Vaihdokkiarvio: Koeajossa yhden omistajan Ford Fiesta vuodelta 2001

Ford Fiesta / kuvat Mikko Kilkki

Joku ehkä saattaa kysyä, että miksi juuri Ford Fiesta, ja vuosituhannen vaihteen tienoilta? Syy tähän on se, että mielenkiintoisimpia ovat mielestäni autot, missä on jokin tarina kerrottavana. Tällä Fiestalla se tarina saattaisi löytyä. Yhden omistajan aikana auto on nähnyt tietä vain 80tkm verran – ja ikää on kertynyt jo 16 vuotta. Lisäksi myyjä, joka tämän otti autoliikkeeseen vaihtoautona kaikkien näiden vuosien jälkeen, myi auton myös uutena ensimmäiselle omistajalle! Auton ollessa uusi, oli myyjäliike Keski-Suomen Ford Keskus. Nyt aika on ajanut tästä ohitse, ja Fiesta komeilee Rinta-Joupin vaihtoautorivistössä. Toivottavasti aika ei ole kuitenkaan autosta ajanut ohitse – vain siitä yhdestä myyntiliikkeestä.

Koeajoauto – Tarina tuli vastaan sattumalta

Ford Fiesta mittaristo / kuvat Mikko Kilkki

Matkamittarin lukema 80 736 kilometriä. Lukema on aito. Kaikki huoltokirjamerkinnät löytyvät.

Monet varmasti tietävät tapani: Kun sattuu olemaan tylsää, ja pääsy joko tietokoneelle tai jollekkin mobiililaitteelle, luen mielelläni Nettiautoa, tai jotain muuta automyyntisivustoa. Niin tein myös yhtenä helmikuisena iltana. Jyväskylästä löytyi auto, jollaisia oli myyjän mukaan harvoin enää tarjolla – ja sehän tiesi sitä, että minä haluan ottaa asiasta tarkemmin selvää. Laitoin myyjälle sähköpostiviestin, ja siitä muutaman päivän päästä olimme tarinoimassa autosta tarkemmin. Koeajolupa tehtiin, ja koeajolla kävin. Spekseistä mainittakoon, että 1.25 -litrainen kone tuottaa tehoa 75 hevosvoimaa. Ja hei te vintagemiehet – kasettisoitin löytyy! Kahdet renkaat löytyy, joista molemmat vaikutti äkkiseltään katsottuna käyttökelpoisilta. Ulkoisesti kaikki näytti siistiltä, pientä oikella puolella tuulilasissa olevaa halkeamaa lukuunottamatta. Tämä tuskin on katsastuksessa se kynnyskysymys, koska halkeama ei ole suoraan kuljettajan näkökentässä.

Koeajo

Ford Fiestan sisätilat / kuvat Mikko Kilkki

Autoon on helppo mennä sisälle, ja kaikki mahdolliset säädöt hoituvat käsin. Vaihteisto on manuaalinen ja helppokäyttöinen, kytkintuntuman ottaessa hieman ylhäältä. Aiemmin vuosituhannen vaihteen Fordeilla ajaneena, tämä kytkinjuttu vaikuttaa olevan ominaisuus – ei niinkään vika. Asia kumminkin, mihin tottuu. Senverran olen Fordeilla ajanut, etten jaksa uskoa jokaisessa ajamassani Fordissa olevan samaa vikaa. Monipuoliseen ajolenkkiin sisältyi niin taajama-ajoa, kuin myös moottoritielläkin käymistä. Tähän kokoluokkaan noin satasen matkavauhti vielä on sopiva, auton ollessa ehkä kuitenkin parhaimmillaan taajamassa.

Ford Fiestan kasettisoitin / kuvat Mikko Kilkki

Kasettisoittimen toimintaa en testannut. Kellä muuten vielä on vanhan ajan C-kasetteja? Käsi pystyyn! Olen nähnyt muissakin 2001 mallin Fordeissa kasettisoittimia ihan tehdasasenteisena.

Useamman tunnin kestäneellä koeajolla mitään ajoon vaikuttavaa vikaa en löytänyt. Alustatuntuma vaikuttaa olevan kohdillaan – auto ei vetele minnekkään omille suunnilleen, eikä kilinöitä ja kolinoita ole. Ajolleen tämä auto on siis hyvä. Koeajolenkin perusteella uskaltaisin lähteä hieromaan autosta kauppoja. Myös halpa auto voi olla hyvä, aina ei tarvitse ostaa sitä pihan kalleinta autoa käydäkseen töissä, tai koulussa. Riittää vain, että autoa etsiessä osaa katsella riittävästi ympärilleen, niin löytöjä voi tehdä.

Lopputulema

Ford Fiesta / kuvat Mikko Kilkki

On seikkoja, mistä näkee, että on vanha auto. Tämmöinen seikka on esimerkiksi hiukkaspäästöt, jotka koeajoautossa on 161 grammaa kilometrille. Ford Fiestan nykymallistosta lähinnä tämän Fiestan konetta on yksilitrainen, ja 80 -hevosvoimainen bensakone. Vertailukohtana tässä mainitussa uudessa Fiestassa hiilidioksidipäästöt on saatu painettua 99grammaan kilometriltä. Selvää moottoritekniikan kehittymistä siis. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että auto voisi olla vielä yli viisitoistavuotiaanakin hyvässä ajokunnossa. Tässä ajassa päivän sana on ehtinyt olla Downsizing ja turbottaminen. Downsizingista jotkut valmistajat on tuntuneet ottavan takaisinpäin kasvattamalla moottoreiden kokoja, mutta selvää on se, että EU:n kasvavan päästösääntelyn takia joskus vielä koittaa polttomoottoreiden hautajaiset. Tai paremminkin romuttajaiset ennen hautajaisia.

Esimerkiksi Hollannissa ja Norjassa meinataan luopua polttomoottoriautoista kokonaan noin kymmenessä vuodessa. Kulkeeko siis Ford Fiestakin joskus tulevaisuudessa sähköllä? Ehkäpä, jopa vanhatkin Fiestat voisivat kulkea sähköllä, koska minkä tahansa polttomoottoriauton voi muuntaa sähköautoksi – jos vain rahaa on. Tämmöisen pajan tiedän olevan myös täällä Keski-Suomessa, kannattaa katsoa Muuntuva Oy.

Myynti: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Hinta: 3480 euroa

Ja auto oli: Ford Fiesta 1,25 Ambiente 3D.

Valmistajan sivusto: www.ford.fi

Vaihdokkeina olevat Ford Fiestat näet helposti Autotalli.comista.

Ford Fiesta / kuvat Mikko Kilkki

Talvirenkaina alla oli Nokian Hakkapeliitat, kesärenkaista katsoin lähinnä pintatilanteen, jonka totesin olevan riittävä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *