Vaihtari viiden vuoden takaa – Koeajossa Volkswagen Touareg V6

Volkswagen Touareg V6 vm2013 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Aikaisemmin on blogini puolella nähty Porsche Cayenne, sekä pariinkin otteeseen Audi Q7. Halusin, että koko VAG-konsernin maasturitrio olisi koko komeudessaan blogissani, joten oli luonnollisesti suunnattava koeajamaan vielä Volkswagen Touareg. Kyseinen kolmikko on keskenään konserniserkuksia, joten jokaisessa niistä on jotakin samaa, jotakin erilaista. Porsche ja molemmat Audit olivat vaihtoautoja, joten luonnollista oli ottaa myös Volkswagen vaihtoautona. Sellaiseksi kelpasi hyvin vuosimallin 2013 Touareg V6. Olihan ajankohtakin myös nelivedolle otollinen, sillä talvi ei ollut vielä ehtinyt taittua kevääseen. Autolla on viidessä vuodessa taivallettu 119tkm, ja konehuoneessa löytyy kolmelitrainen, 245 hevosvoimainen V6 TDI. Kärryveturiksikin auto sopii loistavasti, sillä vetokyky on 3500 kg. Oma käsitykseni Volkswagenista on se, että tästä kolmikosta se oli eniten kansanauton maineessa – aivan siis kuten Volkswagenin nimikin suomennettuna kuuluu. Hyvin varusteltuna Touareg kuitenkin menee jo herrakerhon kulkineeksi, ja konehuoneessa saattaa riittää tällöin jo veekutonen. Ostohinta uutena on tällöin jo aika mukava. Onneksi vaihtoautorivistä sellaisen saa jo kohtuulliseenkin rahaan, alle 50 000 euroon, kuten vaikkapa tämän auton tästä.

Millaiset varusteet sisältää Volkswagen Touareg?

Volkswagen Touareg V6 vm2013 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton varustelistaus käsittää esimerkiksi Webaston ja ilmastointiautomatiikan, tummennetut ikkunat takana, vetokoukun, sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Vaikka pellit on muotoiltu eritavoin mitä Porschessa ja Audissa, löytyy samanalaisuuksia sitten pellin alta. Moottorivalikoima hieman poikkeaa, sillä esimerkiksi Touaregiin on ollut saatavilla V10, ja Q7:aan V12. Koko kolmikko on kuitenkin ollut saatavilla V6 ja V8 koneilla. Touaregia voi löytää myös 2,5-litraisella rivivitosella, ollen koko kolmikon ainoa rivikoneinen automalli. Koeajoauto on automaattivaihteilla, ja maantiekulutus ilmoitetaan olevan vain 6,5-litraa sadalle. Se on isolle autolle vähän.

Nyt koeajettu korimalli saatiin markkinoille vuosimallista 2010 alkaen, ja se on aina nelivetoinen. Voimanlähteinä tähän korimalliin löytyy niin bensaa kuin dieseliä, ja hybridikin on tarjolla. Kilpaileviksi malleiksi lasketaan esimerkiksi BMW X5, Mercedeksen ML, eli nykyinen GLE, sekä Volvo XC90.

Koeajo – V6 lähtee kivasti

Volkswagen Touareg V6 vm2013 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy käsisäädöillä, käsijarru löytyy sähköisenä, eikä nappistarttia vielä ole. Kone käy terveen oloisesti, ja nahkapenkit näyttää ehjiltä. Aiemminkin Volkswageneilla, ja useammallakin Touaregilla ajaneena, tuntuu tämä edelleenkin mukavalta käyttöautolta. Perusvarmalta, joka toimii siellä, missä tarvitseekin. Penkeillä istuu mielellään pidempääkin matkaa, ja takapenkki on tarpeeksi tilava myös Bull Mentulalle. Takaboksi on myös riittävän kokoinen, jotta kavereidenkin jumppakassit ja kauppaostokset mahtuvat mukaan samalla reissulla.

Volkswagen Touareg V6 vm2013 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kyyti on mukavaa myös moottoritiellä, alustatuntuma toimii. Kahdeksanpykäläinen automaatti vaihtaa vaihteet mukavasti. Ohituskiihtyvyys on myös asia, mitä löytyy. Toki myös V8 ja V10 mallit ovat hauskoja, mutta vain sinne asti, kun se korjaamoreissu tulee vastaan – silloin V6 Touaregin omistaja hymyilee. V6 on vielä se moottorivalinta, minkä voi perustella myös järjellä. Oikeastaan se on jo niin pirteä, että kasikonetta ei enää osaa senkään pohjalta kaivata. En edes minä, joka olen kasikoneella olevaa Touaregia ajanut.

Tällä koeajoreissulla en poikennut huonoille teille, mutta sen tiedän jo aikaisemmasta, että neliveto todellakin on hyvä. Nelivetopaikkoihin on asiaa, ja sieltä pääsee myös pois särkemättä autoa. Sen olen päässyt todentamaan aikaisemmin järjestetyillä koeajotapahtumilla.

Volkswagen Touareg V6 – Lopputulema

Volkswagen Touareg V6 vm2013 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Vääntömomentti riittää – se on 550 Newtonia. Jos nyt vielä koet alemmuutta tästä, katso toki sitten ykköskorimallin Touaregin W12, jossa on mukeja tuplaten enemmän. Ja maksa tällöin myös enemmän veroja. Verotuksen päästöpohjaisuutta mietittäessä, saattaa perusduunarilla mieli kääntyä takaisin kutoskoneeseen. Esimerkiksi tuttuni kertoi maksaneensa V10 koneisesta Touaregistaan veroina nelinumeroisen summan vuodessa.

Mallistossa Volkswagen Touareg on ollut vuodesta 2002 alkaen, joten ikänsä puolesta se on juuri päättänyt peruskoulun. Luokalle se ei ole jäänyt – eikä jää nyttenkään. Homma toimii kuten luvataan. Ajoaikaa löytyy katsastuksen osalta, joten leimakonttori saa vielä odottaa.

Volkswagen Touareg V6 vm2013 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Volkswagen Touareg V6, vuosimalli 2013, ajettu 119tkm. Suomi-auto, viimeisin huoltokirjamerkintä 104tkm kohdalla. Hinta 42 880 euroa.

Auto myynnissä: Jyväskylän Rinta-Jouppi, Janne Huovinen, 040 177 8728

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki