Viikon vaihdokkiarvio: Koeajossa BMW 730d vuodelta 2005

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Nettiautosta pisti silmään hyvinkin vähän ajettu 7-sarjan BMW. Vuoden 2005 kulkineessa kilometrejä on kertynyt vain 77tkm. Tuoreemmissakin autoissa on monta kertaa nähty ajetumpiakin yksilöitä. BMW 730d on ikäluokkansa pienikoneisin 7-sarjan edustaja, siinä missä pienin bensaversio oli taas 730i. Vanhempaa 7-sarjaa taas on saanut 728i ja 725tds koneisina, mutta niitä nyt en rupea laskemaan tämän korimallin kanssa yhteen. Menneen talven lumet on menneen talven lumia, ja nyt keskitytään E65 -korimallin 7-sarjaan.

Koeajoauto

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajettu E65 -korimallin edustaja on ollut tuotannossa vuosina 2001 – 2008. Edeltäjä oli E38 -korimalli, joka nähtiin esimerkiksi James Bondin autona elokuvassa Huominen ei koskaan kuole. Kyseinen ökyversio oli mallimerkinnältään 750iL, eli pidennetyllä akselivälillä ja V12 -bensakoneella. Nyt koeajettu 730d on normaalilla akselivälillä, ja rivi6. Vaikkakin pidennetty akseliväli olisi ollut aikoinaan saatavissa myös tämän pienikoneisimman yhteyteen. E65 -korimallin korvasi korimalleista F01 vuonna 2008.

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihdevipu tuo kieltämättä mieleen Mercedeksen – vertaa vaikka itse!

Hintaa tällä kulkineella on 21 880 euroa, joten lähdin ottamaan äkkiä selvää autosta, ennenkuin menee kaupaksi. Itseasiassa ostajakandidaatti oli jo kysellytkin auton perään, juuri sen jälkeen kun olin esittänyt autoliikkeeseen koeajopyynnön. Harvemmin menen liikkeeseen tekemään koeajojuttua autosta, josta mahdollinen kaupanteko on jo näin lähellä, mutta jotenkin nyt koin olevan poikkeus. Tässä autossa on vain sitä jotain, mikä on nähtävä. Jollei tämä autoa jo kysellyt ostajakandidaatti tätä autoa ostaisikaan, niin uskon kyllä, että joku toinen tulee, ja tekee sitten kaupat.

Koeajo

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Auton käynnistäminen on Bemarimainen – tiirikka pesään, ja napista käyntiin. Vaihdevipu on saanut mielestäni selviä vaikutteita Mercedekseltä, kuten kuvakin sen selvästi osoittaa. Allright! Vaihdetta siis pesään ja baanalle. Rivikutonen pitää mukavaa ääntä ainakin kiihdytyksissä, vaikkei mikään kasikone olekkaan. Vääntöä ja potkua tuntuu riittävän peruspertille sopivasti. 2005 on juurikin se vuosimalli, jolloin moottorivaihtoehtojen osalta tapahtui muutos tehokkaampaan. Koeajoautossa on näistä kahdesta koneesta se pienempi, 218 -hevosvoimainen. Todettakoon sekin myös koeajon perusteella riittäväksi. Tässä tuoreemmassa ja tehokkaammaksi mainitussa koneessa tehoja olisi ollut 231 hevosvoimaa.

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Penkit onmiellyttävät istua, vaikka olen jopa kuullut päinvastaisenkin väitteen liittyen Bemarin penkkeihin. Koska kyseinen väittämä penkkien huonoudesta oli perusteltu kyseisen henkilön selkävaivoilla, voi senkin ottaa toki huomioon. Ja korostaa sitä, että Bemarin penkkien hyvyys on siis oma mielipiteeni, eikä se edusta toisten näkemyksiä. Tämä vain esimerkkinä siitä, kuinka eri ihminen voi kokea saman asian eritavoin. Ja autohankintoja miettiessä juuri tämän johdosta kehotan käymään koeajolla myös itse, jos ja kun löytää mielenkiintoisen autoyksilön, minkä ostoa harkitsee. Vaikka olenkin koeajanut satoja autoja, en väitä mielipidettäni absoluuttiseksi totuudeksi. Maailma on täynnä mielipideasioita.

Alustatuntuma on kohdillaan, samoin ratista saa hyvän otteen. Kuten edellinenkin blogiini koeajamani auto, myös tämä BMW 730d on edustusluokan auto. Tämä koeajettu BMW:n 7-sarja on sitä korimallia, jonka V12 -koneinen versio oli pääministeri Matti Vanhasen virka-käytössä. Toki panssaroituna ja bensakoneisena. Aika on sittemin tästä ministeripirssistä ohitse jyrännyt, ja pääministeriä kuskataan nykyään S-sarjan Mercedeksellä.

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä

Koeajon perusteella kaikki vaikutti olevan kunnossa, eikä huomauttamista vaikuta löytyvän mistään. Myös automaattivaihteisto tuntui pelaavan, 6-pykäläinen automaatti vaihtaa vaihteet toimivan oloisesti.

Lopputulema

BMW 730d vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Autossa on ihan mukavan oloiset varusteet, alkaen ilmastointiautomatiikasta ja navigointijärjstrelmästä. Nahkapenkit vaikutti äkkiä vilkaistuna ehjältä – vaikkei kaikki edes nahkapenkeistä tykkää, ja toisaalta ymmärtäähän tuon. Itselle taas nahkapenkit ovat mieluisat – en muuta ottaisikaa omiin autoihin, jos vain rahat riittäisi sellaiseen asiaan kuin nahkapenkit + autot. Viimeisen oman autoni myin pois jo viime vuoden syksyllä, ja virallisesti olen ollut tämän jälkeen autototon automies.

Muita saman luokan autoja vaikkapa Mercedeksen S-sarja, Audi A8, sekä Jaguar XJ. Se mikä sitten on näistä autoista hienoin, on jokaisen itse päätettävissä. Minä harvemmin otan siinämielessä ulkonäköseikkoihin kantaa – paremminkin esitän mielipiteeni auton teknisestä toimivuudesta.

Koeajoauton speksit: BMW 730d, takaveto ja automaattivaihteisto, perusakseliväli, hinta 21 880 euroa. Dieselkone on rivi6, siinä missä muut moottorivaihtoehdot ovat olleet joko V8 tai V12. V10 on siis hypätty yli. Kannattaa muistaa myös se, ettei koeajettu auto sentään ainut rivi6 ole.

Koeajoauton lainasi: Rinta-Joupin autoliike Jyväskylä

Valmistajan sivusto: www.bmw.fi