Vaihdokkiarvio: Citroen DS3 Cabrio

Citroen DS3 Cabrio

Jokin pisti silmääni autoliikkeen myyntihallissa: Se oli Citroen DS3 Cabrio. Auto on 1,2 litraisella ja 82hv koneella, sekä 5-pykäläisellä manuaalivaihteistolla. Tässä vaiheessa mielessäni ei ollut mitään muuta, kuin päästä koeajolle tällä autolla. Autolla, joka on ikäänkuin avo, mutta onko se rehellinen avo kuitenkaan? Mielessäni oli jo ennen koeajoa, että tämä auto tulee olemaan todella hauska! Auto on vuosimalliltaan 2014, eikä sisäänajoakaan oltu kunnolla edes loppuun suoritettu, sillä mittarissa oli vain 2tkm. Siis mitä ihmettä? Tämä oli silti jo tullut vaihtoautona jostain! Ainakaan omalla kohdallani, DS3 avomallia ei ole liikoja edes vastaan tullut, jotenka uskon tällä vähintäänkin erottuvan massasta. Maahantuojan tuontiohjelmaan tämä avoversio ei enää kuulu, mutta tarvittaessa sellaisen saa tehtaalta tilattua – myös tänne Suomeen. Tässä tapauksessa hinta kuulemma neuvotellaan aina erikseen tehtaan kanssa. Nyt Cabriolet -kelillä onkin hyvä tehdä katsaus tähän autoon.

Millainen tämä on ajaa? Millaisia ominaisuuksia ja varusteita on?

Citroen DS3 Cabrio

Ajotuntumaltaan tämä on vastaava kuin kovakattoinen malliversio. Katto kiinni ajettuna eron huomaa parhaiten äänieristyksessä, joka on kovakattoista malliversiota huonompi. Itse ajelin pääsääntöisesti katto alhaalla, koska silloin tämä auto vasta ajonautinnon tarjoaakin! Vaihteet menevät pesään mukavasti, ja ohjaustuntuma vaikuttaa sopivalta. Penkin säädöt hoituvat manuaalisesti, samoin kuten ratinkin säädöt. Säätövaraa on ratissa niin pituus- kuin pystysuunnassakin. Ja kuten arvata saattaa, johtuen auton vähistä kilometreistä, mitään sanottavaa auton tekniikassa ei ole. Kaikki vaikuttaa varsin toimivilta. Huomattavaa on se, että tämän auton kohdalla kangaskattoisuus saattaa tehdä auton korista lievästi kovakattoista veltomman. Sitä voi pitää kuitenkin tämän auton ominaisuutena.

Citroen DS3 Cabrio

Avoautomaisuuden huomaa myös pienestä takakontin luukusta, mikä on selvästi kovakattoista mallia pienempi. Mikäli katto on aivan ääriasennossa alhaalla, peittää se silloin tehokkaasti näkyvyyden taakse. Mikäli haluaa nähdä takaikkunasta normaalisti ulos taakse, niin kattoa ei onneksi ole pakko laittaa aivan ääriasentoon alas, jolloin ulos taakse näkee selvästi paremmin. Sivupeilit on tavallista henkilöautotasoa, jotenka niistäkin näkee taakse sen, minkä näkee. Auto on kuitenkin niin hauska ajettava, että tietyt puutteet on mahdollista antaa sen pohjalta anteeksi. Varusteitakin tästä autosta kangaskaton lisäksi löytyy: esimerkiksi hätäjarrutehostin, Isofix -kiinnikkeet takana, jne.. Niitä lastenrattaita ei kyllä tuosta luukusta sisään pistä, mutta lasten turvaistuimet kyllä kiinnitettyä saa. Perustekniikaltaan auto perustuu sisarmalliinsa C3:een, moottorien ja vaihteistojen ollessa samoja. Nykyisellään Citroenin rohkeasta muotoilusta tunnettu DS -sarja on eriytetty omaksi alamerkikseen, eikä siten ole enää pelkkä mallisarja.

Yhteenveto

Citroen DS3 Cabrio

Tämän Rättisitikan jälkeläisen potentiaalinen ostaja voisi olla sellainen nuori, jolla ei ole hirveästi kuljetustarpeita tavaralle, tai sitten joku, joka etsii muuten vain kakkosautoa. Tässä voisi olla ihan menevä kakkosauto, jolla pystyy ajamaan myös työmatkoja, ja muuta asioiden hoitelua. Voin antaa autolle myös takuun siitä, että hyvällä kelillä huonokin päivä muuttuu hyväksi, kun tällä lähtee ajamaan :). Sarjassaan tämä ei ole Citroenin ensimmäinen vastaava esitys, mutta nähtäväksi jää, jatkuuko maahantuonti tulevaisuudessa jonkun uudemman mallin myötä? Citroenilla on tullut aiemmin maahan myös C3 Pluriel, jossa kangaskattoinen päälliosa rullautui alas vastaavalla idealla, kuin tässäkin autossa. Sekin voisi olla ihan hauska vaihtoehto, mikäli budjetti ei anna myöden tämän auton ostoon.

Koeajopäivänä tehty katsaus Nettiautoon paljastaa, että tätä mallia on myynnissä muutamia muitakin. Ennenkuin väittää tätä autoa kalliiksi, on syytä muistaa erittäin pienet kilometrit – toista yhtä vähän ajettua tämän mallin vaihtaria ei ole Suomessa! Minäkin haluaisin ostaa tämän auton.. Tämän koeajoauton tehoilla pärjää varsin hyvin tavallisessa arkiajossa, mutta tarvittaessa myös tämä avomalli on ollut saatavilla tehokkaammillakin koneilla. Mitenkä olisi?

Autoa myy: Käyttöauto Jyväskylä

Hinta: 17 890e

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *