1977 – 2017 väliin mahtuu yksi automalli – Koeajossa Lada Niva 1,7i

Lada Niva 1,7i vm2007 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Lada Niva on auto, joka kuluvana vuonna täyttää ruhtinaalliset 40 -vuotta. Niva on myös auto, jota on valmistettu jo 1970 -luvulta aina 2000 -luvulle saakka hyvin pienillä muutoksilla, ulkokuoren pysyessä suunnilleen muuttumattomana, pyöreälamppuisena ilmestyksenä. Päivitykset ovatkin koskeneet pääsääntöisesti tekniikkaa. Esimerkiksi vaihteisto on aikakaudesta riippuen joko 4- tai 5- pykäläinen, joista tässä autossa on se viimeksi mainittu. Automaattivaihteistoa ei tietääkseni ole tarjolla ollut koskaan. Ensimmäinen ajokokemukseni Nivalla ajoittuu blogini alkuaikoihin, jolloin Kärkimerkit Oy myi Mikkelissä yhtä vuoden 2009 Nivaa. Niinpä silloin oli suunnattava Mikkeliin koeajamaan sitä. Tämä nyt koeajettu Niva on kuitenkin Jyväskylän Rinta-Joupilta, ja vuosimallia 2007. Kilometrejä on takana vain 55 000km. Sehän ei ole edes paljoa kymmenvuotiaalle autolle, noin 5500km vuoteen. Myös Keskisuomalaisen verkkosivustolle olen kirjoittanut vuoden 2008 Nivasta. Olinhan minä työssäoppimassa koulun kautta Keskisuomalaisen sanomalehdellä. Lada Nivan historiasta myös se knoppitieto, että Vladimir Putinin kerrotaan omistavan tämän mallinen auto. Putinin Nivalle tarkempia speksejä en kuitenkaan tiedä. Kuluvan juhlavuoden kunniaksi ainakaan ulkonäköpäivityksiä ei ole luvassa. Koska uusien Ladojen jälleenmyynti on Pirkkalassa, etsin Nettiautosta sopivan vaihdokin hieman lähempää, ja suuntasin juhlistamaan Lada Nivan nelikymppisiä koeajolle. Onhan tämä Lada Nivan klassikkomuotoilu ehtinyt jo miehen ikään!

Tekniset tiedot – Ydinsodankin kestävä resepti

Lada Niva 1,7i vm2007 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Nivassa on vakiona neliveto, alennusvaihde, ja tasauspyörästön lukko. Tähän autoon on asennettu myös vetokoukku. Tilankäytöllisesti ajateltuna Niva ei ole mikään järin iso, mutta perheautoa tästä kukaan tuskin ostaakaan. Maastokäytössä tämä on erittäin toimivaksi testattu. Metsikössä ajaminen, myös tiheässä sellaisessa, pitäisi ainakin olla pienen koon vuoksi isoa autoa vaivattomampaa. 1,7 -litrainen bensakone tuottaa tehoja 82 -hevosvoimaa. Moottoripuolella onkin vuosikymmenten saatossa nähty erilaisia ja eritehoisia koneita, kaikkien käydessä bensalla. Dieselkonetta ei ole ollut mallistossa ainakaan Suomessa. Kaikki ajamani kolme Nivaa ovat tällä samalla koneella, onhan ne kaikki tehty vuonna 2007 tai sen jälkeen. Peräkkäisiä vuosimalleja en ole tietoisesti valinnut, vaan aina olen ajanut sillä, mitä käteen on sattunut – kohtuuttoman kauas en ainakaan vielä koe lähteneeni yhdenkään auton takia. Näiden ajamieni vuosimallien välillä mitään oleellista eroa en ole huomannut. Itseasiassa saattaisikin olla äärimmäisen mielenkiintoista ottaa verrokiksi joku 70- tai 80- luvun Lada Niva, ja verrata tämän vuosituhannen Nivoihin. Nyt tässä viimeisimmässä oli kuitenkin ajamistani Nivoista parhaiten maastoajoon soveltuvat palakuvioidut renkaat.

Varustepuolella Niva sisältää kaiken oleellisen, muttei mitään ylimääräistä. Pröystäilemään tällä ei todellakaan pääse. Siitä onkin hyvä lähteä virittelemään vaikka offroad -harrastusta, tai harkitsemaan metsästysporukalle autoa. Niissä hommissa Lada Niva on aivan ylivertainen. Ylivertaisuus käy hyvin ilmi myös mallin historiaan perehtyessä: Historia alkaa vuodesta 1977 – siis tasan neljäkymmentä vuotta sitten! Aivan mieletöntä… Nivasta on tehty Chevroletin merkillä myös uudistettua versiota, mutta tällöin kyseessä on aina Chevrolet Niva – ei se aito ja alkuperäinen Lada Niva. Lada Nivan tarina jatkuu meikäläisten Suomessa vielä nykyäänkin, Lada 4×4 nimellä. Ladallahan nimittäin nykyisellään löytyy maahantuoja Suomessa, Delta-auton lopettaessa maahantuonti jo vuosia sitten. Maahantuotava mallisto pitää sisällään mallinimet Granta, Kalina, Vesta, Xray ja 4×4.

Koeajo

Lada Niva 1,7i vm2007 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Auton käynnistäminen on oma show – ensin on otettava ajonesto pois päältä. Pois kuittaamista varten on muovilätkä, joka tulee auton avaimien mukana. Muovilätkällä hipaistaan sensoriin, joka on auton virtalukon vieressä. Sama show on ollut aiemminkin jokaisessa ajamassani Nivassa, joten vakiojuttuja vuosimallin 2007 jälkeen. Mielenkiintoinen seikka lienee myös virtalukon paikka – se on ratin vasemmalla puolella, ei suinkaan Eurooppalaisittain oikealla. Moottoriäänet kuuluvat selvästi sisälle, joten melunvaimennus on mitä on. Se ei kuitenkaan tässä autossa ole se tärkein juttu, vaan ne ominaisuudet maastossa. Ergonomia ei välttämättä ole tämän paras puoli, mutta tälle autolle asetetut tehtävät uskon kuitenkin hoituvan riittävän hyvin.

Lada Niva 1,7i vm2007 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Vaihdekepin vieressä olevat pienemmät vivut pitävät sisällään esimerkiksi mainitun alennusvaihteen. Autossa on CD-soitinkin.

Vaihteet menevät pesään yllättävän täsmällisesti ollakseen Venäläisessä autossa. Ohjaustuntumakin yllätti jo aiemmin täsmällisyydellään. Olisin voinutkin jopa odottaa epätäsmällisempää ohjausta, jollen olisi aiemmin Nivalla ajanut. Ajotuntumaltaan tämä auto ehkä vain paranee sitä enemmän, mitä huonompaan paikkaan sen vie – tai niin minä ainakin kuvittelen luulevani. Ostoperuste tulee ehdottomasti olemaan maastokykyisen maastoauton tarve, tai muutoin vain hauskanpito. Kaikki vaikuttaa olevan niin kohdillaan, kuin tämmöisessä autossa vain olla voi.

Lopputulema – haluttaako Lada Niva?

Lada Niva 1,7i vm2007 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Muotoilu periytyy suoraan jostain menneiltä vuosikymmeniltä – ainoastaan rekisteriote vihjaa vuosimallin olevan tämän vuosituhannen puolella. Tuntuu jotenkin hienolta, että tämmöisiä autoja ylipäätään voi nähdä Suomessakin – tai että niitä ylipäätään voi edes uutena ostaa meikäläisten maasta, tai että sellaisia on vaihtoautoinakin löydettävissä. Eikä kyse ole mistään tuontikalustosta. Tässä kymmenvuotiaassa autossa ei ole edes sähkölaseja – lasit veivataan auki käsipelillä! Koeajolenkillä Lada Niva tuntui katseita keräävän – ainakin automiehiltä. Tämän näköisenä auto löytyy edelleen Suomen maahantuonnista, mutta niin löytyy myös 4×4 Urban, jossa esimerkiksi keula näytti jo päivitetyltä tähän klassikkoon verrattuna. Samoja piirteitä autoista kuitenkin löytyy – jos on valokuviin uskominen. Lieneekö Neuvostoliiton peruja, ettei malliuudistuksien kanssa ole turhaan hötkyilty. Mitäpä tuota enää hötkyilemäänkään, mikäli vain ostajakuntaa on. Suoraan 1970 -luvulta periytyvä auto voi ilmeisesti toimia vielä tänäkin päivänä. Jos et usko, että tämmöinen auto löytyy Suomesta myös maahantuojan kautta, niin Googlata sopii aivan itse. Menneinä aikoina Niva oli ehkä yleinenkin auto maamme teillä, muttei näitä enää nykyään liikaa näe. Tällä autolla kaupantekijäisiksi myös erottuu massasta. Historia puhukoot puolestaan.

Lada Niva 1,7i vm2007 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Lada Nivan mittaristo on selkeä. Myös kierroslukumittari löytyy.

Tämä klassikkomalli lähtee autoliikkeestä Jyväskylästä hintaan 7 680 euroa.

Autoa myy: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Eetu Kultalahti, 040 177 8921
www.rinta-jouppi.com

Katso muut Lada Niva vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki