Ylellisyyttä jokaiseen Toyota Avensis-malliin

Toyota Avensis

Uusi Toyota Avensis esiteltiin suomalaiselle lehdistölle 8.-9. kesäkuuta Sveitsissä. Ensimmäinen läpi tullut viesti oli, että kyseessä on todellakin eurooppalainen Toyota. Ensimmäistäkään japanilaista ei paikan päällä näkynyt ja selkeäksi kävi, että uusi Avensis on Euroopan divisioonan tuotos lähestulkoon yksinomaan ja alusta loppuun asti. Tosin autoa viedään kyllä Japaniinkin myytäväksi.

Uuden sukupolven Avensis-mallistossa on muutamia asioita, joihin uudistus on keskittynyt: turvallisuus, varusteet ja mukavuus – tietyllä tavalla ylellisyys. Kaikilla osa-alueilla parannuksiin liittyy vähintäänkin yksi keskeinen uudistus.

Turvallisuus

Toyota Safety Sense (TSS) on turvallisuuden osalta päivän nimi. Ensinnäkin paketti tuo autoon mukanaan hätäjarrutusjärjestelmän (Pre-Collision System), joka jarruttaa kuljettajan puolesta aina kun nopeutta on enintään 80km/h. Toki kuljettajallekin annetaan mahdollisuus reagoida äänimerkkiin ensin, mikäli auto havaitsee mahdollisen törmäystilanteen. Mikäli kuljettaja ei reagoi, jarruttaa auto itse. Kokonaisuudessaan järjestelmä kykenee alentamaan nopeutta enintään 30km/h, eli hitailla kaupunkinopeuksilla estämään törmäyksen kokonaan ja suuremmissa nopeuksissa pienentämään törmäysvaikutuksia. Vaikka itsenäinen jarrutus ei ole mahdollista esimerkiksi suomalaisilla kesämaantienopeuksilla, varoittaa järjestelmä kuitenkin törmäyksestä aina 120km/h nopeuteen asti. Pääasiallinen työkalu tien valvonnassa on tuulilasin yläosaan sijoitettu kamera, joka tunnistaa edestä lähestyviä kohteita. Innovaationa tämä ei ole täysin uusi, mutta innovaatiotkaan eivät paranna liikenneturvallisuutta, mikäli niitä ei tien päältä löydy. Siksi oleellisin osa tässä turvallisuusuudistuksessa on, että hätäjarrutusjärjestelmä tulee vakiona jokaiseen Avensikseen.

Active-varustetasosta eteenpäin TSS-pakettiin kuuluu myös kaistavahti, nopeusrajoitusten tunnistin ja kaukovalojen automatiikka. Varsinkin kaistavahti näistä todennäköisesti lisää matkapuhelinten luvattoman käytön lisääntyessä ajoturvallisuutta vähentäen epähuomiossa tapahtuvaa kaistalta poistumista. Toinen vaaratilanne, jonka seuraamuksia kaistavahti auttaa vähentämään on rattiin nukahtaminen. Vaikka Avensiksessä ohjauspyörä ei itse ala ohjaamaan Lexus-malleista tuttuun tapaan hienovaraisesti takaisin omalle kaistalle, on äänimerkki siinä määrin kova, että nukahtelija todennäköisesti herää kuljettamaan autoa jälleen itse.

Toyota Avensis

Varusteet

Varustepaketteja löytyy kolmella perustasolla: Life, Active ja Premium. Näistä Active-pakettia voi vielä laajentaa Plus-tasolle, tai siitä eteenpäin Comfort-tasolle. Oleellisinta varustepaketeissa on ehkä se, että jo alimmalta Life-tasolta löytyy hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi mm. vakionopeudensäädin ja automaattisesti tummentuva taustapeili ja monitoimiohjauspyöräkin on jo koettu Toyotalla niin arkipäiväiseksi ratkaisuksi, ettei sitä ole erikseen varustetasoissa edes mainittu. Ulkopuolella perusvarusteisiin kuuluu esimerkiksi mäkilähtöavustin.

Edellä mainittujen toimintojen löytyessä jo alimmalta varustetasolta onkin hieman ihmeellistä, että sumuvalot löytyvät vasta Active-varustetasolta erikseen mainittuina. Varsinkin Suomessa, jossa sumuvaloja ei käytetä ainoastaan sumussa, vaan myös kovassa rankkasateessa ja lumipyryssä. Takasumuvalo voi hyvinkin pelastaa hengen lisäämällä ajoneuvon näkyvyyttä myös takaa tuleville. Tässä suhteessa ei siis varmastikaan ole ihme, että Active-paketista ennustetaan Suomen suosituinta.

Active-paketin Plus-laajennusosan odotetaan senkin keräävän suosiota, sillä lisäämällä budjettiin 1050-1400e saa autoonsa vielä viiksimäiset Bi-led-ajovalot, 17″ kevytmetallivanteet, navigoinnin, ikkunantummennukset ja kääntyvät sumuvalot. Paketin hinta on suhteessa sisältöön suhteellisen huokea, joten mahdollisesti navigoinnin vetämänä useampikin ostaja saattaa päätyä lisäämään tämän vielä autoonsa.

Toyota Avensis

Lähde: Toyota Motor Finland

Mukavuus

Auton mukavuuteen vaikuttavat sekä ajettavuus, että istuinten mukavuus. Ajettavuuden osalta suurin muutos on alustassa. Jonkin verran jäykistetty alusta lisää mukavuutta kaarreajossa. Tämä uudistus oli varmasti yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi lehdistötilaisuus järjestettiin Sveitsin Verbierissä, mutkaisen serpentiinitaipaleen takana sijaitsevassa hiihtokeskuskylässä.

Mukavuus kävi esiin myös eri moottoreilla. Tehokkain vaihtoehto Suomen markkinoilla tulee olemaan 147 hevosvoimalla varustettu 1.8 l bensiinimoottori, josta ennustetaan automaattilaatikkoon yhdistettynä myös suosituinta. Hyvänä seuraajana löytyy 2 litran diesel-moottori 143 hv kera. Molemmista löytyy tehomäärä, jolla auton voisi olettaa kiihtyvän suhteellisen räväkästi, mutta näillä kahdella alkukiihdytys on hyvin rauhallinen ja optimaalisella kierroslukualueellakin kiihtyvyys on kyllä tehokas, mutta ei suoranaisesti penkkiin liimaava. Syy tähän voi osin löytyä toki vapaasti hengittävistä moottoreista. Yhdistelmä tarjoaa tasaisen ajokokemuksen viemättä siltikään liikaa pois ohitusturvallisuuden kannalta oleellisesta kiihtyvyydestä.

Sisällä mukavuuden kannalta oleellisin uudistus löytyy takapuolen alta. Istuimia on pyritty muokkaamaan ergonomisemmiksi ja täten vähentämään pitkällä matkalla tapahtuvaa uupumusta. Ainakaan mutkaisella tiellä raajojen uupumusta ei tosiaankaan päässyt syntymään, vaikka tiestöä katettiin Sveitsissä ensimmäisen päivän aikana 300km verran. Sivuttaistukikin nippa nappa riitti mutkaiselle vuoristotielle, mikä antaa osviittaa siitä, että tuki on vallan mainio Suomen tieolosuhteisiin.

Matkanteko ja 300 erittäin mutkaista kilometriä sujuivat muutenkin erittäin mukavasti, tavanomaisesta tylsistymisestä ja puutumisesta matkantekoon ei ollut tietoakaan. Yksi lisätekijä tässä oli varmasti auton hljaisuus. Touring Sports –mallissa tuuli suhisi jonkin verran vaikka rengasmelusta ei ollut tietoakaan, sedan-malli puolestaan onnistui vaimentamaan suhinankin ja pääosin moottoritiellä taitettu matka sujui erittäin mielyttävästi korvien kärsimättä.

Summana Ylellisyys?

Paperilla kaikki nämä ominaisuudet kuulostavat hienoilta ja siihenhän uuden sukupolven Avensis-mallistossa on pyrittykin. Se, että jo perusmalliin on tuotu tiettyjä varusteita ja ominaisuuksia luo varmasti asiakkaalle olon, että häntä arvostetaan – ettei Avensis tosiaankaan ole vain niiden auto, joilla on varaa maksaa varusteista. Tämä on Suomessa tärkeää, sillä Euroopan luvuista yleisesti poiketen on Avensiksen ostaja Suomessa kolmella kertaa neljästä yksityinen. Enemmän tätä kuitenkin voisi luonnehtia arjen ylellisyydeksi. Vaikkei ajokokemus välttämättä räjäytä tajuntaa, on Toyota ehdottomasti luotettava, mukava ja turvallinen pienellä insinöörihienostelulla höystettynä. Auton osalta arjen ylellisyyttä on myös se, ettei kulkuvälineestään tarvitse murehtia, vaan kuten eräällä esittelyvideolla, sen voi hyvinkin kuvitella sanovan: “Ota minut itsestäänselvyytenä.”

Oman elämänsä itsestäänselvyyttä voi lähteä koeajamaan Toyota-liikkeisiin 15.6. alkaen. Lähtöhinta sedan mallille 1.6 litraan bensa-moottorilla, Life-tason varusteilla ja manuaalivaihteistolla on veroineen aavistuksen yli 25 300 e. Suosituimmaksi povattua 1.8 l bensamoottorilla varustettua farmari-mallia Active varustetasolla ja automaattivaihteistolla voi havitella itselleen vajaalla 32 200 eurolla.

Koeajokokemuksia Avensiksesta löytää Rattituntuma-blogista.

Teksti ja kuvat: Piia Kuoksa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *