Vaihdokkiarvio: Peugeot 607

Peugeot 607

Koeajossani käväisi vuoden 2005, ja 165tkm ajettu Peugeot 607. Kyseessä on sen luokan ja mallin auto, jota on käytetty Ranskassa virallisena edustusautona. Se onkin kokoluokassaan kuten Mercedeksen E-sarja, tai Citroen C6. Malli esiteltiin vuonna 1999, ja se sai faceliftin vuonna 2004. 607 käyttää edeltäjänsä 605:n alustaa, mutta on kuitenkin muotoiltu kokonaan uudestaan. Vuonna 2010 esiteltiin 508, joka korvasi yhteisesti sekä 407:n, että 607:n. Koeajoauto on 2,2 litraisella bensakoneella, sekä automaattivaihteilla. Teholukemaksi luvataan 158hv. Mielestäni mielenkiintoisen tästä autosta tekee se, että kyseessä on alkuperäinen Suomi-auto. Onhan näitä toki Suomessa, mutta ainakaan omalla kohdallani näitä ei liikoja vastaan tule – artikkelia kirjoittaessa näitä oli Jyväskylän alueen autoliikkeissä myynnissä 4kpl. Koeajoautoni löytyi Jyväskylän Rinta-Joupilta, ja nyt esittelen teille taas yhden myynnissä olevan auton :).

Ajaminen, varusteet, itse auto

Peugeot 607

Auto on sisätiloiltaan iso ja vakuuttava. Nahkaverhoilu näyttää ehjältä, vaikka auto jo kilometrejä onkin nähnyt. Penkin säädöt hoituvat sähkötoimisesti, ratin säädöt manuaalisesti, säätövaran löytyessä sieltä, mistä sitä olettaisikin löytyvän – hyvän ajoasennon saavuttamisesksi. Automaattivaihteisto ei yllätä automaattiin tottunutta, ja tarjolla on myös manuaalipuoli. Ajoon lähteminen on yhtä helppoa kuin hengittäminen, ulos isosta autosta näkee hyvin. Kaupunkialueella autoa pystyy pyörittelemään näpsäkästi, juurikin hyvän näkyvyyden ansiosta. Isommilla teillä auto on tasaisen varma menijä, vaikkei mikää kiihdytyskuningas mielestäni olekkaan – eikä tarvitsekkaan olla. Kun tavoitevauhti on saavutettu, niin sitä sitten mukisematta mennään. Automaattivaihteisto vaihtaa miellyttävästi, eikä rattivaihteita ole tarjolla – manuaalisti vaihteet vaihtuvat siis vain vaihdekepistä. Mukana tuleva ilmastointi varmistaa sen, että tällä autolla aivan varmasti tekisi mielikseen myös pidempiäkin reissuja – mikäli siihen hommaan vain sedan riittää :). Auto on etuvetoinen, jotenka vetotapansa puolesta sopiva myös talvikäyttöön. Muutenkin 607 on ollut varsin hyvin varusteltu auto. Vuonna 2004 suoritettu facelift toi autoon myös lisää tavaratilaa, ollen vuoden 2004 jälkeen 509 litraa, vanhan 481 litran sijaan.

Peugeot 607

Auto on maalipinnaltaan, kuin muutenkin siistin oloinen. Tekniikka pelaa kuten pitääkin, eikä sen ihmeempiä huomautettavia löydy. Nitinät & natinat loistavat vielä poissaolollaan, ja meno on muutenkin miellyttävää. Talvella auto lämpenee lohkolämmittimen turvin, mikä varsinkin lyhyttä matkaa ajavalle hyvä – Webaston tarvitessa välillä hieman pidemmänkin lenkin, jotta akku kerkeää latautumaan. Tämän auton potentiaalisimman ostoryhmän voisin kuvitella olevan sellainen perhe tai pariskunta, joka etsii kohtuuhinnalla isoa, porrasperäistä autoa, kuten Skoda Superb. Tällä autolla kuitenkin erottunee katukuvasta Superbia enemmän, Superbin ollessa selvästi yleisempi automalli täällä meillä Suomessa.

Lopputuomio

Nopea vilkaisu autoliikkeissä olevaan tarjontaan osoittaa, että hintataso on ihan kohdillaan. hintaa on kaikkinensa 7880e. Eihän tuossa, kaikkineen miellyttävä kokemus tämä auto on :). Jos haluaa enemmän potkua, on konepuolella ollut tarjolla myös V6, bensana että dieselinä. Näistä bensaversio on kolmelitrainen, ja diesel 2.7 litrainen, dieselin tarjotessa suuremman väännön ja pienemmän kulutuksen.

Autoa myy: Rinta-Jouppi, Jyväskylä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *