Verbier & Uusi Avensis – Mitä Odotan?

Sain toissa viikolla näin vielä suhteellisen aloittelevana autobloggaajana aikamoisen tarjouksen. Meidän pressi-vastaava ja toimituksellisen sisällön tuottaja Teemu kyseli josko olisi halukkaita lähtijöitä Toyotan kansainväliseen lehdistötilaisuuteen Sveitsiin? No minähän hyppäsin kattoon ja vastasin salamana että MINÄ! Ensi viikolla on sitten tämä reissu edessä. Pakko myöntää että vähän jännittää! Rajalan Digiviikoilla kävin kotiuttamassa pari tarjoustuotettakin, jotta saadaan teille laadultaan parempaa materiaalia.

Sveitsi maana on tuttu ja siellä on tullut parin autonheittokeikan lisäksi oltua välissä enemmänkin, joten ajo-olosuhteet ovat tuttuja, kuten myös tervehdys “Grüezi!” Verbier on kuitenkin itselleni vielä valloittamatonta aluetta ja mielenkiinnolla lähden tallentamaan muistikortille auto-otosten lisäksi myös mahtavia maisemia.

Mitä siihen oleelliseen, eli itse autoon tulee, olen yrittänyt luoda hieman ennakko-odotuksia tutkailemalla Geneven autonäyttelyn raportteja, sekä muita kirjoituksia. Edellisestä reissusta alla Toyota kun on aikaa ja silloinkin taisi alla olla Land Cruiser. Mutta edellinen Sveitsin matka marras-joulukuussahan tapahtui Lexus GS450h:lla, joten voi olla että yritän vähän hahmottaa missä ero “tavis-Toyotan” ja “premium-Lexuksen” välillä kulkee. Mikäli farmari-mallia pääsee kokeilemaan, saatan hieman myös vertailla taannon koeajamaani Ford Focukseen. Veikkaan kuitenkin että omalta osaltani vetailu aiempiin Avensiksen malleihin olisi kokemuksen puuttuessa turhaa, puhumattakaan siitä että muutokset esimerkiksi mitoissa voi käydä lukemassa melkinpä mistä tahansa artikkelista.

Toyota Avensis

Päällisin puolin uusi Avensis alkaa kurottelemaan jo modernimpaan suuntaan joka suhteessa ja kasvojenkohotusta on lukemani perusteella tehty. Ulkoisesti tosin näkisin muutosten lähinnä tuoneen Avensiksen muotoilun mukaan Toyotan uusimpaan ilmeeseen ja tälle aikakaudelle, vaikka muualla “yksilöllisyyttä” ja “dynaamisuutta” on paljon ylistetty. Ajettavuuden testaamista odotan innolla hieman mutkaisemmilla vuoristoteillä, sillä Kauppalehti uumoili kylkien muotoilun “henkivän” matalaa painopistettä ja auton vakautta on muutenkin lukemani mukaan kehitetty, joten kaarrekäyttäytyminen saattaisi hyvinkin olla positiivinen yllätys. Vaikken kyllä odota muutenkaan tulevani pettymään.

Koska teemme uudenlaista automediaa, haluaisimme teidät lukijat myös osaksi tätä kokemusta! Siksi annan teille jokaiselle mahdollisuuden tipauttaa kommentteihin tai sähköpostiin (rattituntuma@gmail.com) kysymyksiä, joihin haluaisitte tietää vastauksen, tai seikkoja joihin toivoisitte minun kiinnittävän huomiota. Aikaa on sunnuntai-iltaan asti, sillä aikaisin maanantaina ollaan jo menossa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *