Tämä kelpaa myös maaliskuussa – Koeajossa Mercedes-Benz SLK55 AMG

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

SLK oli Mercedeksen kaksipaikkainen Roadster, jota valmistettiin vuoteen 2015 saakka. Sen jälkeen Mercedes muutti nimipolitiikkaansa, ja SLK sai uuden nimen SLC. Kun halutaan tutustua historiaan, antaa siitä hienoimman käsityksen nimenomaan ehta AMG. Siispä koeajoon lähti Mercedes-Benz SLK55 AMG. Vuosimallin 2007 autolla on ajettu 128tkm, ja muutoinkin se näyttää varsin siistikuntoiselta. Nahkapenkit on ehjät, eikä missään vaikuta olevan sanomista. Aikaisemmin olin SLK-malleista ajanut vain SLK350:llä, joten ajamani AMG-versiot olivat muita malleja, esimerkiksi S55 AMG. SLK55 AMG vaikuttaa spekseiltään sellaiselta, että jokainen automies sellaisen haluaisi omistaa: Onhan myös autourheilun kuninkuussarja F1 käyttänyt sitä turva-autona. Juuri se safety car, jollainen on nykyisellään Mercedes-AMG GTS.

Mercedes-Benz SLK, mitä ja kenelle?

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

Mercedeksen SLK on samaa kastia, mitä Chrysler Crossfire, BMW Z3 ja Z4, Audi TT, sekä Porsche Boxster. Moottoritarjontaa löytyy kaksilitraisesta rivinelosesta V6 ja V8 koneisiin. Kuten mallimerkintä kertoo, nyt koeajettu SLK55 AMG käsittää 5,5 -litraisen V8 koneen. Se käy bensalla, sillä AMG on historiansa aikana virittänyt tasan yhden dieselkoneen. Tämä auto on ajettu matkamittarin mukaan varsin säästeliäästi, ja syykin siihen kenties varsin selvä: Ylipäätään SLK on luonteeltaan enemmän harrasteauto. Varsinkin jos omistaa AMG-version, niin luultavasti on varallisuutta pitää myös toistakin autoa.

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton varustelistauksesta löytyy esimerkiksi ilmastointiautomatiikka, niskalämmittimet, navigointi, moottorilämmitin sisähaaralla, sekä täydellinen huoltokirja. Kyseessä on tuontiauto. Pienenä yksityiskohtana AMG:n moottoreista, koneen kasannut mekaanikko työnsä päätteeksi laittaa kasaamaansa moottoriin nimmarinsa. Tämän auton moottorin on kasannut herra nimeltä Sandro Petricca.

Koeajossa Mercedes-Benz SLK55 AMG

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

Autossa istutaan matalalla. Se lienee selvä, koska kyse kuitenkin on urheiluautosta. Autossa on kova avokatto, jonka saa alas napin painalluksella – ja yhtä helposti myös kiinni. Penkit on mukavat istua, kun ensin vain on saanut itsensä kammettua autoon sisälle. Hallintalaitteet löytyvät sopivilta paikoilta, mistä niitä on helppo käyttää. Ajoasento löytyy helposti. Mikään tilaihme tämä ei ole, mutta ei toisaalta tarvitsekkaan. Jos tämä käyttöautoksi menee, silloin kyseessä on se autohullu poikamies, joka kuljettaa mukanaan korkeintaan kauppaostokset ja jumppakassin. Minun tapauksessani mukana kulkee usein myös kamerareppu. Oikeastaan aika harvoin lähden minnekkään ilman kameraani. Avokatto luonnollisesti rokottaa tavaratilaa silloin, kun katto on auki.

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

AMG:n äänimaailma vakuuttaa. Tehoa löytyy 360-hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 510-Newtonia. Vaikka SLK-mallin AMG versio liittyykin autourheiluun turva-auton roolissa, on syytä kuitenkin ottaa arkiliikenteessä maltilla. Auton nopea kiihtyvyys saattaa tarkoittaa myös nopeaa kortin lähtöä ainakin hätäiselle kuljettajalle. Alustatuntuma autossa on urheilullinen, enkä välttämättä lähtisi sillä ajamaan sen huonommille teille. Mukavimmillaan tämä auto on asfalttitiellä. Radallehan tällä melkein tarvitsisi päästä, jotta saisi irti mahdollisimman paljon.

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihteet vaihtuu autossa mukavasti, kone käy terveen oloisesti, sekä avokaton avausmekanismi toimii. Katto aukeaa ja menee kiinni toimivan oloisesti. Mitään vikaa ei autosta koeajon aikana ilmene. Edellinen huolto on huoltokirjamerkintöjen mukaan tehty 125tkm kohdalla, joten paljoa ei ole sen jälkeen edes ajettu.

Lopputulema – SLK55 AMG on aina hieno

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

Onko autossa sitten jotakin huonoa? Jos joku väittää että on, niin minä kieltäydyn uskomasta. Jos perus AMG on liian tavallinen, on silloin olemassa erikoismalleina esimerkiksi Black Series -nimeä kantava versio. Black Series tarjoilee tehoa jo 400-hevosvoimaa, sekä vääntöä 520-Newtonia. Tämä SLK55 AMG maksaa 38 880 euroa, joten se rupeaa olemaan jo tavallisenkin palkansaajan ostettavissa. Ja hupitakuuta kasvattaa tietenkin takaveto, joten muistakaamme olla liikenteessä ihmisiksi.

Koeajopäivänä Nettiautossa oli myynnissä yhteensä 5 kappaletta SLK sarjan AMG-malleja (tilanne 2.3.2018). Näistä yksi oli SLK32 AMG, loput neljä samalla mallimerkinnällä koeajoauton kanssa. Joten johtopäätös voitaneen vetää, että mikäli haluat erottua SLK:lla, niin osta AMG.

Mercedes-Benz SLK55 AMG vm2007 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Jari Tarkiainen, 040 177 8933, www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz SLK55 AMG, vuosimalli 2007, ajettu 128tkm. Tuotu käytettynä Suomeen, huoltokirjamerkinnät kunnossa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Katso muut Mercedes-Benz SLK vaihtoautot Autotalli.comista.