15 vuotta + 205tkm = Koeajossa vaihtoautorivistön Chevrolet Trans Sport

Chevrolet Trans Sport V6 vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Onko vaatimuslista seuraavanlainen: Jenkkihenkinen, ikään nähden kohtuudella ajettu, sekä ostohinnaltaan edullinen tila-auto? Silloin vastaus voisi olla tässä: Chevrolet Trans Sport. Tällä mopoikäisellä kulkineella on rullattu elämänsä aikana 205tkm, ja 3,4 -litrainen V6 toimii bensalla. Jenkkityyliin automaattiaski löytyy. Auto on etuvetoinen, ja kulutuslukemat saattavat olla hieman jotain muuta, kuin mihin Euroautoilla ajavat ovat tottuneet: Kaupunkikulutus ilmoitetaan myyntilapussa olevan kohtuulliset 15,5 -litraa sadalle kilometrille. Jossain tapauksessa kyseinen kulutuslukema saattaa täyttää jo kohtuuttomuuden ja ekoterrorismin tunnusmerkistön. Ja sen muuten kuulee varsinkin kiihdytyksissä, kuinka bensa palaa iloisesti. Kuin pyörre kävisi tankissa. Bensakauppias ja veronkerääjä kiittävät.

Millainen on Chevrolet Trans Sport?

Chevrolet Trans Sport V6 vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihdevipuhan se siinä. Päällä oleva vaihde näkyy sitten mittaritaulussa.

Tämä on toinen malliversio, mitä Chevrolet Trans Sportista on valmistettu. Euroopassa uusia sellaisia oli saatavissa vuosina 1997 – 2004. Moottorina oli aina 3,4 -litrainen V6 bensa, ja vaihteistona neljäpykäläinen automaatti. Se on nykymittapuulla varsin vähän, vaihteiden määrän ollessa nykyautoissa jopa tuplaten enemmän. Dieselkonetta tai manuaalivaihteistoa ei ollut saatavissa – tai jos olikin, niin korjataa kiitos minulle. Kone tuottaa tehoja 188 -hevosvoimaa, ja penkit autossa löytyy seitsemälle. Chevrolet Trans Sport on ollut myynnissä sekä Jenkki- että Euromarkkinoilla.

Koeajo – minkälainen se on ajaa, entä omistaa?

Chevrolet Trans Sport V6 vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Nahkapenkki on mukava istua – voisi ehkä kuvailla, että istutaan hieman kuten olohuoneen nojatuolissa. Tasapuolisuuden nimissä kaikki seitsemän istuvat tässä autossa nahkapenkeillä, joten alemmuutta ei tarvitse tuntea. Seisontajarrulle, joka kansankielisesti myös käsijarruna tunnetaan, on oma polkimensa – käsijarrukahvan loistaessa totaalisesti poissaololla. Vaihde menee pesään ratin vieressä olevasta vivusta. Sinänsä kummassakaan – vaihteissa ja seisontajarrussa, ei ole mitään uutta. Molemmat viritykset olen minä ainakin jä nähnyt, ja moneen kertaan aiemminkin. Ne on helppokäyttöisiä viimeistään sitten, kun asian tietää ja hoksaa.

Chevrolet Trans Sport V6 vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Keskimmäinen penkkirivi sisältää vielä kaksi penkkiä, samoin kuten etupenkitkin ovat. Takimmainen penkkirivistö on sitten kolmelle.

Chevrolet Trans Sport on perustaltaan vastaava kuin saman konsernin Opel Sintra, mutta moottorivalikoimassa ja akselivälissä on eroja. Jos lisää sisarmalleja haluaa hakea, niin knoppitietona mainittakoon se, että Sintraa myytiin Britanniassa Vauxhallin merkin alla. Palatkaamme kuitenkin vielä hetkeksi tähän Chevroletiin, auto tuntuu olevan niin kohdillaan, mitä tämän ikäiseltä Jenkkiautolta voi odottaa.

Chevrolet Trans Sport V6 vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä.

Ajotuntumaltaan tämä auto on oikeastaan yllättävänkin bueno. Hallintalaitteet tuntuu löytyvän sopivilta paikoilta, sen osalta valittamista ei ole. Polttoainekulujen lisäksi minua mietityttää korjaamolasku, jos jotakin menee rikki. Ja tietenkin varaosien löytyminen. Mutta toisaalta, onhan Suomessa Jenkkiautoihin erikoistuneita varaosaliikkeitä, missä on myös korjaamotoimintaa (esim. Jari Mäki Oy sekä JM Garage). Esimerkiksi Jari Mäki Oy:llä on myös omaa varaosatuontia Suomeen. Korjaamolta ymmärtää Jenkkiautoihin tai Euroautoihin erikoistumisen, koska esimerkiksi pultit saattavat olla Jenkkiautoissa useasti tuumakoossa, Euroautossa millimetreissä. Pulttiasia on usein ajankohtainen varsinkin tuontiautoissa. Tästä johtuen on oltava tietyt omat työkalusarjat molemmille kokomerkinnöille. Koot eivät esimerkiksi hylsysarjan osalta mene yksiin, paitsi silloin, jos autolla on jo Suomihistoriaa, jolloin tuumakokoiset pultit on ainakin osittain voitu vaihtaa pois. Pelkästään mittayksikön muuttaminen tuumasta millimetreiksi omassa päässä ei riitä, sillä pulttien kannat todellakin ovat eri kokoisia, vaikka mittayksikön vaihtaisi. Chevrolet on myynyt Jenkeissä ja Euroalueella eri mallistoa, joissa pultitkin ovat markkina-alueen mukaan. Toki pienemmissä määrin Jenkkimallin Chevroleteja on tuotu Suomeen myös uusina.

Lopputulema – Onko 3900 euroa kohtuullinen hinta?

 Chevrolet Trans Sport (Europe). This version of the Pontiac Trans Sport was also sold in Europe as a Chevrolet, alongside the Opel/Vauxhall Sintra; however, unlike the Sintra, which was based on the Pontiac Trans Sport, Pontiac Montana, Chevrolet Venture, Oldsmobile Silhouette and the previous generation Buick GL8, but wore the European Opel or British Vauxhall badges and trim, the Chevrolet Trans Sport (as it was known) was trimmed and badged exactly like the Pontiac Trans Sport, the only differences being where Chevrolet badges were used in place of the Pontiac badges. In all cases, the European-market vans used different front, side and rear lighting equipment, different seat belts and sundry other safety items, to comply with ECE regulations which differ from US safety standards. These models were discontinued between 2003 and 2005, depending on the market. Despite limited sales in most of Europe, the vehicle was particularly successful in Sweden - where it was the best selling minivan for a while. While production ended in 2005, European stock lasted until 2007.

Jep – myös vetokoukku löytyy.

Trans Sportia on myyty myös Pontiacin merkillä. Sekä Opel, Pontiac sekä Vauxhall, ovat kaikki jossain historiansa vaiheessa ainakin olleet General Motorsin omistamia automerkkejä. Sittemmin Opel on myyty Ranskalaiselle PSA-konsernille, sekä Pontiac lakkautettu kannattamattomana. Chevrolet Trans Sport saattaisi kelvata minulle fiilistelyautoksi – ainakin jos joku maksaa siihen bensat, tai sattuisi vain olemaan tämän auton ostamiseen riittävästi rahaa. Voi olla, että polttoainelasku ei paljon ajavalle ole mikään pienin. Taloudellisempiakin tila-autoja varmuudella nykyään löytyy. Yksi aikakausi päättyi jokunen aika sitten, kun Chevroletin tuonti joitakin jenkkimalleja lukuunottamatta koko Eurooppaan lakkautettiin. Enää ei ole siis tarjolla Eurooppaan suunnattua mallistoa, kuten Chevrolet Cruze (Opel Astra johdannainen), Malibu, Aveo, Captiva ja Park. Aiemmin Chevroletin mallistosta on ollut ajossani Chevrolet Orlando, sekä Corvette C4.

Onko sitten 3900 euroa liikaa, vai sopiva hinta? Se selviää vaikkapa vilkaisemalla päivän tarjonta automyyntipalstalle.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki