Toisille varustepaljous on toivottavaa – Koeajossa BMW 530d

BMW 530d sedan vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Luulen tehneeni taas mielenkiintoisen löydön: BMW 530d vuosimallia 2010. Muistan myös, kuinka juuri tämä korimalli saatiin markkinoille, ja ensiesiteltiin juuri noihin aikoihin. Blogiani en vielä tuohon aikaan kirjoittanut, mutta autot ja uutuusmallit kovasti kiinnostivat. Ensiesittelyssä siis todellakin kävin. Nytten on vuosi 2017 lopuillaan, ja vuosi 2018 alkamaisillaan, sekä koeajan vaihtaririvistöstä kyseistä mallia. Mittarissa kilometrit alle sadantonnin, ja varusteita mukavan paljon. Talvikin pääsi yllättämään, muttei tätä autoa myyvää autoliikettä, koska talvirenkaat olivat jo tässä autossa alla. Siispä suuntasin koeajolle. Odotukset olivat kaikin puolin korkealla, sillä tämä auto vaikutti varsin potentiaaliselta tapaukselta käyttöautoksi. Varusteita on niin hyvin, että vaikea on enää lisäiltävää sen osalta keksiä.

Varustelistaus kuin aikuisen miehen karkkikauppa

BMW 530d sedan vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Navigointijärjestelmä, lasikattoluukku, hifi -kaiuttimet, imuovet, sähkösäädöt etupenkeissä ja ratissa, puhkeamattomat runflat renkaat, pysäköintietäisyyden valvonta, kääntyvät ajovalot, ilmastointiautomatiikka, lasinpyyhkijät sadetunnistimella.. Lienee siis helpointa luetella ne kaikki, mitä tässä autossa ei ole. Myös huoltohistoria löytyy, sekään ei ole ongelma. Konehuoneessa on kolmelitrainen diesel, josta irtoaa tehoja 245 hevosvoimaa. Vaihteistona on kahdeksanpykäläinen automaatti, ja koko tämä lysti on ajettu vain 89tkm. Se on vähän, kun sen suhteuttaa auton koko historian ajalle. Myös nahkapenkit löytyy, ja muutoinkin kaikki näyttää autossa ehjältä, sekä siistiltä. Puutoslistalta löytyy lähinnä vain neliveto. Jos perus vitossarjalaisen sedan ei uppoa, on silloin korimalleista tarjolla myös GT, sekä farmari. M-Sport on myös tuunaillut versionsa 5-sarjasta. Neliveto tottelee nimeä xDrive, ja sekin toki on ollut saatavissa, mikäli sen vain on uutena halunnut rastittaa listalle. Käyttömukavuus se on tässäkin autossa silti kohdillaan, myös takavetoisena. Kaikki me automiehet sen tiedämme, että ainoa etuvetoinen BMW on jokunen vuosi takaperin nähty 2-sarjalainen. Vertailukohtana Bemarin 5-sarjalle menee esimerkiksi Mercedeksen E-sarja. Historiansa aikana BMW 5-sarjaa on näkynyt paljon esimerkiksi taksikäytössä. Mutta viimeaikoina on taksiautojen koot alkaneet kuitenkin pienentyä, tai siltä ainakin näyttää. Nykyään takseina voi nähdä jo pykälää pienempiäkin autoja, esimerkiksi Mercedeksen C-sarjaa, ja Skoda Octaviaa. Ja täällä Jyväskylässä on taksina nähty jopa Alfa Romeo Giulia. Joku 2-sarjan ja 3-sarjan Bemarikin on taksissa tullut vastaan.

Koeajo – miltä tuntuu BMW 530d?

BMW 530d sedan vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamo on tyypillistä Bemaria.

Ajoasento on Bemarimaisen hyvä – ainoastaan todella harvan olen kuullut sitä moittivan. Siispä tälläkään kertaa, ajoasento saati penkit eivät petä minua. Toki suosittelen, että ostoa harkitseva itse testaa asian. Aikaisemmin on tullut koeajettua tämän saman F10 korimallin BMW 523i, automaattivaihteistolla sekin. Noin 40 hevosvoiman eron ajettavuudessa huomaa, vaikka myös 523i loistava auto onkin. 530d pitää sisällään Bemarille tyypillisen automaattiaskin, minkä käyttö on helppoa. Ja niinpä auto liikahtaa varsin mukavan oloisesti liikkeelle.

BMW 530d sedan vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma vaikuttaa olevan kohdillaan, ja toimii niin kaupunki- kuin maantieajossakin. Ohituskiihtyvyys rupeaa olemaan jo riittävällä tolalla jokaista peruskuljettajaa ajatellen. Vaihteisto vaihtaa mukavasti, sekä matka-ajossa valmistajan mukaan kulutus jää vain 5,3 litraan sataselle. Se ei ole paljoa se – varsinkaan jos huomioidaan auton tekniikkapuoli, sekä koko. Vääntömomentti koneessa on 540 Newtonia.

BMW 530d sedan vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Navigointijärjestelmä on selkeä.

Koeajon aikana mitään vikoja tai vastaavaa ei ilmene. Kaikki vaikuttaa toimivalta. Auto vaikuttaa hyvin Bemariksi tyypilliseltä tapaukselta. Missään ei ole lähdetty kikkailemaan pois tutulta linjalta.

Lopputulema – ostaakko sedan, touring vai GT?

BMW 530d sedan vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Mielestäni myös BMW 530d F10 on autona toimiva. Toki jotkut tarvitsevat farmarin, mutta tässä tapauksessa itse voisin ostaa porrasperäisen myös ulkonäkösyistä, sekä hyvien varusteiden perusteella. Farmariversion korimallitunnus on F11, ja toki myös samat varusteet sekä moottorivaihtoehdot on ollut saatavissa sinnekkin. 530d:n koneena on aina tässä korimallissa rivikutonen. Jos se ei miellytä, esimerkiksi 525d malliversiosta on saatavissa vuosimallista riippuen joko rivi4 tai rivi6, tuoreempien tapausten ollessa rivinelosia. Tehokkaampia versioita on ollut esimerkiksi 535d, sekä M550d. Bensapuolella on ollut tarjolla myös 528i, sekä 550i. Viisipuolikas on V8, eikä V-koneita muilla sylinterimäärillä edes ole tähän korimalliin saatavissa. BMW pitää tosiaankin rivikoneistansa niin paljon kiinni, että V6 koneet loistavat poissaolollaan. M5 mallin osalta V10 koneesta on tässä korimallissa jo luovuttu, sen korvasi 4,4 -litrainen V8 biturbo. E60 korimallin BMW M5 oli vielä V10 koneella, sellaistakin olen joskus koeajanut. Seuraavan korimallin 5-sarjalainen, eli G30, näki päivänvalon vuonna 2016. Hinnat alkaen malli on ollut aikakaudesta riippuen dieselkoneisista BMW 518d tai 520d, bensakoneisista BMW 520i.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / Jari Tarkiainen, 040 177 8933
www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: BMW 530dA Sport F10, ajettu 89tkm, vuosimalli 2010. Pitkä varustelista. HINTA 30 880 euroa.

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki