Vaihdokkiarvio: Toyota MR2 Roadster

Toyota MR2 Roadster

Eihän se tietenkään jäänyt siihen, kun kävin koeajamassa GT86:sen. Myyjä rupesi puhumaan minulle, että heillä olisi vaihdokkirivistössään myös MR2 Roadster, ja kysyi, haluanko kokeilla? Tottakai, olin valmis! Kyseessä on vuonna 2006 rekisteröity, viimeisen korimallin MR2. Kyseinen auto on keskimoottorinen (moottori kuljettajan takana!), ja auto on edeltäjiinsä verrattuna kangaskattoinen. Irroitettava kovakatto oli saatavana lisävarusteena. MR2 oli osa Toyotan Project Genesistä, jonka tavoitteena oli saada nuoret ostamaan Toyotan autoja. 1,8 litrainen ja 140hv tehoja tuottava bensakone on sama, kuin Toyotan viimeisimmässä Celicassa. Ensimmäinen malliversio julkaistiin vuonna 1984, ja valmistus päättyi suunnilleen samoihin aikoihin Celican kanssa. Project Genesis oli Toyotalla sama projekti, johon kuului myös Celica. Huomionarvoista tässä MR2:ssa on myös se, että auton keula näyttää aivan Porschelta! Myyjän kertoman mukaan eräs asiakas nähdessaan auton kysyi heiltä, että onko teillä Porschekin myynnissä?!

Ajaminen, varusteet, ynnä muuta kivaa

Toyota MR2 mittaristo

Kokonsa puolesta MR2 asemoitui mallistossa Celican alapuolelle. Toisinkuin Celica, on MR2 takavetoinen. Vaihteistona on tarjolla ollut joko manuaali tai puoliautomaatti, mutta koeajoautossa oli näistä se ensimmäinen. Autossa istutaan matalalla, tähän verrattuna oman Fiat Puntonkin penkki tuntuu korkealta. Tämän auton penkit eivät ole aivan niin kuppimaiset, mitä GT86:sen, mutta kangaspenkit ihan hyvät silti istua. Penkin ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti, ratin etäisyyssäädön puuttuessa. Takapenkkejä autossa ei ole, joten kyseessä on aidosti kaksipaikkainen auto. Itse löysin 170cm pitkänä kuljettajana ajoasennon, ja sitten lähdinkin koeajolle :).

Toyota MR2 takaa

GT86:sta poiketen auton startataan ihan avaimesta. Ohjaus on sopivan tarkka ja hyvä, kytkintuntuma helppo, sekä vaihteet menevät helposti pesään. Auto on yritetty saada mahdollisimman kevyeksi, sen painaessa alle tuhannen kiloa. Alustatuntuma on mielestäni hyvä, jämpti. Jonkunlaista kovuutta on havaittavissa, mutta se on hyväksyttävää, koska kyseessä on kuitenkin urheiluauto. Autolla on ajettu 63tkm, ja kun vuosimallikin huomioidaan, kyse ei ole mistään loppuun ajetusta autosta – kuten GT86 samaisessa liikkeessä, on tämäkin sopivasti ajettu sisään :). Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, joten voisi olettaa kyllä auton olevan ihan kunnossa. Katsastuskin on juuri keväällä suoritettu, ja kyseessä kuitenkin ihan Suomi -auto, niin ei tässä mitään yllättävää pitäisi olla, kun huoltokirjakin on näyttää :). Huonoilla teillä ei koeajolenkkini käynyt, mutta selväähän toki on, ettei tässä kyse olekkaan mistään maastoautosta. Tämä on auto, mikä mielestäni vaatii asfalttitien, ja sopinee parhaiten kaupunkiympäristöön.

Lopputuomio

Toyota MR2 kauhukahva

Jos ei budjetti aivan yllä GT86:sen ostamiseen, niin jostain voisi löytyä vaikka tämmöinen MR2 :). Toyotako on tylsän harmaa? Ovat tekniikaltaan hyviä, eikä tylsän harmaus ainakaan näihin kahteen Toyotaan sovellu :). Autolla oli hintaa 15 900e. Hinta ei välttämättä ole se halvin, mutta hei, eihän näitä välttämättä edes montaa ole – ja takeet on antaa, että tämä auto on koeajon perusteella kunnossa :). Auto on kaikilta osin muutenkin menevän näköinen, eikä tarvitse hävetä silmiä päästään, kun tällä lähtee kaverin kanssa ajeluille ;). Mallin tuotannon lopettamisen jälkeen, Toyotalla ei ole ollut esittää tilalle uutta autoa tähän kokoluokkaan. Harmi sinänsä, mutta kaikki hauska loppuu aikanaan.

Myyjäliike: Ok Auto, Jyväskylä (auto on jo myyty)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *