Vaihdokkiarvio: Toyota GT86

Toyota GT86

Toyota GT86 on manttelinperijä Celicalle. Se esiteltiin Tokion autonäyttelyssä vuonna 2011, ja on suunniteltu Subarun kanssa yhteistyössä. Näin ollen Subaru valmistaakin samasta autosta omaa versiotaan nimellä BRZ. Autossa on Toyotalle epätyypillisesti 2-litrainen bokserimoottori, joka on peruja Subarulta. Mitään turboja ei ole, ja tehoja irtoaakin nelipyttyisestä koneesta 200hv. Auto on takavetoinen, mikä lisää mallin omaleimaisuutta suhteessa muuhun Toyotan mallistoon. Koeajoauto on vuosimallia 2012, ja ajettu 42tkm. Ei muutakuin katsomaan, mitä on tarjolla :)!

Auto, varusteet, ja se ajaminen?

Toyota GT86 sisältä

 Auton urheilullisuus on aistittavissa joka suhteessa. Ulkomuoto on räyhäkäs, ja autossa istutaan matalalla, takana on tuplaputket. Ohjaus on tarkka. Autossa on 6-lovinen manuaaliaski, ja vaihdekepin liikkeet lyhyet, sekä jämptit. Kytkintuntuma on looginen, ja on saavutettavissa nopeasti ja helposti. Kuppipenkit on puolinahkaa, ja niillä on hyvä sekä tukeva istua. Käsijarru on vanhan koulukunnan mukaisesti vielä kahvamallia, mistä itse pidän. Tietenkin makuasia, mutta itse pidän tottumattomalle perinteistä käsijarrukahvaa selkeänä valintana, minkä kanssa ei tule turhia sähläiltyä. Auto lähtee käyntiin nappia painamalla, ja avaimen voi pistää ajon ajaksi vaikka omaan taskuunsa. Ratin ja penkin säädöt on manuaalisia, sekä säätövaraa ratista löytyy joka suuntaan. Hyvä ajoasento on kokoiselleni kuljettajalle saavutettavissa, ilman sen suurempia moitteita.

Alustatuntuma on jämäkkä, ja kone kierrosherkkä. Rajoitin tulee vastaan 7500 rundissa, ja noin 6000 rundissa rupeaa merkkivalo palamaan korkeiden kierroksien merkiksi. Nopeus näkyy niin digitaalisesti, sekä perinteisellä nopeusmittarilla, mutta tottumatonta viisarin näyttämä nopeuslukema voi hämätä. Kiihtyvyys nollasta sataseen saavutetaan tällä autolla 7,6 sekunnissa, automaattivaihteisessa hieman hitaammin. Takaikkunasta näkee ulos ihan hyvin, mutta peilithän tietenkin ovat henkilöautomaisen pienet. Takapenkitkin autossa on, mutta kokoluokkaa sellaiset, että tuskinpa sinne iso mies mielikseen kömpii.

Toyota GT86 mittaristo

Mitään sen suurempia ongelmia tai vikoja en koeajolla löytänyt. Myyjä kertoi hiljattain myyneensä yhden GT86:en, mutta selväähän se on, ettei näitä näillä leveysasteilla liikaa ole liikenteessä. Kuulemani mukaan myös Tommi Mäkinen on ostanut samaisesta liikkeestä yhden tämän mallisen auton, josta sitten rakennettiin ralliauto. Auto purettiin rakennusvaiheessa osiksi, ja siihen esimerkiksi lisättiin neliveto, jota ei ole vakiona saatavilla GT86:een.

Toyota GT86

Tosielämässä GT86 on hieno ilmestys, joka suhteessa. Celica on itseltäni ajamatta, jotenka tosielämän vertailuja ajettavuuteen on minun vaikea juuri tässä tehdä. Selväähän se kuitenkin on, että tällä varmasti erottuu massasta Celicaa varmemmin.

 Lopputuomio

Hintaa tällä lystillä on 32 900e. Rahalla saa hienon auton, mikä erottuu edukseen Toyotan muusta tämän hetken tuotantomallistosta erilaisuudellaan. Nettiautoon tehdyn vertailun perusteella hinta on suhteessa muuhun tarjontaan. Autossa on täydellinen huoltokirja, lohkolämppä sisäpistokkeella, sekä muutenkin kyseessä on alkuperäinen Suomi -auto.

Autoa myy: Ok Auto, Jyväskylä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *