Toyotan näkemys äijämaasturista – Land Cruiser 60th Anniversary

Toyota Land Cruiser 60th edition

Olin jo pitkään halunnut koeajaa Toyota Land Cruiserin. Joku tuossa hieman työkalumaisessa ilmestyksessä veti puoleensa, ja henki tietynlaista kunnioitusta. Auto menee tunnetusti sieltä, mistä kuski vain uskaltaa, ja vähän vielä enemmänkin siihen päälle. Kyselin Land Cruiserin koeajoa jo aiemmin, kun koeajoin Mitsubishi Pajeron, mutta silloin ei järjestynyt koeajolle vastaavaa uutta Lantikkaa. Nyt automessuilla ajettuani Ssangyong Rextonin, ja kuultuani väitteen, että Rextonin pahin kilpailija Suomessa olisi käytetty Land Cruiser, halusin selvittää asian. Ja käytetty Land Cruiser löytyi sopivasti Toyotan merkkiliikkeestä. Kaupan päällisiksi koeajamani Toyota Land Cruiser on kuntotarkastettu Titaani -vaihtoauto, jonka takia ostaja saa mukaansa 2 -vuoden takuun. Pitäisi olla siis vertailukohdat kohdillaan?

Toyota Land Cruiser – koeajoauton speksit

Toyota Land Cruiser 60th edition

Koeajossani käväissyt Land Cruiser on vuosimallia 2013, automaattiaskilla ja 3-litraisella dieselkoneella. Auto on nähnyt tietä vain kohtuullisen vähän, 69tkm edestä. Jotta auto saa Titaani -vaihtoautomerkinnän ja takuun, on siitä tarkistettu ja mahdollisesti huollettu pitkähkö lista erilaisia asioita. Muutoinkin auton ympäri käveltyäni totesin, että mitään virheitä en löydä. Kaikki vaikuttaa autossa hyvinkin selkeältä ja toimivalta – niinkuin voisi olettaakkin. Kaiken päällisiksi, auton takaosassa oleva (60th Anniversary) kyltti osoittaa auton olevan Land Cruiserista tehty juhlamalli. Land Cruiserin valmistus alkoi vuonna 1951, jotenka vuonna 2011 tuli valmistuksen alkamisesta 60 -vuotta täyteen.

Koeajo

Toyota Land Cruiser 60th edition

Penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti, ja hyvä ajoasento on saavutettavissa loistokkaasti. Automaattivaihteisto ei tuo yllätystä automaateilla ennen ajaneelle. Aluevaihteisto löytyy kyllä, ja se sisältää hitaan- sekä nopean nelivedon. Nopeaa nelivetoa käytetään normaaliajossa, ja hidasta nelivetoa taasen pahemmissa paikoissa. Jos autoilla olisi sukupuoli, niin olisi se tämän auton kohdalla vähintäänkin hyvin selvillä. Ulos näkyvyys on kohdillaan, samoin oltavat ovat kohdillaan ainakin kuljettajan paikalla. Ei muutakuin auto tulille, ja koeajamaan. Ensimmäisenä varsinaisena määränpäänä otan Lievestuoreen, jossa suunnittelin valokuvaavani auton. Lievestuoreella tiedän olevan myös hieman huonompikuntoista tienpätkää, ilman että tarvitsee autoliikkeen autolla ajaa offroadia.

Toyota Land Cruiser 60th edition ratti

Auton etenemiskyky on talviolosuhteissa hyvä – joskin auton paino kannattanee ottaa huomioon. Auto kiihtyy hyvin, sekä menee erillaisista pahoistakin paikoista, mutta isomman painon takia pysähtyminen kaikissa olosuhteissa ei olekkaan niin itsestään selvyys. Tämä silti, vaikka alla olisikin hyvät talvirenkaat. Kuitenkin se tärkein liikenneturvallisuustekijä löytyy aina ratin ja penkin välistä.

Maantieajossa auto pärjää hyvin, mutta muuttuu vain ja aina paremmaksi, kun pääsee huonommalle tielle. Mihinkään perus citymaasturiin ei voi tätä autoa verrata, vaan kyllä kyseessä on ehta ja aito maastoauto. Jos halua taasen kaupunkilaisempaa maasturimeininkiä, on lienee hyvä katsastaa vaikkapa Toyota RAV4.

Lopputulema – uusi Ssangyong Rexton vai käytetty Toyota Land Cruiser?

Toyota Land Cruiser 60th edition takaa

Näissä markkinaolosuhteissa, ja Jyväskyläläisenä minä päätyisin valitsemaan ennemmin tämän käytetyn Toyotan. Toyotalla on pitkä historia Suomessa, ja tyytyväisyyskyselyt näyttävät selvää plussaa. Huolto- ja myyntiverkostot toimivat, ja löytyvät ympäri Suomea. Ssangyong kärsii siitä, että on merkkinä tuntematon, eikä huolto- ja myyntiverkostoja ole kaikkialla. Kun Toyota vielä tarjoaa parhaimpiin vaihtoautoihinsa mainittua Titaani -takuuta, niin tulee itselläni ainakin mieleen, että aika rohkeaa uudelta merkiltä ruveta haastamaan Toyota sellaiseen kilpailuun. Siitä huolimatta päätyisin itse käytettyyn Land Cruiseriin, ja odottelisin muutaman vuoden, jonka aikana seuraisin Ssangyonhin markkinoiden kehitystä. Rexton vs. Land Cruiser kysymystä pohtivalle vastaankin, että turvallisuutta ja varmuutta haluavalle ehdottomasti Toyota Land Cruiser, kokeilunhalua etsivälle sitten Ssangyong Rexton. Muilla markkina-alueilla Rexton lienee olisi pykälää pienempien mallien hintaluokassa (esim. Kia Sportage), mutta täällä Suomessa hiilidioksipäästöt ja verotus nostavat myös hinnan lähelle Land Cruiseria. Tämä saattaa olla Rextonin turmioksi, ja Toyota Land Cruiserin voitoksi sen jälkeen, kun Ssangyong saa enemmän nimeä täällä Suomessa.

Toyota Land Cruiser 60th edition peräluukku

Tämän vaihtoauton hinta: 59 800e

Myyjäliike: OK Auto Jyväskylä

Valmistajan sivusto: www.toyota.fi

Toyota Land Cruiser 60th edition peräluukku

  • JANNE says:

    SE ON P..KELE SENTÄÄN LANDCRUISER – “AUTOMIES”..:))

    LANTIKKA ON IHAN ERI VEHJE. EI KESTÄ PUOLIAKAAN MITÄ TÄÄ.

    T HJ60, HDJ80,KDJ120 MIES + 2,9MIL.KM.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *