Skoda Octavia Combi RS 230 – joko jännittää?

Skoda on todella suosittu auto Suomessa, ja erityisesti Octavia on myydyin malli kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Skoda on voittanut sydämiä puolelleen konstailemattomuudellaan, mutta toisaalta ihmiset jotka odottavat autolta enemmän, eivät nopeasti Skodaan taivu. Ajoin itse viimeksi Skodaa noin 13 vuotta sitten, kun autovuokraamosta olivat muut autot loppuneet ja jäljellä oli vain yksi pieni harmaa Fabia. Emme ilahtuneet toisistamme. Kun Skoda tarjosi Autovouhotukselle viikoksi koeajoon Octavia Combi RS 230:n, tunsin että Skodalla osattiin lukea ajatuksiani. Nopea Skoda, varusteita vaikka muille jakaa – nyt oltaisiin jännän äärellä!

IMG_5496

Piikkisillä ruusuilla tanssimista

Niin emo Volkswagen kuin Skoda perustavat menestyksensä vanhaan ostajakuntaan ja merkin arvoon. Siinä missä muut saksalaiset Mercedes ja BMW ovat isolla lekalla uusineet ja laajentaneet mallistoaan, on VAG päämajassa siirrytty skandaalista toiseen. TSI-moottoreiden jakoketjut, DSG-vaihteisto, öljynkulutus, päästöhuijaus… RepRisk AG:n tutkimuksessa Volkswagen AG pääsi kiistanalaisimmat yhtiöt -listalla sijalle kahdeksan, ohittaen jopa kansainvälisen jalkapalloliiton FIFA:n. Näillä kaikilla on vaikutus niin johtajistoon, strategiaan, resursseihin kuin myyntiinkin. Sähköautot ovat tulossa kovaa vauhtia, mutta sähköistä Skodaa ei ole näköpiirissä. Kaikilla ei toki ole vielä mahdollisuutta tai halua ostaa sähköautoa, joten onko tähänastisen historian nopein ja 46.000 euron arvoinen Skoda Octavia RS 230 vastinetta rahalle, ja ennen kaikkea, onko se oikeasti jännä?

IMG_5512

Hot hatch vs not hot not hatch

Octavia RS 230 on teknisesti melkein identtinen ikonisen hot hatch (tälle tarvitaan näpsäkkä suomenkielinen käännös) Golf GTI:n kanssa. Koeajossa ollut 46.000 euron arvoinen erikoisvarusteltu RS 230 vain maksaa saman verran kuin GTI:n alkaen hinta. GTI on toki ketterämpi ja arvostetumpi, mutta RS 230 tarjoaa taksiluokan jalkatilat ja harvinaisen kätevän 610 litran takakontin (Golf 380 litraa). Moottori on molemmissa sama kaksilitrainen, turboahdettu nelisylinterinen, josta on tarjolla 220 ja 230 hevosvoimaiset versiot (RS 230 ja GTI Performance Pack). Skodalla kymmenen lisähevosvoimaa maksaa noin 3.800 euroa, mutta tämä sisältää RS-ajoasetuksen valinnan, 19″ vanteet, RS-nahkaverhouksen sekä sähkösäätöiset istuimet. Kummankin RS:n saa tilattua niin manuaalina kuin DSG vaihteistollakin (ero noin 2.400 euroa), molemmissa kuusi vaihdetta. 0-100 km/h kiihdytyksessä Octavia häviää Golfille noin puoli sekuntia kokonsa takia. RS 230 Combin 6,9 sekunnin kiihtyvyys ei siis tavoittele nykyisen hot hatch sarjan kuuden sekunnin merkkipaalua. Varsinkin Combi pitkänä ja painavana farmarikorina ei ole myöskään rata-auto.

IMG_5510

Mutkat suoriksi

Tärkein uutuus on silti Golfistakin tuttu sähköinen tasauspyörästön lukko, joka nimensä mukaisesti lukitsee tasauspyörästön ja eturenkaat pyörimään samaa nopeutta, jolloin pidon menettäneelle ja paikallaan pyörivälle renkaalle ohjautuu pitoa. Tämä auttaa autoa kääntymään ylisuuressa nopeudessa tiukemmin ja ketterämmin. Golf GTI vain hyötyy lisäksi keveydestä ja säädettävästä iskunvaimennuksesta. Kuin tilauksesta viimeisinä koeajopäivinä saatiin hieman lunta. Ja koska pojat ovat poikia, emme voineet välttyä kokeilemasta tasauspyörästön lukkoa käytännössä. Ja se oikeasti toimii, sillä jäisellä ja lumisella alustalla auton sai kääntymään tarkasti sinne minne nenä näyttää. Varsin pienellä ja liukkaalla alalla auto ohjasi täysin toiveiden mukaisesti ja tarkasti, tuntui lopulta kuin koko auto olisi herännyt eloon ja ollut innoissaan siitä, että nautimme yhdessä rajalla ajamisen riemusta. Vauhdilla eteenpäin, auton äsijarrulla poikittain – kaasun kanssa pelaamalla autoa oli helppo viedä etuvetoisenakin sivuttain ulos mutkasta.

IMG_5514

Kyynärpäät esiin

GTI-luokassa kilpailukenttä on muuttunut yli 300 hevosvoimaisten versioiden varastettua shown (Mercedes A45 AMG, Audi RS3, Ford Focus RS). Jos pitäydytään alle 40.000 euron hintaluokassa vannoutuneena ajatukselle että paras sportti on edullinen, tehokas ja kevyt, niin Octavian kilpailijoita ovat Peugeot 308 GTI, Alfa Romeo Giulietta QV, Seat Leon Cupra… Kiihtyvyys 0-100 km/h pitäisi tässä joukossa olla noin 6 sekuntia ja Nurburgring pitäisi kiertää alle kahdeksan minuutin. Octavia on timmeihin kilpasiskoihin nähden aika bootylicious. Jos haluaa laadukkaan ja todella nopean sportin jossa on silti iso tavaratila, niin pitää muistaa myös Honda Civic Type R – hinta 48.000 eur, 310 hv, vääntö 400 Nm, 0-100 km/h 5,7 sek, huippunopeus 270 km/h, tavaratila 498 litraa. Siinä missä aiemmin  edulliset pikkusportit pystyi laskemaan yhden käden sormilla, nykypäivänä jokaiselle on tarjolla jotain jokaisesssa hintaluokassa. Octavia RS 230 asettuu hinnaltaan ja suorituskyvyltään skaalan alkupäähän.

IMG_5504

Kansanauto kaikilla herkuilla

Kattavan RS 230 varustelun ja 40.587 pohjahinnan lisäksi koeajoautoon oli valittu Moon White metalliväri, automaattinen pysäköintiavustin, peruutuskamera, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, avattava panoraamainen lasikatto, Columbus audio- ja navigointijärjestelmä 8 tuuman kosketusnäytöllä, kaukovaloavustin, Bluetooth, Apple CarPlay, kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, sekä talvipaketti sisältäen lämmitettävän tuulilasin, polttoainetoimisen lisälämmittimen kauko-ohjaimella ja lämmitettävät takasivuistuimet. Kokonaishinta silti maltillinen 46.120 euroa. Vaan onko se liikaa Skodasta (toim. huom. asenteellinen kysymys)? Hinta toki kuulostaa paljolta Octavia-nimen yhteydessä, mutta RS 230 on varusteineen viimeistelty kokonaisuus. Koeajolla osuin sattumalta useampiin liikennevaloihin toisen uutuuttaan kiiltävän, mutta edullisemman Octavian kanssa. Odotin RS 230:n herättävän erityistä huomiota, mutta ei. Octavia hukkuu massaan, oli hintalappu tai teho mitä tahansa.

IMG_5500

Jos sitä vähän tinkisi?

