Vaihdokkiarvio: Peugeot 4007 2.2 hdi

Peugeot 4007 2,2 HDI

Minulla oli koeajossa Mitsubishi, öh Peugeot 4007. Peugeot 4007 ensiesiteltiin vuonna 2007 Geneven autonäyttelyssä, ja myös koeajoauto on samalta vuodelta. Kuten Citroen C-Crosser, myös Peugeot 4007 pohjautuu joka suhteessa läheisesti Mitsubishi Outlanderiin. Itseasiassa tekniikaltaan voidaan puhua tismalleen samasta autosta. Koska auto on kuitenkin Outlanderiin suhteutettuna muotoiltu eritavoin, ei ulkoisesti katsottuna samoja tunnuspiirteitä välttämättä hirveästi löydä – ainakaan keulasta, saati edestäpäin katsottuna. Mutta ajotuntumasta kuitenkin pystyy aistimaan sukulaissuhteen Mitsubishin kanssa hyvinkin selvästi. Nyt tutustutaan tähän Ranskattareen tarkemmin.

Koeajoauto, ajaminen..

Peugeot 4007 2,2 HDI

Koeajoauto on ajettu 138tkm, joten ei nyt vielä mitenkään mahdottomia. Varustetasona on Executive, ja varustelistaa lukiessa tuleekin mieleen, että autosta löytyvät ihan kivat varusteet. Löytyy niin irroitettavaa vetokoukkua, kuin myös lämmittimen sisäpistoketta, nahkaverhoilua jne.. Vaihteistona on 6 -vaihteinen manuaali, ja tehoja 2,2 -litran diesel tuottaa 156hv. Penkin säädöt hoituvat sähkötoimisesti. Ratin säädöissä on tarjolla vain syvyyssäätö, ja se onnistuu manuaalisesti. Ajoon lähtiessä tulee tunne, että kone vääntää sen, mitä peruskäyttäjä tarvitseekin – ja vähän vielä enemmän, sekä kytkintuntuma on looginen. Koska tekniikan kehittelyssä myös Mitsubishi on ollut mukana, näkee sen esimerkiksi siitä, että vetotapoja on käytössä kolme: pelkkä etuveto, neliveto vaihtuvalla vetosuhteella, sekä kiinteä neliveto. Nelivetoa hallitaan käsijarrun ja vaihdekepin vierestä löytyvällä rullalla, josta saa valittua jonkun mainitun vetotavan – aivan kuten siis saman aikakauden Outlanderissa. Ja koska nelivetoautosta siis kyse, niin oli ehdottomasti kuvauspaikkakin valittava sen mukaisesti: Tähän sopi hyvin esimerkiksi Laajavuori!

Peugeot 4007 2,2 HDI

Auton ajettavuus tuntuu kaikin puolin mukavalle, niin kaupungissa kuin myös maantielläkin. Autosta näkee hyvin ulos, ja peilit ovat sopivan kokoiset. Huonommilla teillä en poikennut enempää kuin sen, mitä kuvauspaikalle meneminen vaati. Maantieajossa auto tuntuu jämptiltä, ja auton keskikulutuksen luvataan olevan 7,2 litraa satkulle. Kaupunkiajossa auto on helppo käsiteltävä juurikin hyvän näkyvyyden ansiosta. Mitään nitinää natinaa ei kuulu, joten voisi tehdä taas johtopäätöksen siitä, että paketti on tämmöisenä kunnossa. Takapenkkitilat on ihan kuosissa, ainakin minun kokoiselleni 170cm pitkälle henkilölle. Kun kuljettajan penkillä on minulle hyvä ajoasento, mahdun tällöin kuljettajan taakse ilman ongelmia. Kolmatta penkkiriviä en sen tarkempia tutkaillut, mutta selväähän se on, että yleensä kolmas penkkirivi ei yleensä ole mikään tilaihme. Tavaratilakin on kohdillaan silloin, kun kolmas penkkirivi on alhaalla. Kaikin puolin muutenkin 4007:n kokonaisuus vaikuttaa hyvinkin toimivalta, mikäli tämmöinen Peugeot sattuisi innostamaan. Mitään suurempia ajettavuuteen vaikuttavia omituisuuksia ei ole.

Peugeot 4007 2,2 HDI

Lopputuomio

Hintaa tällä lystillä on 15900e. Hinta on ihan kohdillaan, sillä Nettiautoon tehdyn vertailun mukaan, jopa enemmän ajettujakin myydään samalla rahalla (tilanne koeajopäivänä 2.7.2015, ja vertailussa vain autoliikkeiden hintataso). Sitten vain tiukka pohdinta siitä, lähteekö kaupasta nollanollaseiska, vai Mitsubishi Outlander?

Autoa myy: Veljekset Laakkonen, Jyväskylä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *