Täysin uusi Ford Focus – tässä auton tärkeimmät yksityiskohdat

Ford Focus

Tänään julkistettu täysin uusi Ford Focus suunniteltiin alusta asti uudelleen. Uusi Focus -mallisto tulee kattamaan sekä ylellisen Focus Vignale -mallin että Focus Active Crossoverin. Fordin paljon kehuttua ajettavuutta on pyritty parantamaan entisestään muun muassa aiempaa jäykemmällä korilla sekä itsenäisellä takajousituksella, jonka iskunvaimennus on toteutettu elektronisesti. Focuksen moottoripuolesta vastaavat EcoBoost- bensiini- ja EcoBlue-dieselmoottorit.

Jo kahdenkymmenen vuoden ikään ehtinyt Ford Focus on erittäin tärkeä automalli ja se on ollut Fordin päätuote Euroopassa sen esittelystä lähtien. Keskikokoiset perheautot ovat pitäneet hyvin pintansa kompaktin kokoluokan ja crossover-mallien suosiosta huolimatta, ja viime vuonna joka viides Euroopassa myyty automalli oli Focuksen kokoluokkaa.

Focus saa uudistuksen myötä esimerkiksi automaattisen ruuhka-avustimen, joka voi pysäyttää auton ja lähteä uudelleen liikkeelle, mikäli pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Yli kolmen sekunnin pysähdyksessä kuljettajan täytyy painaa ohjauspyörän painiketta tai kaasupoljinta aktivoidakseen toiminnon uudelleen. Lisäksi uusi ajolinja-avustin pitää auton kaistaviivojen keskellä aina 200 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Ford Focus Active Crossover

Uusi Ford Focus Active Crossover näyttää tältä.

Täysin uusi Ford Focus on ensimmäinen auto, joka rakennetaan uudelle C2-pohjaratkaisulle. Kasvaneen akselivälin ja tasaisen lattian ansiosta erityisesti takamatkustajat saavat lisää polvitilaa. Edelliseen Focukseen verrattuna polville on nyt huimat 50 millimetriä enemmän tilaa. Tilantuntua on korostettu takapenkeillä takapilariin ulottuvalla ikkunalla. Myös olkapäille on takana 60 millimetriä aiempaa enemmän tilaa. Tavaratilan nostokorkeutta on korotettu 43 millimetrillä helpomman lastauksen takaamiseksi. Tavaratila on kasvanut myös pituutta 2,5 senttimetriä.

Fordin mukautuva ajovalojärjestelmä (Adaptive Front Lighting System) on päivittynyt uudella kameraan pohjautuvalla ennakoivalla kaarrevalojärjestelmällä ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavilla ajovaloilla (Sign-based light), joka esisäätää ajovalot paremman näkyvyyden aikaan saamiseksi tarkkailemalla tiessä olevia mutkia ja ensimmäistä kertaa koko autoalalla liikennemerkkejä. Kuljettajalle on tarjolla myös tuulilasin heijastusnäyttö.

Ford Focuksen moottorit

Uuden laajan moottorivalikoiman lisäksi Focus on saatavana 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla sekä uudella 8-vaihteisella automaatilla. Yksilitrainen EcoBoost-bensiinimoottori on saatavilla 85-, 100- ja 125-hevosvoimaisena. Tehokkaamman vaihtoehdon tarjoaa 1.5-litrainen EcoBoost (vaihtoehtoina 150- ja 182-hevosvoimaa). Polttoainetta säästääkseen molempien bensiinimoottorien kolmesta sylinteristä yksi voidaan sammuttaa ja kytkeä uudelleen päälle kesken ajon 14 millisekunnissa.

Ford Focus

Dieselvaihtoehtoja on tarjolla 1.5- ja 2.0-litraisista EcoBlue-moottoreista. Uusi 1.5-litrainen EcoBlue on saatavilla sekä 95- että 120-hevosvoimaisena, joista kumpikin tuottaa 300 Nm:n väännön. 2.0-litrainen EcoBlue-moottori tuottaa 150 hevosvoimaa 370 Nm.

Uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto on saatavana 125 hevosvoimaisen 1.0 EcoBoostin, 150-hevosvoimaisen 1.5 EcoBoostin, 120-hevosvoimaisen 1.5 EcoBluen ja 150-hevosvoimaisen 2.0 EcoBluen pariksi. Fordin mukaan täysin uuden Focus-malliston kaikissa malleissa on 10 prosenttia pienempi polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt.

Täysin uusi Ford Focus valmistetaan Saksassa Fordin Saarlouisin tehtaalla.