Testissä Michelin CrossClimate osa1: asennus

Michelin Nordic tarjosi Autovouhotuksen testiin tämän vuoden uutuusrenkaita, niin sanottuja kolmen kelin CrossClimate -tuotenimellä kulkevia kumeja. Koska rengastestaus on ollut viime aikoina Nokian Renkaiden testihuijaksen takia tapetilla, selvennettäköön heti alkuun, että Autovouhotuksen tuleva rengastesti perustuu puhtaasti kokemuksiin normaalista arkiajosta. Michelin ei myöskään maksa CrossClimate -renkaiden testaamisesta mitään ja renkaat palautetaan testijakson päätyttyä valmistajalle. Michelin toimitti renkaat pyydettyyn rengasliikkeeseen ja maksaa renkaiden vaihdon, joten kyseessä ei ole myöskään sokkotestaus. Kirjoitamme renkaista siis täysin oman mielemme mukaan, omiin kokemuksiimme pohjautuen.

CrossClimate-renkaiden v-kirjaimen mallinen kuviointi. Etualalla talvirengas.

Testattavaksi rengaskooksi päätyi lopulta 205/60-16 69H ja testiautoksi vuoden 2014 Mazda3, jolla on ajettu renkaiden asennusvaiheessa reilut 40 000 kilometriä. Renkaat asennutettiin Espoon Suomenojalla sijaitsevassa Euromaster-liikkeessä samoille Mazdan alkuperäisille alumiinivanteille, jotka ovat olleet käytössä talvisin kitkarenkaiden kanssa. Myös talvirenkaat ovat olleet täsmälleen samaa 205/60-kokoa.
Michelin CrossClimaten V:n muotoinen kuviointi muistuttaa varsin paljon keskieurooppalaista nastatonta talvirengasta. Michelinin omissa mittauksissa CrossClimaten jarrutusmatka onkin osoittautunut yhtä lyhyeksi lumessa ja pakkasessa Michelinin keskieurooppalaisen kitkarenkaan kanssa. Mielenkiintoista onkin, että kuivalla tiellä +15 celsiusasteessa CrossClimate pysähtyy huomattavasti kitkarengasta nopeammin. CrossClimatelle luvataan myös A-luokan märkäpito, ja Michelinin kesärenkaisiin verrattuna jarrutusmatka märällä tienpinnalla 80-0 km/h pitäisi olla 3,5 metriä lyhyempi.

Näillä ominaisuuksilla odotukset CrossClimaten testiin ovat todella korkealla. Erityisesti Etelä-Suomen märkiin kevät- ja syyskeleihin renkaiden pitäisi sopia mainiosti. Yksi havainnoitava seikka testijakson aikana tulee olemaan myös renkaiden kuluminen. Nastattomilla talvirenkaillahan ei kovin pitkälle kesään kannata ajella jo renkaiden kulumisenkin vuoksi, joten jännä nähdä pitävätkö Michelinin lupaukset siitä, että CrossClimate kestää hyvin myös kesän polttavat asvaltit.

Heittäkää kommenttiosioon kysymyksiä ja kommentteja!

1 Comment

  • Juha Suominen says:

    Moi! Olet ajanut crossclimateilla kesän ja alkusyksyn,miten on mennyt?Oletko tyytyväinen?
    Kävin itse tilaamassa samanlaiset focukseeni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *