Viripajan kautta koeajolle – Honda Civic Type R

Honda Civic Type R / kuvat Mikko Kilkki

Tuttuni otti yhteyttä, ja kertoi ostaneensa itselleen auton. Punainen Ford Focus ST sai lähteä vaihdossa, ja tilalle oli ilmaantunut sininen Honda Civic Type R. Auto löytyi vaihtoautorivistä. Dynopenkistä saatu paperi näytti sellaisia lukemia, että koeajolle oli päästävä. Onhan auto jo vakionakin sporttisen ja menevän näköinen, mutta kaikille sekään ei riitä. Joku saattaa kaivata lisää vääntöä sekä tehoa. Ja niin tälläkin kertaa, mistään vakiolaitteesta ei ole kyse – sen kertoo jo 351 hevosvoimaa, vakiotehojen ollessa pienemmät. Vääntömomentti on niinkin mieluisaa koettavaa, että auton voi saada sutimaan vielä vaihteilla numero 3 ja 4. Ja hei pojat, kuivalla asfaltilla!

Honda Civic Type R – tietoa ja historiaa

Honda Civic Type R / kuvat Mikko Kilkki

On muuten ainakin minun silmääni aika agressiivista muotoilua.

Ensimmäisen korimallin Civic Type R tuli markkinoille vuonna 1997, mutta sitä ei saanut Japanin ulkopuolelta. Ei ainakaan maahantuojan kautta. Auton mallitunnus oli EK9. Vuonna 2001 markkinoille ilmaantunut EP3 mallitunnusta käyttänyt auto olikin jo saatavissa muualtakin. Koeajoauto on vuosimallia 2016, ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Vakiona tehoa piisaa 310 hevosvoimaa, jotenka teholisäys on jo selvät 41 hevosvoimaa. Uusi vääntömomentti on ohjelmoinnin jälkeen 527 Newtonia. Ja tämä kaikki siis irtoaa kaksilitraisesta bensaturbosta. Kyllä vain. Ja eroja perusmallin Civiciin on niin paljon, että Type R on ehdottomasti urheilullisia ominaisuuksia arvostavalle, kun taas vakiomalli enemmän mukavuushaluiselle autoilijalle. Eroavaisuudet todella ovat niin selvät, että näistä kahdesta Civicistä ei voi hyvällä tahdollakaan puhua paljoa enempää samassa blogijutussa.

Koeajo – voisiko etuvetoinen auto olla yhtään parempi?

Honda Civic Type R / kuvat Mikko Kilkki

Kuppipenkeissä istutaan syvällä. Niin syvällä, että minä sain ainakin kaivaa sieltä itseni pois, kun halusin poistua autosta. Hallintalaitteet on hyvillä paikoillaan, ja ajoasento säädetään manuaalisesti. Vaihteet menee pesään sporttisen jämptisti. Alustatuntumaa pystyy säätämään: Tarjolla on todella jäykkää sporttimaista alustaa, sekä arkiajoon sopivaa, hieman löysempää. Myös auton mittaristo tarjoilee hieman erilaisia tietoja riippuen siitä, kumpi alustamoodi sattuu olemaan päällä.

Honda Civic Type R / kuvat Mikko Kilkki

Sen näkee: vakiomallin Civic tämä ei ole.

Honda Civic Type R tarjoilee sisälle miehisen äänimaailman. Kun ajamaan lähtee, ei jää lainkaan epäselväksi, kuka määrää. Se on kuljettaja joka määrää, ja auto, joka menee täsmällisesti kuljettajan haluamaan paikkaan. Kytkintuntuma on looginen, helppo käyttää. Ja ratti, siitä saa hyvän otteen. Ja auto todellakin on vain etuvetoinen, nelivetoa ei ole. Aika pian käy hyvin selväksi se, että mehuisampaa etuvetoa saa hakea – ainakin tässä hintaluokassa.

Penkkejä katsomalla ei jää epäselväksi, missä autossa istuu: TYPE R.

Liikennevaloista tämä auto lähtee niin että heilahtaa. Ja mutkatiet, niillä on varsinkin kuivalla kelillä mieluista ajella. Alusta nimittäin istuu niin hyvin tiessä kiinni. Nopeus menee helposti yli sallitun, joten hieman saa jo varoa ajokortin menetystä. Eikä välttämättä ihan vähääkään. Epäilemättä tämä sporttihirmu sopii myös arkiajoon. Tuttuni aikoo käydä koittamassa autoa myös radalla, kunhan talvesta on ensin selvitty. Niin, ja kitkarenkaat vaihdettu kesärenkaisiin. Epäilemättä radalle tämmöisellä autolla olisi mukava päästä. Se tiedetään kenellä on silloin hauskaa – ei ainakaan sillä, joka katsoo vierestä. Rahalla saa, ja autolla pääsee.

Lopputulema – Ohjelmointi antaa hupitakuun

Honda Civic Type R / kuvat Mikko Kilkki

Vasemmalla puolella oleva +R nappi muuttaa alusta sporttisemmaksi.

Hupitakuu itseasiassa lienee autossa jo vakionakin. Siitä kertoo ehkäpä se, että tämä on jo toinen Honda Civic Type R, jonka tuttuni omistaa. Väliin tosin mahtuu parikin kappaletta Ford Focuksia – nimenomaan ST malleina. Civic Type R:n kilpailijamalleina on esimerkiksi Volkswagen Golf GTI.

Tämä auto ei ole myynnissä, vaan on tuttuni arkikäytössä. Arkikäyttöön soveltuvuudesta kertoo myös hyvä tavaratila: tavaratilan koko on 498 litraa. Ja ennenkuin kerkeää epäilemään, pystyykö tällä autolla ajamaan liikennesääntöjen mukaan, niin ajokortti on vielä tallessa. Todennäköisesti siis liikennesääntöjäkin voi noudattaa.

Honda Civic Type R / kuvat Mikko Kilkki

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki