Södertäljesta se olla pitää – Koeajossa Scania P420

Scania P420 vm2006 vaijerilaitteella / kuvat Mikko Kilkki

Scanian P-sarja oli pitkään se matalahyttisin mallisarja, mikä Scanialla oli tarjolla. Sen isompia sisaruksia ovat olleet G-sarja, sekä G-sarjaakin suurempi R-sarja. Malliuudistuksen jälkeen malliston yläpäähän saatiin uusi malli nimeltään S, sekä kerrankin P-sarjan hyttiä matalampi L, mikä soveltuu hyvin esimerkiksi jätekuljetuksiin. Ennen Ällää esimerkiksi jäteautoissa nähty Scanian alusta on ollut aina P, vaihtolavakuljetuksissa myös G ja R. Nyt koeajoon tarttui kuitenkin vaihtoautorivistä pykälän vanhempi, vuosimallin 2006 Scania P420, jolla kilometrejä on takanaan jo lähemmäs 800tkm. Jokin tässä vihreäoranssissa autossa pisti kiinnostamaan – ja tokihan se oli selvää asiasta otettava. Ja entäpä vielä otsikon Södertälje? Kyllä vain, se on Scanian kotipaikka Ruotsissa.

Mitä kaikkea Scania P420 on syönyt?

Scania P420 vm2006 vaijerilaitteella / kuvat Mikko Kilkki

Aikaisemmin tehokkain ajamani P-sarjan auto on ollut P380, pienin taas P250. Tehoa nyt ajetusta autosta löytyy 420 hevosvoimaa, sen kertoo jo mallimerkintä. Kolmeakselinen auto on manuaalivaihteella, sekä vaijerilaitteella, joten vaihtolavoja tämä auto on tehty ajamaan. Hytistä löytyy myös punkka, joten millään pienimmällä hyttimallilla ei enää olla matkassa. Autossa on myös vetokita, ja kärryhommat mahdollistuvat myös teholukeman puolesta. Scania P420 oli aikoinaan melkein jo malliston yläpäästä, mitä tulee P-sarjaan. Yläpuolelta toki löytyi vielä P440, ja alapuolelta P400. Kyseessä ei enää ole se tehokkain P-sarjan malli – valikoima on moottoriuudistuksien jälkeen tuntenut myös mallimerkinnän P450. Olen myös ymmärtänyt, että hiljattain julkaistussa uusikoppaisessa P-sarjassa olisi vanhaan verrattuna joitakin koneuudistuksia.

Scania P420 vm2006 vaijerilaitteella / kuvat Mikko Kilkki

Scanian P-sarjaa on voinut nähdä jakelukuljetuksista vaihtolavakuljetuksiin, sekä myös kärryveturina. Myös opticruise on ollut saatavilla – kytkinpolkimella tai ilman. Jotakin auton toimivuudesta kertoo se, että ajossani on ollut myös selvästi yli miljoonan ajettu Scania P310. Kyseinen auto oli vuodelta 2004.

Koeajo – Scania P420 lähtee tyhjänä kuin tykin suusta

Scania P420 vm2006 vaijerilaitteella / kuvat Mikko Kilkki

Scania on aiemmilta koeajokerroilta jo tuttu – on nähty blogissani myös nelossarjan ajoilta asti. Hallintalaitteet on loppujen lopuksi selkeät, kun ne on kerran oppinut. Aluevaihteisto tässä autossa löytyy, se on kuusivaihteinen. Tämän johdosta aluetta on aina muistettava vaihtaa, kun vaihteen vaihtaa kolmoselta neloselle. Vaihteet 1-3 ovat pikkupuolella, ja isolla puolella vaihteet 4-6. Lisäksi jokaisen vaihteen voi puolittaa puolittajalla, ja täten saada ykköstäkin pienempiä välityksiä. Toki myös C-vaihde löytyy, mitä kutsutaan ryömintävaihteeksi. Vaihteita ei tarvitse liikaa pelätä, sillä ne oppii varmasti, kun tarpeeksi pääsee ajamaan. Ja löytyyhän netistä myös opetusvideoita avuksi, mikäli epävarmuus iskee. Kun kerran oppii, niin selkärangasta tulee jatkossa. Itse kuulun siihen kastiin, joka pääsi jo autokoulussa ottamaan tuntumaa kyseiseen vaihteistoon.

Scania P420 vm2006 vaijerilaitteella / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka autossa olevat kilometrit joistakin kohdin jo huomaa, vaikuttaa kaikki silti toimivalta. Toimivalta ainakin siltä osin, mitä koeajolla pääsin testailemaan. Vaihteet menee pesään nätisti, sekä kone käy terveen oloisesti. Moottoritiellä ajaessa tehon huomaa – varsinkaan kun lastia ei ole kyydissä, eikä kärryä perässä. Vaihtolavalaite jäi koeajon aikana kokeilematta. Vaihtolavalaitteella toki olen joskus päässyt myös leikkimään, ja sen mukavaksi hommaksi todennyt. Tekisi mieli päästä treenaamaan vaihtolavahommaa toki enemmänkin.

Lopputulema – P420 vai peräti R420? Vai entä välistä se G420?

Scania P420 vm2006 vaijerilaitteella / kuvat Mikko Kilkki

Tähän vastaus on se, että riippuu täysin ajotehtävästä. Jollekkin riittää hyvin matala hyttimalli, kuten tämä P420. Joku tarvitsee, tai sitten muutoin vain haluaa korkeamman hyttimallin. Jos teholukema olisi riittävä, olisi korkeammista hyttimalleista tarjolla samalla teholukemalla G420, sekä R420. Näistä G420 on itseltäni vielä kokematta, listalta löytyessä jo G400 ja G440, sekä R420. Minä en ainakaan tyrmäisi näihin verrattuna pikkuhyttistä Peetä, jolle varmasti myös oma paikkansa löytyy.

Koeajoauton speksit: Scania P420 6×2 kääntyvällä telillä. Ilmastointi, nahkapenkit, manuaalivaihteisto, vetokita. Vaijerilaite on 5,7 metriä pitkä, ja lisähydrauliikka löytyy. Vuosimalli 2006, auto ajettu 793tkm, ja hintaa on Alvittomana 34 000 euroa. Alveineen hintaa on 42 160 euroa.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki