Viikon vaihtariarvio: Koeajossa Volkswagen Phaeton V6 vm2011

Volkswagen Phaeton V6 vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Mercedeksen S-sarjan, ja BMW 7-sarjan jälkeen tuntui luontevalta ottaa koeajoon jokin näihin autoihin rinnastettava VAG-konsernin tuote. Tämmöisiä saman sarjan autoja ovat esimerkiksi Audi A8 ja Volkswagen Phaeton. Näistä koeajoon järjestyi jälkimmäinen, Vw Phaeton vuodelta 2011. Phaetonia valmistettiin vuosina 2002 – 2016. Phaetonin myynti ei vetänyt kunnolla oikein koskaan, mikä lieneekin syy valmistuksen lopettamiselle. Nyt tehdään katselmus tähän Volkswagenin menneeseen lippulaivamalliin.

Volkswagen Phaeton – mikä se sellainen on?

Volkswagen Phaeton V6 vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Se on Volkswagenin näkemys luksus-sedanista, johon V6 oli pienin tarjolla oleva kone. Niin bensa- kuin dieselversiona. Vetotapana etu- tai neliveto, ja vaihteistona joko automaatti tai tiptronic. Koeajoauton tapauksessa automaatti, eikä täysmanuaalia vaihteistoa ole tarjolla ollutkaan. Maksiminopeus on rajoitettu saksalaisen herrasmiestavan mukaisesti 250kilometrin tuntinopeuteen. Phaetoniin tehtiin facelift vuonna 2010, jotenka tämä 2011 malli edustaa sitä tuoreempaa näkemystä Saksalaisesta ökydesignistä. Moottorivaihtoehtoja on ollut myös hieman erikoisempi W12, jossa todellakin kaikki 12-sylinteriä on asemoitu hieman toisin, kuin perus V12 -koneessa. Vastaavaa W12 konetta on käyttänyt muutkin VAG-konsernin merkit, kuten Bentley ja Audi. Moottorivaihtoehtoina on koko tuotannon ajan ollut liuta V-koneita, rivikoneiden loistaessa täysin poissaolollaan.

Koeajotunnelmat

Volkswagen Phaeton V6 vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Olin innoissani! Koeajo, jota olin jo odottanut, sekä suunnitellut pidempään. Istuessani Phaetonin nahkapenkille ensikerran, en voinut kuin todeta autossa olevan mukavuuden. Autossa on jotain mukavuutta, mitä ei ehkä pysty vertaamaan perus Passatiin. Tai ainakaan minä en pysty sitä vertailua tekemään. Penkin säädöt hoituvat kohdilleen sähkötoimisesti, ja ajoasento on helppo saavuttaa. Sitten todentamaan autoa baanalle. V6 diesel tuntuu vievän autoa eteenpäin varsin mukavasti. Paperilla teholukemaksi luvataan 240 hevosvoimaa, joten luulisi jo Pertti Perusmiehen pärjäävän varsin mallikkaasti. Moottoritiellä mennessä menohaluja on, vaikka riiviömäisempiäkin tapauksia on matkan varrella nähty. Jalkoihin tällä ei tarvitse kuitenkaan jäädä. Mielenkiinnolla odotan sitä, että pääsisin kokeilemaan W12 -moottorista autoa, jotta voisin siitäkin mainita jonkun käytännön kokemuksen. Alustatuntuma on tässä autossa kohdillaan, vaikea keksiä moitteita. Autossa on myös säädettävä iskunvaimennus.

Volkswagen Phaeton V6 vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Phaetonin mittaristo on selkeää luettavaa.

Tämä koeajettu Phaeton on Saksan tuonti. Kilometrejä takana 69tkm. Nahkapenkit vaikuttavat ehjiltä, ja auto muutoinkin siistiltä. Niinkuin olettaa saattaakin, kun auto on sijoitettu autoliikkeen Premium -alueelle. Suoritetun koeajon aikana autosta ei löydy vikaa, kaikki vaikuttaa olevan varsin pätevästi kohdillaan. Varustelistaus vaikuttaa myös mukavalta, sillä takapenkkiläisillekkin on oma täysautomaattinen ilmastointi. Muutenkin varusteita löytyy Bluetoothista vakionopeudensäätimeen. Äänentoistojärjestelmä on Dynaudio, 6-levyn vaihtajalla. Kuin pisteenä ii:n päällä, ratti on nahkaa ja koristelistat jalopuuta. Käytännön varusteina mainittakoon vaikkapa navigointijärjestelmä, sekä Isofix -kiinnikkeet lasten istuimelle.

Lopputulema

Volkswagen Phaeton V6 vm2011 / kuvat Mikko Kilkki

Volkswagen Phaeton on sopiva auto sellaiselle, joka haluaa laatua, muttei tusinatavaraa. Toisaalta harmi että hyvän auton myynti floppasi, ja valmistus lopetettiin. Toisaalta minulla saattaa riittää ymmärrystä siihen, ettei Volkswagenin autoja välttämättä osata leimata samallatavoin premium -tuotteiksi, kuten vaikkapa 7-sarjan BMW:tä, taikka S-sarjan Mercedestä. Volkswagen meni lopettamaan myös Passatin yläpuolelle asemoidun CC mallin valmistuksen, aikomuksena tuoda markkinoille malli nimeltä Arteon. Mikäli perus Passat ei innosta, on uusista hienostomalleista tarjolla tosiaan enää tulossa oleva Arteon. Vaihtoautorivistöstä voi löytää vielä mielekkään Phaetonin, kuten tämän koeajetun, sekä coupemaisemman Passat CC:n, joka myöhemmissä vaiheissa tunnettiin lyhyemmin nimellä Volkswagen CC.

Koeajoauto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / Jari Tarkiainen, 040 177 8933
www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton tiedot: Volkswagen Phaeton 3,0 tdi v6 4motion. Ajettu 69tkm, vuosimalli 2011, hinta 39 900 euroa. Varustelistaus esim: nahkapenkit, navigointijärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana. Huoltokirja, jonka mukaan viimeinen huolto 11/2016. Tuontimaa Saksa.

Valmistajan sivusto: Www.volkswagen.fi

Katso muut myytävät Volkswagen Phaeton vaihtoautot Autotalli.comista.

Volkswagen Phaeton V6 vm2011 / kuvat Mikko Kilkki