Tarvitseeko selitellä? Koeajossa Mercedes-Benz ML400 cdi

Mercedes-Benz ML400 cdi Limited vm2001 / kuvat Mikko Kilkki

En tiedä, mutta toisinaan minulla tuntuu olevan pakkomielle suurikoneisiin autoihin. Autoihin, mitkä kuluttavat paljon, ja missä ei ole ehkä enää paljoakaan järkeä tavalliselle tallaajalle. Aluksi minua kiinnosti kysyä koeajoon aivan tavallinen Fiat Croma, mutta annas olla, kun vastaan tuli ML400 cdi vuosimallia 2001. Halusin ehdottomasti koeajaa sen. Olihan autossa sentään neljälitrainen V8 hyvillä äänillä, joten peli oli ehkä aivan selvä. Autossa on dieselmylly, ja elämää se on nähnyt hieman yli 300tkm.

Mercedes-Benz ML400 cdi – millainen se on?

Mercedes-Benz ML400 cdi Limited vm2001 / kuvat Mikko Kilkki

Eihän tuossa, automiehelle pistää nopeasti silmään merkintä, missä lukee Limited. Numerot 036/400 kertovat, että näitä on valmistettu 400 kappaletta, ja tämä on numero 36. Tämä siis tuli itselleni näin uutena tietona, mikä kyllä kelpaa. En tiennyt koeajovarausta tehdessä tämän olevan sellainen. V8 dieselmylly on neljälitrainen, ja 250 hevosvoimainen kone tuottaa vääntömomenttia 560 Newtonia. Korimallin tunnus on W163, ja se oli tuotannossa vuodesta 1997 alkaen. Tämä korimalli on ensimmäinen tuotannossa ollut ML, ja malli tunnetaankin nykyään nimellä GLE. Myös AMG versio on ollut saatavilla, joka tottelee nimeä ML 55 AMG. Sittemmin AMG-mallin konetta on kasvatettu, myhempien aikojen mallin ollessa jo ML 63 AMG.

Varustelistalta löytyy esimerkiksi vetokoukku, ilmastointiautomatiikka, sekä levysoitin kymmenen levyn vaihtajalla. Automaattivaihteisto on viisipykäläinen. Suurin sallittu perävaunun vetopaino on 3365kg, joten hyvin pärjää, mikäli vain BE-ajokortti sattuu löytymään.

Koeajo – ML400 cdi on epäilemättä ollut joskus hieno

Mercedes-Benz ML400 cdi Limited vm2001 / kuvat Mikko Kilkki

Kone kuulostaa tervekäyntiseltä, ja vääntö tuntuu olevan tallessa. Vaihteisto toimii myös terveen oloisesti. Käytön jälkeä toki on, ei tätä nähtävästi ihan autokokoelmassa ole säilytetty täysin ajamattomana. Mutta kuntoisuus on hyväksyttävässä tasossa, kun hintalappua katsotaan – 7 990 euroa. Epäilemättä varsinkin uutena tämä on ollut loistava auto – sitä ei ole missään nimessä syytä kyseenalaistaa. Myös moottoritiellä meno on huikeaa, sillä auto tuntuu kulkevan oikein mukavasti. Kiihtyvyyttä löytyy myös ohitustilanteisiin, ja automies tykkää äänimaailmasta. Kaikki tuntuu siltä, että tämän auton omistajana saa olla polttoainekauppiaan kaveri.

Tarvitseeko tämmöiseen autoon sitten mitään lisää? Ei ainakaan minun mielestäni. Jotakin hieman sellaista meininkiä tässä autossa on, että räppi vain soimaan, ja paljon ajoa. Mikäli puoliso sattuu olemaan sellaista sorttia, joka suhtautuu autohankintaan järjellä enemmän kuin tunteella, voi tällöin joutua hieman perustelemaan auton ostamista. Joten onnea vain yritykseen te, joilla se järki-ihminen kotoa löytyy.

Lopputulema – millainen olisi pitää Mercedes ML400 cdi?

Mercedes-Benz ML400 cdi Limited vm2001 / kuvat Mikko Kilkki

Annettakoon autolle nimeksi vaikkapa Marja-Liisa. Todettakoon yksikantaan, että Marja Tyrni ei sovellu mallimerkinnän ML kanssa yhteen. Ehkä tämän ML400:n ostajakunta löytyy jostakin autoharrastajien joukosta, joka tietää mitä haluaa ja saa. Väkivahvan vääntökoneen puolesta auto voisi potentiaalisesti sopia kärryveturiksi harrastekäyttöön. On myös syytä muistaa se, että Suomessa ollaan nykyään päästöperusteisessa verotuksessa, ja 288g/km päästöillä verotus ei ole enää välttämättä kevyimmästä päästä. Saahan tämmöisen toki pienemmälläkin koneella, esimerkiksi ML270, mutta kaikillehan se ei todellakaan passaa. Joidenkin on vain saatava se isokoneinen monsteri kotipihaan vaikka koristeeksi.

Ja jos isoa bensakonetta kaipaa, onhan tällöin tarjolla myös ML430 ja ML500, mikäli on oltava W163.

Mercedes-Benz ML400 cdi Limited vm2001 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz ML400 cdi, vuosimalli 2001, ajettu 308tkm. Ilmastointi, vetokoukku, sähkötoiminen kattoluukku. Isofix -kiinnikkeet löytyy. Hinta 7990 euroa.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki