Vaihdokkiarvio: Koeajossa Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147

Alfa Romeon saaminen koeajoon ei ollut aivan läpihuutojuttu: Tarjontaa ei ole Keski-Suomen alueen autoliikkeissä kovinkaan paljoa, ja toisena, kun auto sattui kohdalle osumaan, oli se pajalla. Autoliike kuitenkin hoiti homman kotiin täyden kympin arvoisesti, ja siitä on ehdottomasti annettava pisteet Jyväskylän Delta-Autolle. Koeajoon tarttui Alfa Romeo 147 vuodelta 2005, ja se on varusteltu 1.6 litraisella, ja 105hv tehoja tuottavalla bensakoneella. Vaihteet vaihtuvat 5-pykäläisellä manuaaliaskilla, ja kilometrejä on rullattu 117tkm. Varustetasona on Progression, ja hintalappu lupailee hinnaksi 4990e. Faceliftin 147 koki vuonna 2005, mutta auto edustaa silti mallisarjaa ennen faceliftiä (tuotu maahan joskus vuoden 2004 lopuilla). Giulietta korvasi 147:n vuonna 2010, mutta nyt katsotaan, mihinkä tästä Giuliettan edeltäjästä oikein on?

Auto, varusteet ynnä muuta jännää

147 julkaistiin vuonna 2000, korvaamaan tuolloin vanhentuneet 145 / 146 mallit. Vaikka kyseinen auto ei ole mikään iso, on ajonautinto todella suuri. Autoon sisälle meneminen on helppoa, ja penkin sekä ratin säädöt hoituvat manuaalisesti. Ratissa on säätövaraa niin pystysuunnassa, kuin etäisyyteenkin. Tuntuma rattiin on mielestäni hyvä, ja kytkintuntuma on looginen. Se mikä itseltäni kaipasi alkuun totuttelua, on vaihdekeppi, sillä välystä tuntui olevan melkoisenlaisesti. Alussa oli tunne, että menee hieman vääriä vaihteita pesään, mutta sen kanssa pärjää silloin, kun ensin tottuu. Ohjaustuntuma on tarkka, mitä pitäisin tietyissä tilanteissa varsin hyvänä, ja tietysti silloin, kun joku päättää haluta auton, missä on tarkka ohjaus. 105hv teholukema riittänee matka-ajoonkin, mutta mikään ohistuskaistojen diktaattori tämä ei ole. Hyvä se on silloin, kun haluaa tehdä tasaista matka-ajoa. Parhaimmillaanhan tämä auto voisi olla taajamassa. Näkyvyys autosta ulos on hyvä, mikä tekee tästä helpon pyöriteltävän kaupungissa. Alustatuntuma vaikuttaa omasta mielestäni miellyttävälle, ei ole liian kova / jäykkä. Auton mittaristo on selkeä, ja siitä löytyy oleellinen, myös kierroslukumittari sitä kaipaavalle :). Auto vaikutti olevan mukavan hiljainen, mitään räminöitä tai muutakaan ylimääräistä ei sisälle kuulu.

Varusteista varmaan kesäkelillä tärkein on ilmastointi, joka tässä autossa on. Auton ulkonäössä on jotain omanlaista, ja sen on muotoillut herra nimeltä Walter da Silva, jonka ura autosuunnittelijana alkoi jo vuonna 1972. Koska kyseessä on Alfa Romeo, saattaa esimerkiksi varaosien saanti olla sitä mitä on (ainakin silloin, jos merkkiosia haluaa) – mutta luultavasti käytetyn Alfa Romeon ostaakin henkilö, joka tietää, mitä haluaa ja mitä saa. Merkkiä tuodaan maahan, mutta kaikkialla ei välttämättä vanhempien mallien varaosia ole hyllytavarana. (Jälleenmyyjät löytyvät seuraavilta paikkakunnilta: Espoo, Helsinki, Lahti, Lohja ja Tampere).

Lopputuomio

Koeajossa havaitut kulumat olivat normaalia tämän ikäiseen autoon, eikä mitään vikoja ilmennyt. Tämän hetken tilanne (22.05.2015) Nettiauto näyttää autoliikkeissä olevan eri puolilla Suomea myynnissä 15kpl 147 Alfoja. Saman ikäisiin, ja saman verran ajettuihin verrattuna hinta vaikuttaa olevan oikeassa linjassa. Tämän koeajon, sekä näiden tietojen pohjalta uskaltaisin lähteä harkitsemaan auton ostoa, mikäli tämän kokoluokan Alfa Romeo on mielessä. Giuliettan koeajoa odotellessa, että pääsen vertailemaan, onko paljonkin eroa?

Autoa myy: Delta Auto Jyväskylä

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *