kohtuullisen suuri karttanäkymä sekä sen sivuille ja yläpuolelle ajoon liittyvää tietoa.

Skoda Karoq virtuaalimittaristo

Skoda Karoqin virtuaalimittaristo on lisävaruste.

Karoqin kolme erilaista tietoviihdejärjestelmää

Skoda Karoqiin on valittavissa kolme erilaista tietoviihdejärjestelmää, jotka on kaikki toteutettu kirkaslasisella kapasitiivisella kosketusnäytöllä. Erona aiemmin käytettyihin mattapintaisiin näyttöihin uusi näyttöpaneeli tuntuu tottelevan kosketusta herkemmin ja nopeammin. Samalla tekniikalla on toteutettu myös muun muassa uusien Skoda Octavia-mallien tietoviihdejärjestelmä.

Edullisin 8-tuumaine Bolero-niminen järjestelmä pitää sisällään Bluetooth- ja SmartLink+ -valmiuden, minkä lisäksi järjestelmä osaa lukea muun muassa yhdistetyn puhelimen tekstiviestejä ääneen, ja viestejä voi lisäksi kirjoittaa auton näyttöä käyttäen. SmartLinkin kautta autossa voi käyttää Apple CarPlay ja AndroidAuto -järjestelmiä.

Pykälää parempi Amundsen-järjestelmä on Boleron kanssa samanlainen, mutta sisältää lisäksi esimerkiksi navigoinnin ja langattoman wifi-lähiverkon. Paras Columbus-niminen järjestelmä on 9,2-tuumaisella näytöllä varustettu ja pitää sisällään 4G sim-korttimoduulin ja monipuoliset online-palvelut. Järjestelmää pystyy myös käskyttämään kädenliikkein sekä puhekomennoilla.

Skoda Karoq ohjaamo

Karoqin ohjaamo tuntuu kompaktimman kokonsa puolesta jopa Kodiaqia paremmalta.

Skoda Karoq tavaratila

Tavaratila on Skodan tyyliin kookas ja monipuolisilla kiinnitysratkaisuilla varustettu.

Skoda Karoqiin on saatavilla suuri määrä erilaisia verkkoyhteyden kautta toimivia online-palveluja. Verkon kautta voidaan hakea muun muassa lähialueen huoltoasemien polttoaineenhintatiedot, säätietoja, uutisia ja tietoa pysäköintipaikoista.

Skoda Care Connect -toimintoihin kuuluu lisäksi mahdollisuus hallita auton tiettyjä toimintoja älypuhelimen kautta. Mobiililaitteelta voidaan tarkastaa muun muassa onko auton ikkunat, ovet ja kattoikkuna suljettu, paljonko tankissa on polttoainetta sekä hallita lisälämmitystä.

Skoda Karoq -yhteenveto

Skoda Karoq saapuu Suomeen vuodenvaihteen tienoilla ja auton hinnat alkavat 27 500 eurosta. Hintaa voi pitää tämän kokoluokan autoksi varsin kilpailukykyisenä, joskin tehokkaamman moottorin, nelivedon ja suuren määrän varusteita valitsemalla hintaskaala onkin jo toisen näköinen.

Joka tapauksessa Skoda Karoq on ehdottomasti tutustumisen arvoinen tuote, joka saattaa yllättää ominaisuuksiensa ja kyvykkyydensä puolesta. Ottaen huomioon Skodan jo muutenkin vahvan markkina-aseman Suomessa sekä tämän hetkisen suuren kiinnostuksen katumaastureita kohtaan, Skoda Karoqille voisi veikata varsin hyvää menestystä. Auto tullee houkuttelemaan myös hyvän määrän asiakkaita työsuhdeautoilijoiden parista, ja todennäköisesti saattaa automalli napata asiakkaita myös pykälää kalliimpiin autoihin tottuneiden parista.

Skoda Karoq

Skoda Karoq

autotalli.comKatso Skoda-malliston uudet autot

Katso myytävät Skoda vaihtoautot