Uuden aikakauden Hyundai Santa Fe – ulkonäkö ei jätä kylmäksi

Hyundai Santa Fe
Hyundai katumaasturimalliston uusi ilme on varsin näyttävä. Kuva: Hyundai

Uusi neljännen sukupolven Hyundai Santa Fe julkistettiin hiljattain Geneven autonäyttelyssä. Hyundain katumaasturiperheen kookkaimmasta päästä oleva Santa Fe on kasvanut uuden mallisukupolven yötä 4,77 metrin pituuteen akselivälin ollessa 2 765 millimetriä. Lisätilaa on tullut ennen kaikkea toisen istuinrivin jalkatilaan (+ 38 mm) ja päätilaan kolmannella penkkirivillä (+ 22 mm). Tavaratila on uudessa Santa Fe:ssä perusasennossaan 625 litraa.

Hyundai Santa Fe esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2001, jonka jälkeen mallia on myyty Euroopassa yli 400 000 kappaletta. Auton voimalinja on valittavissa kahdesta dieselmoottorista sekä yhdestä bensiinimoottorista. Uusi 2,4-litrainen Theta II -bensiinimoottori on yhdistetty aina kuusivaihteiseen automaattivaihteistoon sekä nelivetoon, mutta dieselin yhteydessä Santa Fe:n saa myös etuvetoisena ja käsivalintaisella vaihteistolla.

Hyundai Santa Fe

Merkkiä näkemättä uutta Santa Fe:tä voisi luulla astetta kalliimmaksi menopeliksi. Kuva: Hyundai

Bensiinimoottorista irtoaa 185 hevosvoiman huipputeho ja 241 Nm:n vääntö. Väkevin 2,2-litrainen dieselmoottori tuottaa puolestaan 197 hepan tehon ja 436 Nm:n väännön. Pienempi kaksilitrainen dieselmoottori on valittavissa joko 150 tai 182 hevosvoimaisena versiona. Molemmissa huippuvääntöä 397 newtonmetriä. Dieseleiden yhteydessä automaattivaihteisto on uusi kahdeksanvaihteinen laatikko.

Hyundain seuraavan sukupolven nelivetotekniikka jakaa voiman ja jarrutustehon etu- ja takapyörille ajotilanteen mukaan tukien kuljettajaa vaikeissa ajo-olosuhteissa. Auton aiempaa suurempi vääntömomentti säätyy pyörien pidon ja ajoneuvon nopeuden perusteella siirtäen sport-tilassa jopa 50 % väännöstä takapyörille. Eko-tilassa Santa Fe siirtää voiman pelkästään etupyörille.

Hyundai Santa Fe

Santa Fe:n takalasi on kasvanut 41 prosenttia taaten aiempaa paremman näkyvyyden auton taakse.

Uusi Hyundai Santa Fe saa turvallisuusvarusteluun täysin uusia ominaisuuksia esimerkiksi takamatkustajien suojaksi. Rear Occupant Alert -niminen järjestelmä seuraa takaistuinten matkustajia ja osaa estää esimerkiksi ovien aukaisemisen, mikäli auton takaa lähestyy ajoneuvo, joka voisi mahdollisesti törmätä aukeavaan takaoveen. Auton passiivista turvallisuutta on paranneltu aiempaa jäykemmällä korilla sekä kuumasaumaustekniikalla, jonka avulla auton kokonaispainoa on saatu pienennettyä. Hieman nykytrendistä poiketen Santa Fe:n takaikkunan kokoa on kasvatettu peräti 41 prosenttia, mikä näkyy parantuneena näkyvyytenä taakse päin. Matkustusmukavuutta kerrotaan vähennetyn aiempaa paremmalla äänieristyksellä.

Ulkoisesti Hyundai Santa Fe on saanut samanlaisia piirteitä kuin vaikkapa uusi kompaktin kokoluokan katumaasturi Hyundai Kona. Suuri jäähdyttimen säleikkö virtaviivaisten led-ajovalojen yhteydessä luo automallille aiempaa räyhäkkäämmän ja määrätietoisemman ilmeen. Uutta Santa Fe:tä on lupa odottaa Suomeen tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Hinnoista maahantuoja ei ole vielä hiiskunut.