Halvemmallakin selviäisi. Ensimmäinen turhake on mielestäni DSG vaihteisto. Kaksoiskytkinvaihteisto pitäisi olla manuaalia nopeampi, vaan ei. Osaa pitää DSG:tä hätäisenä, mutta itseäni ärsytti, että rauhallisen kiihdytyksen jälkeen vaihteisto jätti usein kolmosvaihteelle 3.500 kierrosta mittarissa vaihtamatta ylöspäin ilman lisäkaasua. Verrokkina toimii hyvin edellisen koeajoautoni Alfa Romeo Giulietta QV:n uusi TCT-vaihteisto, joka on 0,7 sekuntia edellistä manuaalia nopeampi ja aina kartalla kuskin aikeista. TCT:n parasta antia olivat hidastettaessa alaspäin vaihdot, moottori kiersi korkealta kauniisti ja eteerisesti niin kuin Ferrarin sukuun kuuluukin –DSG jätti siihen verraten kylmän ja viimeistelemättömän tunteen.

IMG_5507

Nupit kaakkoon

Asensin puhelimeni Bluetoothilla auton järjestelmään, ja kun puhuin ajaessa vanhempieni kanssa, luulivat he että olen jollain kunnon urheiluautolla liikkeellä. Octavia RS:ssä on nimittäin todella kuuluvat äänet. Matalilla kierroksilla ääni muistuttaa Subarun boxer-moottoria, ja korkeilla kierroksilla tuli jopa etäisesti mieleen viime kevääni koeajamani BMW M3:n ahdettu kuutosmoottori. Nämä tosin ovat osin kaiuttimien kautta tuotettuja, sillä ääni kuuluukin enemmän penkin alta kuin konehuoneesta tai pakoputkista. Harmi, koska kaksilitraisesta moottorista lähtisi luonnollisestikin todella makeat soundit irti.

IMG_5478

 

IMG_5477

Muiden muassa

Vertailu

Skoda ehkä hallitsee myyntitilastoja, mutta kuten totesimme, Octavia Combi RS 230 ei hätyyttele hatchback-mallisia tehokkkaita ja kevyitä sportteja. Mitä vaihtoehtoja sitten olisi? Päätin unohtaa vertailussa rata-ajoon tarkoitetut GTI mallit, ja otin haastajiksi muita farmareita: Skoda Octavia Combi 180 Style, Skoda Octavia Combi RS 220, Seat Leon ST Cupra 290, Peugeot 308 SW GT 205, Volvo V40 T5 Summum, BMW 320i Touring Business ja Ford Focus ST Wagon. Nopea vertailu paljastaa, että jos haluaa nimenomaan Skodan, kannatta tyytyä 180 hevosvoimaiseen versioon manuaalina, jolloin saa (a) arkiajoon varsin riittävän suorituskyvyn, (b) saman käyttömukavuuden, ja (c) säästää RS 230:n hintaan 8.000 euroa. Jos taas haluaa todella ripeän farmarin, niin 290 hevosvoimainen Seat Leon Cupra tarjoaa selkeästi halvimmat pollet per euro, ja silti tavaratila ei häpeile Skodalle. Peugeot 308 on uskomattoman hyvä ajaa, ja tarjoaa tässä ryhmässä pienimmät päästöt ja silti yhtä ison kontin kuin Octavia. Skandinaaviseen makuun tottunut joutuu maksamaan nopeassa Volvossa premium-hintaa, jonka lisäksi tavaratilan pienuus aiheuttaa pettymyksen – useimmat hatchbackit ovat suurempia. Kolmas ulkopuolinen musta hevonen Focus ei suoranaisesti häikäise luvuillaan, mutta on myös todella hyvä ajettava.

IMG_5480

Apua saa pyytämällä

Kokeilin Skodan pysäköintiavustinta uteliaisuudesta, vaikka autossa oli jo pysäköintitutkat ja peruutuskamera. Systeemi toimi sinänsä mainiosti, tosin ohjekirja luetteli erinäisiä vastuuohjeita kuljettajalle. Tunnustan, että jouduin avaamaan ohjekirjan ymmärtääkseni miten homma toimii. Peruutuskamera tuntuu turhalta investoinnilta, selkeä tutka ajaa asiansa paremmin.  On myös helpompaa keskittyä silmillä akselistoon vasen sivupeili – ratti – peruutuspeili – oikea sivupeili kuin lisätä tähän myös alhaalla kojelaudassa sijaitsevan kameran näyttö.

IMG_5483

Kaista-avustin on unisen työmatkalaisen vakuutus nukahtamisen varalta. Järjestelmä ohjaa autoa aktiivisesti rattia kääntäen kaistaviivojen sisällä, ja jos kuljettaja unohtaa tehdä saman, antaa systeemi varoituksen ja komentaa kuljettajaa ajamaan. Loputtomasti systeemi ei aja, vaan hälytyksen jälkeen vastuu siirtyy kuljettajalle.

Liikennemerkkien tunnistus oli kiva ominaisuus, mutta todellista tarvetta on vähän. Systeemi toimi pääosin loistavasti, mutta ehdotti kerron, että Länsiväylän nopeusrajoitus olisi 120 km/h. En edes yrittänyt kokeilla onneani.

IMG_5485

 

IMG_5453

Octaviassa oli myös korjaava vakionopeudensäädin, eli vakionopeudella ajettaessa systeemi tunnistaa edessä olevan hitaamman ajoneuvon ja pitää tähän etäisyyden, jonka pituuden voi itse säätää asetuksista. Pitäisi muistaa silti vaihtelevat sääolosuhteet ja poliisin edellyttämä turvaväli. Jos vaihdat ruuhkasta tyhjälle kaistalle, niin auto ottaa taas asetetun vakionopeuden. Huomasin tosin, että jos ajaa mutkaisella tiellä ruuhkassa runsaasti alle asetetun vakionopeuden, niin tien kääntyessä jyrkästi systeemi saattaa hukata edellä ajavan auton ja kiihdyttää äkisti kunnes löytää sen taas jarruttaen.

Applen CarPlay jäi kokeilematta. Systeemillä voi siis käyttää puhelimen joitakin applikaatioita kuten esim. kartat ja Spotify auton näytöltä Applen tutuin kuvakkein. Systeemi ei huomauttanut että tähän tarvitaan USB-kaapeli vaan jäin tuijottamaan harmaata epäaktiivista kuvaketta näytössä miettien mikä pielessä. Bluetooth yhteys ei siis riitä, vaikka sen kautta saikin iTunes musiikin soimaan.

IMG_5445

 

IMG_5500

Kuumottavaa

Octavia lisävarusteisine talvipaketteineen osui hyvää aikaan koeajoon, sillä talven pakkaset iskivät päälle ensimmäisen kerran ja mittarissa oli -10 astettakin pakkasta. Aamulla kodin keittiöstä aamiaisen yhteydessä kahvinkeitin ja Skodan moottorinlämmitin päälle, kauko-ohjauksella. Kun pääset autolle, niin kas se onkin jo lämmin, kiitos integroidun sisätilalämmittimen. Ja jos esilämmitys unohtuisikin niin etulasin lämmitys sulattaa jäisen tuulilasin ilman raaputusta. Myös takapenkit lämpenevät (keskiosaa lukuun ottamatta), joten voin lämpimästi suositella Skodaa tässä suhteessa, varsinkin jos suhteesi kylmään on yhtä avoimen vihamielinen kuin minun.

IMG_5465

Lopulta

Skoda Octavia RS 230 on hiljainen, tilava ja hyvä auto ajaa. Tehoa on mukavasti aneemisuuden välttämiseksi, mutta todellinen sportti se ei ole. Rahalle saa helposti vastinetta hyvistä varusteista ja tarvittaessa tämän koeajoauton varusteista voisi vielä hintaakin tinkiä alas. Käyttömukavuus talvipaketilla ja iso tavaratila hurmasivat minut helppoudellaan, mutta onko se oikea peruste hankkia sporttiauto, joka ei kuitenkaan ole varsinaisesti sporttiauto? Entä onko merkki rasite vai etu? Skodan brändi tuntuu myyvän asiakkailleen juuri sillä, että se ei ole brändi. Skoda on kuin eräänlainen hipster, joka tavoittelee uniikkia ja konstailematonta olemusta hienostelevien ja kaupallisten massamerkkien ulkopuolella. Skoda vain on se mainstream hipster-tyyli, jossa kaikki haluavat olla samalla tavalla erilaisia. Juuri siksi Skoda Octavia on paras paradoksi, täydellisen epätäydellinen.

IMG_5487

Likainen Skoda Octavia Combi RS 230 koki valaistuksen

Ps. takapenkiltä nähtyä ja kuultua

Tällä koeajolla mukanani oli nelivuotias bloggarin alku, joka on myös innokas valokuvaaja. Hän ihastui autossa ennen kaikkea lasikattoon, isoon kojelaudan näyttöruutuun, automaattivaihteistoon sekä tavaratilaan, johon saattoi mennä leikkimään. Ja tietysti ralliääniin…

Ohessa hänen kuvagalleriansa lapsen näkökulmasta.

  • Tosikova Tojota says:

    Mahtavan hyvä artikkeli! Tuli jopa lisää infoa paljon koluttuun aiheeseen. Oma Skodani on toiminut moitteetta, mittarissa kohta 120 tuhatta. Alussa pidin kovasti dsg-vaihteistosta, mutta pidemmän päälle sen muutamat ominaisuudet ovat alkaneet ärsyttämään. Se ei vaihda riittävän ripeästi sport-asetuksilla, eli huudattaa hamaan tappiin ja normaaliasetuksilla taas jyryttää turhan isolla vaihteella, seiska on heti taulussa. Skodan muotoilukin on vähän semmoinen kaksipiippuinen. Sanoisin, että siinä on varmaan miehisin design mihinkään muuhun merkkiin verrattuna. Kovasti on särmää ja kanttia, pehmeyttä ja kaaria puuttuu. Auto on todella hyvä ajaa. Onneksi kuitenkin kilpailu kovenee. 2010 kun ostin ekan skodan, ei haastajia juuri samassa luokassa ollut, volkkari oli niin paljon kalliimpi. Nyt valinnanvaraa riittää enemmän ja hyvä niin. Ja Toyotakin on vihdoin löytänyt turbo-moottorit, että jospa kommenttilootat eivät täyttyisi heidän valituksistaan.

    • Tomi Tuominen says:

      Kiitos kommentista! Hyvä huomio tuon designin suhteen, se on ehkä tarkoituksellisen pelkistetty, toki siinä on tietoinen riski, että moni vain haluaa autolta enemmän ulkonäköä. Toisaalta pakko sanoa että uudet Octavia ja Superb Combi ovat designilta hyvin sjanmukaisia. Tyyli on ehkä karun simppeli, mutta moderni. Itselle DSG ei antanut mitään erityistä syytä olla tyytyväinen, varsinkin RS malliin ottaisin mieluummin manuaalin.

  • Pihalla uusi SuperBee says:

    Miten niin nopein Skoda ikinä? Uuden Skoda SuperBin huippumallissa on 280hv ja kiihtyy nollasta 100km/h 5,8 sekunnissa. On yli sekunnin nopeampi,.,

    • Tomi Tuominen says:

      Kiitos korjauksesta, olet aivan oikeassa! Kyseessä on siis “vain” nopein Octavia, ei Skoda. Sinänsä harmi, ja toisaalta erikoista, että Superb on niinkin pienellä teho- ja vääntöerolla yli sekunnin nopeampi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *