Taksitolpan ärjypeli – Koeajossa Skoda Octavia RS 2.0 TDI

Skoda Octavia RS vuosimalli 2015 / kuvat Mikko Kilkki

Kaksi vuotta ikää, ja 99tkm rullattu. Dieselkone, automaattivaihteisto, sekä farmari. Sysimusta sisusta tummilla takalaseilla höystettynä. Hintalapussa 28 480 euroa. Tässä on tämänkertaisen vaihtoautotestin resepti. Kun tämä kaikki ynnätään yhteen, saadaan lopputuloksena vanha taksi. Kuin sattumalta, minulle tarjottiin Jyväskylän Rinta-Joupilla koeajoon vuosimallin 2015 Skoda Octavia RS:ää. Skoda Octaviaa olen ajanut muutamilla eri versioilla, mutta RS on jäänyt kokematta. Skoda Octavia RS on kiinnostanut minua aiemminkin, joten lähdin koeajolle. Vaikken tokikaan odottanut sellaista juuri koeajopäivänä ajavani. Mutta mitäpä siitä, koeajo aina kelpaa, mikäli vain aikataulut sallivat.

Millainen on Skoda Octavia RS?

Skoda Octavia RS vuosimalli 2015 / kuvat Mikko Kilkki

Kyseessä on Octaviasta se sporttisin versio, minkä mallivalikoima tuntee. Kaksilitraisessa dieselissä on tehoja 184 -hevosvoiman verran. Varustelistalta löytyy esimerkiksi ilmastointi, sekä Webasto kaukosäätimellä. Jos automaattiaski ei miellytä, RS Octaviaa löytyy myös manuaalivaihteilla, sekä bensakoneella. Ja eikä koeajoauton dieselkone edes ole tehokkain RS:ään saatava mylly. Koeajoauto on entinen taksi, mutta tätä taksihistoriaa ei pidä tokikaan säikähtää: Yleensä takseissa kaikki huollot on tehty ajallaan. Tämäkin koeajoauto on hiljattain huollettu, ja huoltohistoria löytyy. Usein vanhoja takseja huonommassa kunnossa ovat yritysten yhteiskäyttöautot, joilla yrityksen henkilökunta on ajanut. Näistä ei piitata välttämättä lainkaan, koska kyseessä ei ole oma tai kaverin auto. Niistä autoista huollotkin on saattaneet unohtua – toisinkuin taksikäytössä olleista autoista.

Koeajo

Skoda Octavia RS vuosimalli 2015 / kuvat Mikko Kilkki

Sisusta on tuttua mutta hyvän oloista VAG-konsernia. DSG-vaihteisto on nähty muissakin Volkswagenin omistamissa merkeissä. Kuten nimikin antaa ymmärtää, tarkoittaa RS sporttisempaa varustelua. Tässä tapauksessa urheilullisuus ei pelkästään näy, vaan myös tuntuu. Urheilullisin ajomoodi päällä, ja automaattiaski S-asennossa, auto meinaa varsinkin huolimattomissa liikkeellelähdöissä sutia helpon oloisesti. Jotta en menettäisi ajokorttiani testatessani autoa, laitoin vaihteen D-pykälään ja vaihdoin ajomoodia pois urheilullisesta. Melkein radalle olisi mentävä, jos tästä autosta haluaisi lakipykälien puitteissa kaiken mahdollisen irti. Senverran tujakalta peliltä alkavat urheilusäädöt tässä autossa jo tuntua.

Ajettavuuden osalta autossa ei ole mitään puutteita. Tuulilasissa on kuitenkin kiveniskeymiä kaksin kappalein. Ajaessa alustatuntuma on itselle sopiva, ja puolinahkapenkit näyttävät ehjiltä. Vaihteisto vaihtaa vaihteet toimivan oloisesti. Kilometrejähän tämä auto toki on nähnyt runsaasti, mutta tietysti elämää on vielä edessäkin. Peli ei siis ole aivan menetetty, jos Octavia RS kiiinnostaa.

Skoda Octavia RS vuosimalli 2015 / kuvat Mikko Kilkki

Penkkejä katsellessa tietää, missä autossa istuu.

Ajoasento koeajoautossa säädetään manuaalisesti. Ajoasennossa ei ole moittimiselle sijaa, tilaa tuntuu piisaavan. Tavaratilat tässä farmarimallissa on kohdillaan. Meno on sellaista, etten ihmettele laisinkaan, miksi tämmöinen auto on taksissa ollut: Jos kyytiin sattuu automies, parhaimmillaan hän on taksikyydistään fiiliksissä. Ja toisena, tekeehän taksimies autossa pitkän työpäivän – silloin tarvitsee työkalut olla kunnolliset, eikä mitään pilipalirimpuloita. Ja erottuuhan tämä auto taksitolpalla perus E-sarjan Mercedeksien, Volvojen ja Audien joukosta. Kyllä minä mieluummin sieltä tolpalta sen kunnon kiesin ottaisin, mikäli saisin valita.

Lopputulema

Skoda Octavia RS vuosimalli 2015 / kuvat Mikko Kilkki

Näyttävän auton saa näyttävään hintaan. Urheilullinen auto, jolla myös tekee jotakin. Pikavilkaisulla näyttää tavalliselta, mutta tarkempi tutkailu osoittaa, ettei se aivan ole sitä. Tämä auto on kahdessa mielessä peräti loistava: Ensinnäkin, perhe ja kauppaostokset, sekä mökkireissun tarvikkeet mahtuvat kyllä kyytiin. Toisena, tyylistä ei tarvitse tinkiä tähän rahaan. Uskaltaisinko minä automiehenä ostaa vanhan taksin? Kyllä uskaltaisin.

Skoda Octavia RS vuosimalli 2015 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Skoda Octavia RS 2.0 TDI Combi, DSG-automaattivaihteisto, ajettu 99tkm, hintaa 28 480 euroa. Vanha taksi, vuosimalli 2015.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com
Jari Tarkiainen, 040 177 8933

Maahantuojan sivusto: Www.skoda.fi

Mikko Kilkki