Vapise Qashqai – Koeajossa Skoda Karoq 2.0 TDI DSG

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Skoda Karoq on jo jonkin aikaa ehtinyt olla koeajettavissa jälleenmyyjillä, niin vaikeahan tuota oli välttää. Siispä poikkesin koeajolle myös itse. Kyseessä on selvästi Skoda Kodiaqin pikkuveli, ja Skoda Yetin seuraaja. Tästä ei oikeastaan voi olla erehtymättä, jos ja kun näkee autoista muutamat kuvat. Maasturirintamalla on viimeaikoina ollut kunnon uutuuspaljous: Karoqin ja Kodiaqin lisäksi on nähty Volkswagen T-Roc, Seat Arona, Hyundai Kona, ja sitä rataa. Vaikka päivän pääkoeajo olikin tämä Karoq, myös Kia Niro hybrid tuli tyypättyä pikaisesti. Siitä sitten tarinoinnit myöhempänä toisessa blogipostauksessa, kunhan vain aika antaa myöten.

Millainen on Skoda Karoq?

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Karoq saatiin korvaamaan mallistossa laatikkomainen Skoda Yeti. Koska tarkoituksena on haastaa Nissan Qashqai, saattoi kyseessä olla hyväkin veto. Uusi malli on nimittäin hyvä keino saada huomio itselleen. Karoqissa keulan ilme on äkkiseltään katsottuna vastaava kuin Skoda Kodiaqissa – mutta eroja rupeaa löytymään, kun autoa pääsee tarkemmin tutkailemaan. Etuvalojen osalta paistaa selvä sukunäköisyys myös Skoda Octaviaan. Koeajoauto on automaattivaihteistolla, ja DSG onkin se sama tuttu, mitä on nähty esimerkiksi Volkswageneissa ja Seateissa. Myös manuaalivaihteisto on tarjolla Karoqiin, mikäli automaatti ei nyt vain miellytä.

Emokonsernin malliserkuksia Karoqille ovat Seat Ateca ja Volkswagen Tiguan. Jokainen näistä on hieman eri twistillä muotoiltuja tuotteita, hyödyntäen toki samaa tekniikkaa.

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoautossa on kaksilitrainen dieselkone, sekä neliveto. Hinnaston mukaan tämän koneen osalta näin on aina. Mikäli sitten haluaa etuvetoisen auton, on tarjolla 1,6-litrainen dieselkone, tai kaksi bensakonetta: yksilitrainen ja puolitoistalitrainen. Näistä on sitten sorvailtu erilaisia tehoversioita.

Koeajoauton kaksilitraisessa dieselmyllyssä riittää tehoa 150-hevosvoimaa. Vääntömomentti on 340 Newtonia. Nykypäivää on myös se, että tarjolla oleva yksilitrainen bensakone todellakin on vain kolmesylinterinen!

Koeajo

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee napista käyntiin. Penkin säätöihin löytyy käsisäädöt. Muutoinkin auto on sisältä tutusti Skodamainen, joten kulttuurishokkia ei tule. Ajoasento löytyy mukavasti, sekä takapenkilläkin vaikuttaisi olevan tilaa hyötykäyttöäkin ajatellen. Ajoasento on Yetin ajoilta mielestäni parantunut, joten hyvää kohti on menty. Hallintalaitteet on tarjolla mieleisillä paikoilla, eikä niiden osalta mitään ongelmia ilmene. Skoda Kodiaqia jo aikaisemmin ajaneena, jotakin samankaltaisuutta osasinkin hieman jo odottaa. Se ei kuitenkaan ole asiana huono, sillä se helpottaa varsinkin autoihin tottumatonta uutta kuljettajaa pärjäämään auton kanssa paremmin.

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Huonoille teille en tällä koeajolenkillä poikennut. Moottoritiellä ajaessa alustatuntuma vakuutti, joten pidemmätkin reissut sen puolesta onnistuvat. Myös ajo taajamassa on mielestäni hyvällä tolalla. Varustelistalta löytyy esimerkiksi peruutuskamera, mikä tuottaa selkeää kuvaa. Kosketusnäytöllä on kokoa 9,2 -tuumaa. Myös parkkihalliin poikkesin autolla, ja totesin että homma toimii myös siellä. Tämän jälkeen olikin sitten jo aika suunnata takaisin autoliikkeeseen, palauttamaan autoa. Onko Karoqissa mitään parannettavaa? Tämän vastauksen voi tiivistää ytimekkäästi: Ei ole paranteluun tarvetta. Auto on varmasti hyvä sille, joka sen itselleen ostaa.

Lopputulema

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Nyt kun on olen päässyt ajamaankin Skoda Karoqilla, on helppo todeta se, miksi sitä on myös hehkutettu. Jos Yeti oli hyvä, on myös Karoq hyvä. Vaikka kyseenalaistaisi Karoqin, niin mieli saattaa hyvinkin muuttua koeajolla. Kokonaisuus on tässä autossa hyvin balanssissa. Hintaa autolla on halvimmillaan 27 486 euroa, varustetason ollessa Ambition. Muut varustetasot ovat Style ja Exclusive. Halvin nelivetomalli maksaa 37 384 euroa. Jos automaattivaihteista mallia kaipaa, valinnanvaraa löytyy niin bensasta kuin dieselistä, etuvedosta kuin nelivedosta. Joten ei muutakuin valitsemaan.

Mikäli siis mietit uutta autoa, niin rohkeasti kannattaa myös itse poiketa koeajolle, koska silloin saa sen parhaan käsityksen autoista.

Autovouhotus on myös aikaisemmin koeajanut Skoda Karoqin, voit lukea aikaisemman koeajon täältä.

Koeajoauton lainasi: Veljekset Laakkonen, Jyväskylä / www.laakkonen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki