Tässä on uusi A-sarjan Mercedes-Benz – aiempaa tilavampi

Mercedes-Benz A-sarja

Mercedes-Benz esitteli uuden A-sarjan mallinsa tänään Amsterdamissa. Auto on kasvanut jokaisessa suunnassa ja saanut S-sarjastakin tuttuja turvallisuustoimintoja.

Uusi Mercedes-Benz A on kasvanut pituutta 115 mm ja samalla akseliväli on venynyt 30 mm. Ohjaamon hartiatila on kasvanut edessä 9 ja takana 22 milliä, pääntila edessä 7 ja takana 8 mm sekä kyynärpäätila edessä 35 ja takana 36 milliä. Kulku takaistuimille on entistä helpompaa, ja tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu selvästi, sillä pilareiden peittämä alue on pienentynyt 10 prosenttia.

Mercedes-Benz A-sarja

Sisätiloissa ohjaamon ilmettä hallitsee virtuaalinen Widescreen Cockpit, jonka voi valita kolmena erilaisena versiona: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisilla näytöillä tai kahdella suurella 10,25-tuumaisella näytöllä. Virtuaalimittariston pystyy mukauttamaan itselleen sopivaksi. Uuden MBUX-mulimedialiittymän kerrotaan olevan automaailman tämän hetken edistyksellisin. Kojelaudan alaosaan sijoitetut ilmansuuttimet tuovat mieleen lentokoneen turbiinit.

Tärkeät sisämitat mm A-sarja W176 (nykyinen) A-sarja W177 (uusi) Ero
Kyynärpäätila edessä 1 422 1 457 +35
Kyynärpäätila takana 1 410 1 446 +36
Hartiatila edessä 1 391 1 400 +9
Hartiatila takana 1 350 1 372 +22
Pääntila edessä 1 017 1 024 +7
Pääntila takana 952 960 +8

 



A-sarjaan autonomisia ominaisuuksia

A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin etäisyydelle auton eteen, ja käyttöön on valittavissa useita S-sarjasta peräisin olevia avustinjärjestelmiä: Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin. Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

Moottoripuolella A-sarja saa kokonaan uusia vaihtoehtoja alkuun kaksi bensiinimoottoria sekä yhden dieselversion. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään sylinterinlepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin. 4Matic-nelivetomallit ovat niin ikään tulossa mallivalikoimaan.

A-sarjan moottorivalikoima lanseerausvaiheessa

A 200 (M 282) A 200 (M 282) A 250 (M 260) A 180 d (OM 608)
Iskutilavuus cm3 1332 1332 1991 1461
Vaihteisto 7G-DCT MT 6 7G-DCT 7G-DCT
Teho kW/hv/rpm 120/163/5500 120/163/5500 165/224/5500 85/116/4000
VääntöNm/rpm 250/1620 250/1620 350/1800 260/1750–2500
Yhd. kulutusl/100 km 5,1 5,6 6,0 4,1
CO2-päästöt g/km 120 133 141 108
Kiihtyvyys0–100 km/h 8,0 8,2 6,2 10,5
Huippunopeuskm/h 225 225 250 202

Uuden A-sarjan sadoilla prototyypeillä on ajettu auton kehitysohjelman aikana kaikkiaan 12 miljoonaa testikilometriä kymmenessä maassa ja neljällä mantereella. Autoja on testattu Saksassa, Suomessa (kuten Autovouhotuksen Tomi aiemmin raportoikin kuvien kera), Ranskassa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa niin kylmissä talvi- kuin helteisissä kesäolosuhteissakin. Erityishuomiota on kiinnitetty törmäyssimulaatioihin, aerodynamiikkaan sekä jokapäiväiseen käyttökokemukseen vaikuttaviin ns. NVH-testeihin (noise, vibration, harshness). Voimalinjojen toimintaa on hiottu ja hienosäädetty kymmenen testipenkin avulla.

Mercedes-Benz A-sarja

A-sarjan tuotanto jatkuu Suomessa

Mercedes-Benzin alkuperäinen A-sarja (W 168) esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1997. Uuteen kompaktiluokkaan kuuluva 3. sukupolven A-sarja (W 176) näki päivänvalon vuonna 2012. Nuorentuneen muotoilunsa ansiosta A-sarja saavutti pian valtavan suosion, ja mallinostajien keski-ikä on nykyisin yli 10 vuotta nuorempi kuin 2000-luvun alussa.

A-sarjan tuotannon keskuspaikka on Saksan Rastatt, jonka lisäksi A-sarjaa valmistavat Kecskemetétin tehdas Unkarissa, Valmet Automotive Uudessakaupungissa (vuodesta 2013 lähtien) sekä BBAC Kiinassa. Malliuudistus noudattelee samaa kaavaa: uuden A-sarjan tuotanto alkaa Rastattissa keväällä, jonka jälkeen tuotanto laajenee ensin Kecskemetétiin ja siten Uuteenkaupunkiin. Tämän jälkeen ovat vuorossa BBAC sekä ensi vuonna uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesissa. Uudessakaupungissa jatkuu Mercedes-Benz GLC-SUV-mallin tuotanto, ja uusi A-sarja korvaa edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistuksen.

Lähde: Mercedes-Benz