Volkswagenin talviajokoulu 2016

Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulu 2016

Sain yllättäen mahdollisuuden lähteä Hämeenlinnassa järjestettävään Volkswagenin talviajokouluun. Volkswagenin talviajokoulu järjestetään aina vuoden välein, kerrallaan kolmen viikon jaksoissa. Kolmen viikon aikana talviajokouluun osallistuvat ryhmät vaihtuvat päivittäin. Nyt järjestetty Volkswagen Winter Driving School oli järjestyksessään kuudestoista. Tapahtuma oli aiemmin Jämillä, mutta pidettiin nyt toistamiseen Katisten kartanolla. Paikka tarjoaakin huikean hienot puitteet VW:n hyötyajoneuvojen nelivetomallistoon tutustumiselle. Ajettavana oli hyötyajoneuvomallisto väliltä Caddy – Crafter, Amarokia unohtamatta. Amarokeilla ajettiin Off-roadia metsässä, ja jääratakäytössä oli sitten muuta mallistoa, ja pari Amarokia. Tällä kertaa keli suosi tapahtumaa, lunta ja jäätä piisasi sopivasti :).

Päivän ohjelma

Volkswagen talviajokoulu ja Continental renkaat

Paljonko voimaa tarvitaan nastan irroittamiseen renkaasta?

Heti aamusta, klo8:30 oli tarjolla aamiainen. Varsinainen ohjelma alkoi klo9, ja alkuun käytiin läpi päivän kulkua. Samalla meille esiteltiin Volkswagenin yhteistyökumppaneita, ja Talviajokoulun kouluttajat. Mukana olivat jo elokuussa Onnellisten ajokoulusta tutuksi tulleet Jiri Kattelus ja Minna Sillankorva. Jiri oli saanut hiljattain ylennyksen Talviajokoulun rehtoriksi. Vw:n yhteistyökumppaneista meille esittäytyivät Europcar, Continental ja ajoneuvologistiikasta tunnettu Se Mäkinen. Yhteistyökumppanit saivat puheenvuoron heti aamusta. Kun pakolliset alkuhöpinät oli saatu pois alta, niin sitten jakauduttiin kahteen ryhmään. Ryhmistä toinen lähti liukkaan radalle, toinen maastoajoon. Päivällisen jälkeen vaihdettiin siten, että alkupäivän jääradalla ollut ryhmä lähti maastoon, ja maastossa ollut ryhmä jäälle. Minä kuuluin bloggarikollegoiden kanssa aamupäivän jääradalla olleiden ryhmään. Hauskana ohjelmanumerona mainittakoon myös se, että kahvilla käydessä sai yrittää repiä nastoja irti Continentalin nastarenkaista :). Mukana oli sellainen mittari, joka mittasi sen voiman, mitä tarvitsee nastan irti repimiseen renkaasta.

Ajamaan

Volkswagen talviajokoulun jäärata

Crafterilla testaamaan jarrutusmatkoja ja väistöjä. Mihinkä pysähtyy?

Katisten kartanolta lähdimme autoletkassa siirtymään kohti ajomestoja. Pääsin valitsemaan auton, jonka sain ajaa kartanolta jääradalle, ja päädyin valinnassa näyttävyyden kannalle. Volkswagen Amarok Seikel näytti kivalta, ja myös tuntui siltä :). Kyseisessä mustavalkoiseksi teipatussa autossa oli esimerkiksi maavaraa nostettu verrattuna normaaliin Amarokiin, parempi pohjapanssarointi jne.. Lisävarusteita tuntui tässä Seikelissä muutenkin olevan. Jääradalla oli pariakin erilaista ajotehtävää varattuna, ja jäärataryhmä jakautui tästä syystä kahtia. Toisessa jääratatehtävässä ajettiin kahdeksikkoa, tarkoituksena saada tuntumaa ajonvakutukseen, jne.. Toisessa jääratatehtävässä kerrattiin esimerkiksi väistöjä, jarrutusmatkoja eri nopeuksista, jne.. Kahdeksikkoa ajaessa tuli kokeiltua Transporter niin manuaalivaihteisena kuin automaattina, Caddy automaattivaihteisena, sekä tämä Amarok, jonka ajoin radalle. Vaihteistojen lisäksi Transportereiden erot olivat renkaissa – toisessa alla oli kitkat, toisessa nastat.

Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulu 2016

Ja seuraavaksi jyrkkää mäkeä alas..

Jarrutustehtävässä ensimmäiseksi autokseni valikoitui Crafter 4×4, jossa oli Verhoomo Sorsan tekemä sisustus. Crafter oli varustettu manuaalivaihteilla, ja auto sisälsi etu-, keski- ja takalukot. Luistonestoakaan ei kuuleman mukaan tässä Crafterissa ollut. Kuulosti siis aivan siltä, että testaamaan oli päästävä :). Eihän siinä, 80km/h lasiin, ja testaamaan jarrutusmatkaa, väistöä jne.. Piti testata samaa myös 60km/h nopeudella, ja todeta, että vauhdin pudottaminen 20km/h:n verran pudottaa jarrutusmatkaa merkittävästi. Sitä voikin siis jokainen ihan itse pohtia, että miksi risteysalueella nopeus putoaa kasikympistä 60km/h:n.

