Todellinen herkkupala: Mercedes-AMG GT Coupé

Mercedes-AMG GT Coupé
Puhtaita Coupé auton linjoja. Konepellin alle voi valita jylisemään jopa 639 hv / 900 Nm moottorin. Kuvat: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG esitteli Geneven autonäyttelyssä ensimmäisen neliovisen urheiluautomallinsa. Mercedes-AMG GT Coupé -niminen herkkupala pohjautuu pitkälti AMG GT:n ja SLS -malliston asettamiin suuntaviivoihin. Uusi neliovinen coupé on saatavilla kahdella V8-moottorilla sekä uudella kuusisylinterisellä rivimoottorilla, jonka yhteydessä on 48 V -sähköjärjestelmä EQ Boost toiminnolla. Ärjyin moottorivaihtoehto tuottaa hurjan 639 hevosvoiman enimmäistehon sekä 900 Nm:n väännön.

Uusi GT Coupé vaikuttaa täydelliseltä Gran Turismo -henkiseltä matka-autolta tehokkaan moottorin ja varsin tilavan 395 litran tavaratilan kera. Lisäksi tavaratilan välipohjan alta löytyy 60 litraa lisätilaa ja takaistuinten selkänojat kaatamalla tavaratila laajenee 1324 litraan.

Muotoilullisesti AMG GT Coupé noudattelee Mercedes-Benzin nykyistä filosofiaa Shark Nose -keulallaan ja suurikokoisella etusäileiköllä. Autoon on haluttu luoda ajatonta eleganssia, jossa lihaksikas ja dynaaminen ulkomuoto kohtaa sensuellit linjat ja kuperat pinnat.

Mercedes-AMG GT Coupé – moottorivaihtoehdot

Mercedes-AMG GT Coupé

Ohjauspyörän takana viihtyy taatusti pidemmälläkin Nähdään pian!.

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -mallistossa on kolme vaihtoehtoa: Mercedes-AMG GT 53 4Matic+, Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ sekä Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+. Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ -mallissa hyödynnetään 3-litraisen rivi-6-moottorin tukena rinnakkaista EQ Boost 48 voltin sähköjärjestelmää, joka käyttää myös turboahtimen tukena toimivaa sähköistä kompressoriahdinta. Hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 Nm lisää vääntöä ja 16 kW (22 hv) enemmän tehoa. Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna ja syöttää 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta.

Mercedes-AMG GT Coupé 63- ja 63 S-mallien 4-litraisessa V8-biturbomoottorin kaksi Twin Scroll- pakokaasuahdinta on sijoitettu sylinterilohkojen väliin ”hot inner V” -rakenteen mukaisesti. Tämä takaa moottorin kompaktin koon ja ahtimien välittömän reagointikyvyn muuttuviin kuormitustilanteisiin. Moottoreissa hyödynnetään myös AMG-sylinteriohjaustoimintoa: osakuormalla sylinterit 2,3,5 ja 8 deaktivoidaan kulutuksen vähentämiseksi. Comfort-ajotilassa deaktivointitoiminto on käytössä laajalla 1000-3250 minuuttikierroksen alueella.

Mercedes-AMG GT Coupé

Ei näytä hullummalta takamatkustajienkaan oltavat.

Moottorivaihtoehdosta riippuen käytössä on jopa kuusi vaihtoehtoista ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport +, RACE sekä Individual. Sähkömekaanisessa, nopeuden mukaan säätyvässä ja erittäin tarkassa ohjauksessa on niin ikään kolme tehostusvaihtoehtoa: Comfort, Sport sekä Sport+. V8-moottorien tehoa välittää AMG Speedshift MCT 9G -automaattivaihteisto, ja käytössä ovat esimerkiksi Race Start -toiminto optimaalisen kiihdytyskyvyn varmistamiseksi. 6-sylinterisen moottorin yhteydessä käytetään AMG Speedshift TCT 9G -vaihteistoa. MCT tarkoittaa monilevykytkintä ja TCT puolestaan momentinmuunninta hyödyntävää tekniikkaa.

Ilmajousitus ja takapyöräohjaus

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupén alusta ja jousitus on suunniteltu maksimaalisen ajomukavuuden ja tinkimättömän suorituskyvyn näkökulmista. 6-sylinterisessä mallissa on vakiona teräsjouset ja mukautuva vaimennus. 8-sylinterisissä malleissa käytetään AMG Ride Control+ -alustaa, jonka perustana on monikammioinen ilmajousitus.

Mercedes-AMG GT Coupé

Shark Nose -keula ja suuri jäähdyttimen säleikkö kuuluvat Mercedes-Benzin uuteen ilmeeseen.

Kaikki uudet AMG GT -mallit on varustettu AMG Performance 4Matic+ -nelivedolla. Sähkömekaaninen kytkin säätää tietokoneen ohjaamana voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä reaaliajassa ajo-olosuhteiden ja kuljettajan ajotavan mukaisesti. S-versiossa on vakiona myös lukitustoiminto, jolla autolla voi ajaa pelkästään takavetoisena; muihin malleihin sen saa valinnaisvarusteena. GT 63 S -versiossa on vakiovarusteena myös taka-akselin sähköinen tasauspyörästön lukko parhaan pidon takaamiseksi.

Ennennäkemätöntä tarkkuutta ja reagointikykyä suunnanmuutoksiin tuo V8-moottoristen mallien vakiovarusteisiin kuuluva aktiivinen takapyöräohjaus. Sen saa lisävarusteena myös 6-sylinteriseen AMG GT Coupé -malliin. Ajettaessa alle 100 kilometrin tuntinopeudella sähkömoottorien ohjaamat takapyörät osoittavat vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden. Ratkaisu takaa erinomaisen kääntymiskyvyn mutkissa ja pienentää kääntösädettä. Kun nopeus on alle 100 km/h takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyörien kanssa ja kun nopeus moottoritienopeuksiin järjestelmä kääntää kaikki renkaat samaan suuntaan parantaen takapyörien pitoa ja ajovakautta suurissa nopeuksissa.

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -malliston tekniset tiedot:

Mercedes-AMG GT Coupé 53 4Matic+ Mercedes-AMG GT Coupé 63 4Matic+ Mercedes-AMG GT Coupé 63 S 4Matic+
Moottori 3.0 l. rivi6 4.0-l. V8 4.0-l. V8
Iskutilavuus 2999 cm3 3982 cm3 3982 cm3
Teho 320 kW (435 hv)/6100 rpm 430 kW (585 hv)/5500–6500 rpm 470 kW (639 hv)/5500–6500 rpm
EQ Boost -lisäteho 16 kW (22 hv)
Vääntö 520 Nm/1800–5800 rpm 800 Nm/2350–5000 rpm 900 Nm/2500–4500 rpm
EQ Boost -lisävääntö 250 Nm
Ahtimet 1 pakokaasuahdin, 1 sähköinen kompressori 2 twin scroll-pakokaasuahdinta 2 twin scroll-pakokaasuahdinta
Vaihteisto AMG Speedshift , 9-v.TCT 9G AMG Speedshift , 9-v.MCT 9G AMG Speedshift , 9-v.MCT 9G
Kytkin Momentinmuunnin Monilevykytkin Monilevykytkin
Yhd. kulutus 9,1–9,4 l/100 km* 11,0–11,2 l/100 km* 11,2 l/100 km*
CO2-päästöt (yhd.) 209–215 g/km 252–256 g/km* 256 g/km*
Paino 1970 kg**/2045 kg*** 2025 kg**/2100 kg*** 2045 kg**/2120 kg***
Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,5 s. 3,4 s. 3,2 s.
Huippunopeus 285 km/h 310 km/h 315 km/h