Vaihtaririvistön tuontinamu – koeajossa Lexus IS 200d

Lexus IS 200d vm2011, kuvat Mikko Kilkki

Niin se vain kävi – edellisen kerran käydessäni koeajolla, mainostettiin minulle Seatia, että koeaja tämä. Lähdin sitten Seatin perässä autoliikkeeseen, kun vastaan tuli samasta liikkeestä Lexus IS 220d. Kun minulle tarjottiin Lexusia koeajoon peräti myyntipäällikön toimesta, heräsi mielenkiinto, koska en ole kertaakaan aiemmin koeajanut Lexusia vaihtoautona. Tässä siis auto, josta halusin ehdottomasti ottaa selvää, ihan vain hankkiakseni lisää autotietämystä. Aiemmin olenkin koeajanut vain uusia Lexuksia, ja silloinkin vuosia sitten Lexusin koeajokiertueella. Näiden vuosien jälkeen on Jyväskylään saatu oma Lexus jälleenmyyjäkin, joka toimii Ok Auton tiloissa nimellä Lexus Jyväskylä. Totuuden nimissä on kuitenkin kerrottava, että tämä koeajettu Lexus on toisesta liikkeestä, Jyväskylän Rinta-Joupilta. Siitä huolimatta mieluisa ajatus on se, että Lexus Kaivoksela on antanut Lexusin jälleenmyyntioikeudet myös Jyväskylään. Nyt perehdytään tähän Rinta-Joupin tuontivaihtariin, ja nostetaan Lexus Jyväskylä tarkemmin esille toisessa blogipostauksessa.

Koeajoautona Lexus IS200d vuosimallia 2011

Lexus IS200d vm2011, kuvat Mikko Kilkki

Tämä auto on tuotu Suomeen ruotsista, ja siitä johtuen siinä ei vielä olekkaan oikeita rekisterikilpiä, vaan vasta punatunnuksiset tarralaput. Autossa on 2,2 -litran dieselkone, joka tuottaa tehoja 150 hevosvoiman edestä. Autossa on kuusilovinen manuaaliaski, ja varustelistalta mainittakoon vetokoukku, ilmastointiautomatiikka, sekä tottakai näin Suomen oloissa välttämätön moottorin lämmitin. Webasto löytyy kellolla, jos koet jonkinlaista johtoallergiaa talvipakkasella. Auto on ajettu 94tkm, ja huollot vaikuttaa tehdyn ajallaan. Kulutuslukemat näin paperilla näyttää hyvinkin pieniltä, sillä maantiekulutus näyttäisi olevan vain 4,4 -litraa sadalle kilometrille. Koska muutaman tunnin mittainen koeajolenkki tuli suoritettua koulupäivän päätteeksi, en tullut omia kulutuslukemia liiemmin mittailleeksi. Ja jos esimerkiksi vakionopeudensäädin kiinnostaa, niin sellainenkin tästä autosta löytyy.

Koeajo

Lexus IS200d vm2011, kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säätyy sähkötoimisesti, niin ratin kuin penkin osalta. Auto lähtee käyntiin nappia painamalla. Nahkapenkit on ihan hyvät istua, vaikka ymmärrystä minulla riittää myös heille, jotka mieluiten ottaisivat kangaspenkit. Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteet menee pesään mukavasti. Vaikka vaihdekaaviota ei olekkaan vaihdekepissä vaan vaihdekepin vieressä, on vaihteet siitä huolimatta varsin helppokäyttöiset. Oikeastaan kun tarkemmin miettii, niin aivan samahan se on, missä se vaihdekepin vaihdekaavio on, koska eteenpäinhän on autoa ajaessa kuitenkin katseltava – eikä mihinkään vaihdekeppiin

Lexus IS200d vm2011, kuvat Mikko Kilkki

Vaihdekaavio on varmasti monelle tuttu. Se mistä vaihdekaavion löytää, on monelle varmaankin vierasta.

Näkyvyys ulos on hyvä, oikeastaan ajoon lähdön jälkeen koko auto vaikuttaa helpolta ajaa. Alustatuntuma on kohdillaan, enkä oikein moitteen sijaa meinaa löytää mistään. Jopa mukulakivikadulla meno oli senverran mukavaa, ettei tarvitse pelätä hammaspaikkojen putoavan suusta. Alusta ja moottori osoittaa toimivuutensa myös moottoritieajossa, kaiken ollessa niin balanssissa, kuin tämmöisessä autossa vain olla voi. Taitaa olla Lexus ajotuntumaltaan Luxus, jos et Mercedeksen S-sarjaa, tai BMW:n 7-sarjaa halua. Koeajolenkki ei tällä kertaa vienyt mukulakivikatua huonommalle tielle, mutta uskon ja luulen silti saaneeni ihan pätevän käsityksen autosta. Ajotuntumaltaan auto on edelleen hyvä, vaikka tietä sillä onkin taivallettu lähes sadantuhannen kilometrin verran. Tarkemmin kun katsoin kirjanpitoani ajamistani autoista, on aiemmin ajamani IS250 samaa vuosimallia nyt blogiin koeajetun IS200d:n kansa. Tässä se nähdään, että kannattaako autosta pitää hyvää huolta? Kyllä kannattaa, jos havittelee myyvänsä auton vielä joskus pois.

Lopputulema – ostaisinko itse tämän? Kyllä, jos olisin ostamassa autoa

Lexus IS200d vm2011, kuvat Mikko Kilkki

Lexus ei kuulu eniten ajamiini automerkkeihin, mutta olen silti vakuuttunut sen hyvyydestä. Hintaa tällä kulkineella on 22 880 euroa. Kyseessä on alkuperäinen Ruotsiin myyty auto. Auton ulkomaalaistaustaa en kuitenkaan liikoja säikähtelisi, koeajon puitteissa kaikki vaikuttaa siistiltä ja toimivalta. Koeajoautossa on koeajohetkellä alla kitkarenkaat, jotka itse saattaisin vaihtaa nastarenkaisiin ihan vain tottumisen perusteella. Aiemmin, aikaa ennen blogin perustamista, on tullut koeajettua IS250:n lisäksi Lexus RX450h, sekä CT200h. Autovouhotuksen bloggareista Flying Elmer on koeajanut blogiinsa RX450h:n, koeajoraporttiin pääsetkin tästä. Myös Lexus RC300h on Autovouhotuksessa nähty. Ja koska Toyota omistaa Lexusin, on tekniikka sen suhteen kohdillaan ja testattua.

Koeajoauton lainasi: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Valmistajan sivusto: Www.lexus.fi

Katso muut Lexus IS vaihtoautot Autotalli.comista