Vaihdokkiarvio: Peugeot 407 SW

Peugeot 407SW, vuosimalli 2006

Koeajooni tarttui Peugeot 407 SW, vuodelta 2006. Mallilla korvattiin 406 vuonna 2004, ja sitä seurasi 508 vuonna 2010. Koeajoautossa on 2-litrainen bensakone, ja mittarissa 151tkm. Tehoja luvataan 136hv, ja varusteista voitanee mainita vaikkapa vetokoukku, ilmastointi, lämmittimen sisäpistoke, sekä lasikatto. Autossa on 5-lovinen manuaalivaihteisto, ja nitinät & natinat loistavat poissaolollaan. Katsotaan, mihin tästä Ranskattaresta on?

Ajaminen, ominaisuudet, ynnä muut..

Peugeot 407SW

Varustetasona autossa on Confort, jotenka kyseessä ei aivan ole hinnat alkaen -malli. Ratin ja penkin säädöt on molemmat manuaalisia, sekä säätövaraa löytyy juurikin sieltä, missä sitä tarvitsee ollakkin. Ulos autosta näkyvyys on eteenpäin ja sivuille hyvä, mutta näkyvyys takaikkunasta ulos ei mielestäni ole aivan paras mahdollinen. Tästä huolimatta auto on kuitenkin kohtuullinen peruuteltava parkkipaikalla, ilman sen suurempia ongelmia. Myös kaupunkiajaminen on pätevällä tasolla, eikä siinä ilmene mitään mainittavaa. Vaihdekepistä pistää silmään se, että kyseessä on PSA-konsernin tuotos, jota on käytetty myös joissain Citroenin malleissa. Vaihteet menevät pesään hyvin, vaikka vaihteiston tässä mallissa välystä vaihteen päällä ollessa hieman onkin, ei ongelma ole aivan niin paha, mitä on joskus muulloin nähty – erään konsernin tekeleinä.

Koeajolenkki käsitti myös maantieajoa. Maantiellä auto tuntui varsin passelille menijälle. Menohalujen puolesta nopeusrajoitusten mukaan pystyy ajamaan, ja kiihtyvyyttäkin tarpeen vaatiessa löytyy – vaikkakaan mistään ralliautosta ei varsinaisesti kyse ole. Kyseessä on perheauto, ja sen huomaa. Alustatuntumaa voisi kenties luonnehtia Ranskalaismaiseksi, se ei ole kovin kova. Koeajolenkkiin sisällytin myös pienen pätkän soratietä, jossa ei mitään yllättävää ilmennyt.

Peugeot 407, ulkoa

Kaikin puolin, koeajoautossa hallintalaitteet vaikuttivat toimivilta, huomautettavaa ei hieman yli 100km koeajolenkillä ilmennyt. Muutamat varusteet tekevät sen, että tämän tyyppisellä autolla taittaisi pidempää matkaa enemmänkin. Lasikatto on mukava lisä – kuka nyt enää tavalliseen kattoluukkuun tyytyy ;). Ranskalaiset autot on perinteisesti olleet sähkövioistaan tuttuja, mutta jos paketti kerran toimii, niin miksei sitä voisi harkita? Muutaman vuoden vanha Ranskalainen vaihdokki irtoaa varsin kohtuulliseen hintaan kaupasta – samalla rahalla jos ostaisi jotain muuta, voi joutua tyytymään vanhempaan, sekä enemmän ajettuun. Hieman siis sama, kuin Korealaisten vaihtoautojen kanssa.

Lopputuomio

Peugeot 407, ulkoa

Myös ulkoisesti auto on siistin oloinen, lommoja saati naarmuja en havainnut. Pyyntihinta on 6970e, mikä ei Nettiauton mukaan välttämättä ole se halvin, vertailtuna suunnilleen saman verran ajettuihin, ja saman ikäisiin farkkuihin. Mutta takeet voin antaa varmasti siitä, että tähän rahaan saa varmasti siistin oloisen, huoltokirjalla varustetun auton, josta en löytänyt koeajon aikana huomautettavaa.

Autoa myy: Autopale, Jyväskylän toimipiste

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *