Uusi S-sarjan Mercedes-Benz ajaa lähes itsestään – 9 ominaisuutta

S-sarjan Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz

Uusi S-sarjan Mercedes-Benz tuo autonomisen ajamisen jälleen lähemmäs toteutumistaan ja nostaa Mercedes-Benzin Intelligent Drive –teknologian uudelle tasolle. Mukautuva Distronic-etäisyysavustin ja aktiivinen ohjausavustin tarjoavat kuljettajalle entistä paremman ja monipuolisemman tuen turvallisen etäisyyden säilyttämisessä ja auton ohjausliikkeissä. Ajonopeus säätyy nyt automaattisesti ennen mutkia ja risteyksiä. Kamera- ja tutkajärjestelmiensä ansiosta S-sarja ”näkee” entistä paremmin ympäröivän liikenteen sekä kykenee kartta- ja navigointitietojen perusteella ennakoimaan tulevaa tilannetta ja säätelemään ajonopeutta.

Kojelaudan Assistance Graphics –valikosta kuljettaja näkee yhdellä silmäyksellä, mitkä avustavat toiminnot on valittu käyttöön ja mistä auton toiminnoista ne juuri nyt vastaavat. Tieto välitetään helposti tunnistettavina ikoneina monitoiminäytölle sekä HUD-näytölle. Kaikkia toimintoja ohjataan ohjauspyörän painikkeilla. Käytössä ovat seuraavat avustavat järjestelmät:

  •   Aktiivinen Distronic-etäisyysavustin , joka säätelee ajoneuvon nopeutta muun liikenteen, ajoreitin, kartan ja navigointijärjestelmän välittämän tiedon perusteella. Avustin säätelee etäisyyttä edellä ajavaan 0–210 kilometrin tuntinopeuksissa.
  •   Aktiivinen ohjausavustin , jonka toimintaa on kehitetty turvallisuuden lisäämiseksi. Mikäli auton edessä havaitaan este tai törmäysvaara, tarjolla on enemmän ohjaustehostusta kuljettajan väistöliikkeen suuntaan.
  •   Aktiivinen kaistanvaihtoavustin , joka toimii 80­–180 km/h nopeusalueella kuljettajan halutessa vaihtaa kaistaa. Kun suuntavilkku kytketään päälle, avustin tarkistaa viereisellä kaistalla olevat ajoneuvot oman auton edessä, sivulla ja takana kymmenen sekunnin kuluessa ja suorittaa kaistanvaihdon, mikäli estettä sille ei havaita.
  •   Edellä liikkuvan ajoneuvon seuranta toimii pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä. Auto seuraa automaattisesti edellä jonossa siirtyvää ajoneuvoa jopa 30 sekunnin pysähdyksen jälkeen.
  •   Liikennemerkkiavustin tunnistaa nopeus-, ohituskielto- ja ajokieltomerkit ja sovittaa auton nopeuden nopeusrajoituksen mukaiseksi. Nopeuden ylityksistä varoitetaan merkkiäänellä ja –valolla.
  •   Aktiivinen katveavustin toimii noin 10-200 kilometrin nopeusalueella ja varoittaa ääni- ja valomerkillä kuolleeseen kulmaan jäävästä ohittajasta. Järjestelmä tunnistaa myös pyöräilijät.
  •   Aktiivinen hätäpysäytysavustin jarruttaa ja lopulta pysäyttää auton omalle kaistalleen, kun se havaitsee, että kuljettaja ei enää aktiivisesti aja autoa vaikka aktiivinen ohjausavustin on kytkettynä. Kun auto pysähtyy, järjestelmä sytyttää hätävilkut, avaa ovet ja avaa hätäpuhelun pelastuskeskukseen.
  •   Aktiivinen pysäköintiavustin helpottaa vapaan pysäköintipaikan löytämistä ja auton pysäköintiä tien suuntaisesti tai taskuparkkiin.
  •   Kauko-ohjattava pysäköintiavustin mahdollistaa auton siirtelyn ja ohjaamisen ahtaissa talleissa tai pysäköintitiloissa matkapuhelimen avulla. Järjestelmä toimii Bluetooth-yhteyden kautta, joten kauko-ohjattava pysäköinti on käytettävissä myös maanalaisissa pysäköintitiloissa.

Lue vuosimallin -99 S-sarjan Mercedes-Benz in koeajo Mikon Autoblogissa.