Off-roadia metsässä

Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulu 2016

Kallellaan? Kouluttajan mallisuorituksia Off-road radalta. Tämä oli vielä mietoa..

Volkswagen Amarok Off-Road

Maastoajoon oli varattu metsäreittejä helposta hieman vaikeampaan. Jääradalla ajokoululaiset saivat olla autossa itse, ajokouluttajien ollessa autojen ulkopuolella. Maastoajossa kouluttajat tulivat autoihin meidän kanssa. Alkuun näytettiin mallisuoritukset siten, että me ajokoululaiset olimme autojen ulkopuolella. Sen jälkeen jakauduimme siten, että autoa kohden oli aina kaksi henkilöä, sekä kouluttaja. Jälleen päädyin näyttävyyteen, ja halusin ajaa juuri tuolla kuvassa olevalla Amarokilla, missä oli joku ihmeellinen häkkyrä lavalla :). Häkkyrä on lavalla kuulemma siksi, että siihen voi laittaa esimerkiksi tikkaat. Myös tämän telineen kiinnitys lavaan näytti kerrassaan fiksulta, ollen yksinkertainen mutta toimiva.

Volkswagen Amarok alamäkihidastin

Eipä ole allekirjoittanut vastaavaa mäkeä laskenut aiemmin. Edes pulkalla.

Rata oli tehty siten, että alkuun pääsi kokeilemaan esimerkiksi ristiriipuntaa. Ristiriipunnassa tosiaan osa auton renkaista on ilmassa, ja auto ottaa kontaktia maahan vain kahdella renkaalla. Metsään mennessä oli sitten tiedossa jyrkkiä mäkiä niin ylös kuin alas, sekä kapeita ajolinjoja, joita koristi kivet ja kannot. Tarkkana siis sai olla. Näin maastoajosta vähän kokemusta omaavana, tuskin olisin ensimmäisenä yksin lähtenyt näitä maastopaikkoja ajelemaan. Ensimmäinen reaktioni oli, että ihan hullua, mutta kun paikoista selvittiin, niin tuli aina olo, että eihän se ollut kovinkaan kummoinen :). Kaikissa maastoajoon varatuissa Amarokeissa oli sama kone, manuaalivaihteistot, ja ne oli kyseisenä päivänä lumiketjutettu. Tehoja jokaisen off-road Amarokin koneesta löytyy 132Kw, eli 180hv. Kuulemma keli oli sellainen, että ilman lumiketjujakin olisi perjaatteessa voinut ajaa. Mutta toisaalta parempi näin, koska kaikki ajokoululaiset eivät ole maastoajon ammattilaisia.

Lopputulema

Nastat irti Continentalin renkaista

Tarjolla oli kahta erillaista nastarengasta, joista sai repiä nastoja irti

Ohjelmallinen osuus loppui klo16, ja päivän päätteeksi jaettiin jokaiselle osallistujalle diplomit. Läksiäislahjaksi jokainen sai valintansa mukaan puukon tai kokkiveitsen. Suurin osa päivästä oli ajamista, tarkoituksena edistää liikenneturvallisuutta. Mikäli missasit tämän vuoden Talviajokoulun, niin voin suositella osallistumista vuonna 2017 alkuvuodesta. Talviajokoulu on aina perustunut hyötyajoneuvoihin, jotenka henkilöautomallisto (Golf, Passat, Touareg..) loistaa poissaolollaan. Siitä huolimatta tällä päivällä on paljon annettavaa kelle tahansa autoilijalle :). Meidän Jyväskylän delegaatiosta kaksi bloggaria (Pieni punane -autoblogi ja Poloinen -blogi) oli ollut samaisessa Talviajokoulussa jo 2015, minä olin autobloggareista ainut ensikertalainen. Nähtäväksi jää, otanko ensi vuonna uudestaan :). Ainoa mikä itseäni jäi kaivelemaan, oli ajan loppuminen kesken. Multivan ja Amarok XXL olisi ollut mukava vielä ajaa :).

Www: www.volkswagen-hyotyautot.fi, www.volkswagen.fi

Vw Talviajokoulu ja Mikko Kilkki

Kuvasta kiitos Poloinen -blogin Jennille 🙂

Ps. Pahoittelen jääradalta vähäistä kuvien määrää. Allekirjoitanut oli aivan liian innoissaan Crafterin nelivetoversiosta ;). Allekirjoittanut myöntää unohtaneensa samalla myös kaikkien muiden autojen olemassaolon!

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *