ABC-latausverkko lanseerataan tänään kokonaan kilowattituntipohjaisella hinnoittelulla

S-ryhmä ilmoitti ABC-latausverkon rakentamisesta maaliskuun lopulla. Projekti on edennyt siihen pisteeseen, että varsinainen ABC-lataus-palvelu lanseerattiin tänään.

Mikä ABC-lataus?

ABC-lataus on S-ryhmän oma latausverkko. Se toteutetaan suomalaisen Kempowerin laitteistolla, latureilla jotka jo entuudestaan ovat tuttuja muun muassa joiltain Recharge Infran latausasemilta.

ABC-latauksessa on kaikkia kolmea lataustapaa: peruslatausta, pikalatausta ja suurteholatausta. S-ryhmän terminilogiassa pikalatausta nimetään Seskon suosituksen mukaisesti teholataukseksi ja sen teholuokka nousee hieman perinteistä pikalatausta korkeammalle, maksimissaan 80 kilowattiin. ABC-latauksen suurteholataus on parhaimmillaan aidosti 150 kilowattista, eli kaapeleiden läpi tulee 375 ampeeria virtaa.

Tehoa jaetaan latureihin liittyneille autoille dynaamisesti, mikä vaikuttaa osaltaan lopulliseen, toteutuvaan lataustehoon.

Lue myös: Kirjoitin ABC-latauksesta aiemmin keväällä, samoin kuin Kempowerin dynaamisen latauksen roolista ABC-latauksessa. Entä mitä eroa on 300- ja 375-ampeerin suurteholatauskaapeleilla?

Mikä merkitys ABC-latauksella on?

ABC-latausverkon merkitys suomalaiselle autoilulle tulee olemaan valtava, jopa vaikeasti hahmotettavan suuri. S-ryhmä on ilmoittanut asentavansa noin tuhat latausasemaa vuoden 2024 loppuun mennessä. Jos yhdellä latausasemalla olisi neljä pikalataus- tai suurteholatauspaikkaa, mahdollistaisi tällainen verkko jopa neljän tuhannen sähköauton yhtäaikaisen latauksen isolla tai isommalla teholla. 

Heinolan ABC:n suurteholatausasema on uunituore.
Hyundai IONIQ 5 lataisi täältä parhaimmillaan 150 kW. Marraskuun kylmyys leikkasi huiput noin sataan kilowattiin.

Vertailun vuoksi: Sähköisen liikenteen tilannekatsauksen (Q2, 2021) mukaan koko maassa oli kesällä 417 pika- tai suurteholatauspistettä. ABC-latauksen tämänhetkinen ajatus on siis vaatimattomasti lähes kymmenkertaistaa koko tasavallan tehokkaat latauspisteet.

Nähtäväksi jää, miten tuhannen aseman rakentaminen toteutuu ja onko jokaisella asemalla todella neljä pika- tai suurteholatauspaikkaa. Veikkaan, että ei. Esimerkiksi tänään julkaistuilla ABC-latausasemilla osalla ei ole lainkaan teho- tai suurteholatausta saatavilla.

S-ryhmä tulee markkinalle joka tapauksessa ennennäkemättömän suurella volyymillä. Tätä alleviivaa se, että S-ryhmän sijainnit, eli esimerkiksi ABC-huoltikset ja monet S-marketit ovat liikenteellisesti hyvin keskeisillä paikoilla. 

Jos olisin vaikkapa St1:n tai Nesteen huoltamoliiketoiminnasta vastaava, olisin nyt hyvin huolissani – ja kirittämässä toivottavasti jo hyvässä vauhdissa olevaa latausverkon kehittelyä. Ensirekisteröintitilastoja ei tarvitse kovin syvällisesti lueskella ymmärtääkseen, että polttonesteiden jakelijoilta on markkina sulamassa alta hyvää vauhtia. Vähitellen kahvit juodaan ja ostokset tehdään yhä useammin siellä, missä auto voi samalla ladata.

Miten ABC-lataus eroaa muista Suomen latausverkoista?

ABC-latauksen latausasemat 26.10.2021.

Autoilijan kannalta ABC-lataus on yksi uusi latausverkko nykyisten kolmen suuren lisäksi. Muutaman asian ABC-lataus kuitenkin tekee eri tavalla. Toinen niistä on tunnistautuminen, toinen on hinnoittelu.

Tunnistautumisella tarkoitetaan lataustapahtuman aloittamista ja laskutusta: Se että parkkeeraa laturin luo ja kytkee piuhat kiinni ei aloita latausta, vaan kuskin täytyy käynnistää lataus tunnistautumalla laskutusta varten. 

Sähköautoja ei ladata pankkikorttia vilauttamalla, vaan yleensä pienellä RFID-avaimenperällä tai mobiilisovelluksella. ABC-lataus ei kuitenkaan mahdollista RFID-tunnisteella lataamista, vaan latausaseman käyttäjän täytyy tunnistautua latauspömpelille ABC-mobiili-sovelluksella. Omaan pirtaani RFID sopisi paremmin, koska sen kanssa kännyköitä ei tarvitse kaivella taskusta.

Tulevaisuudessa tunnistautuminen ratkaistaneen niin sanotulla Plug & Charge -teknologialla. Mutta tätä odotellessa ei kannata pidätellä hengitystä. Kirjoitin P&C:stä jo neljä (4) vuotta sitten, eikä merkittävää edistystä tänä aikana ole tapahtunut. Siis neljässä vuodessa.

Miten paljon lataaminen ABC-latauksella maksaa?

ABC-latauksen hinnoittelu eroaa muista latausverkoista. S-ryhmän muodostaa 19 paikallista osuuskauppaa, joista jokainen määrittelee itse hinnastonsa. Tänään lanseeratun verkon rakentamisessa pääkaupunkiseudulla vaikuttava HOK-Elanto näyttää olevan jo aika pitkällä, ja on syytä uskoa sen hinnoittelun antavan suuntaa myös muun Suomen hinnoitteluun. 

HOK-Elannon hinta lataukselle on 0,25 € kilowattitunnilta ja hinta on sama sekä teho- että suurteholataukselle. Peruslatauksen hinta on hieman edullisempi, 0,20 € /kWh.

ABC-latauksessa erityistä onkin sekä se, että hinnoittelu on kokonaan kilowattituntipohjaista (ei minuuttipohjaista) ja kilowattitunnin hinta on sama sekä teho- että suurteholataukselle.

Eri hinnoitteluperusteiden (aika vs. energia) takia ABC-latauksen hintaa on hieman vaikea vertailla muihin Suomen lataustoimijoihin. Pääsääntöisesti voidaan kuitenkin sanoa, että pikalatauksen teholuokassa (enintään 50 kW) ABC-lataus on kilpailijoidensa tasolla tai hieman edullisempi. 

Suuntaa antava vertailu eri teholuokissa tapahtuvan pika-, teho- ja suurteholatauksen hinnoista. Graafi ei huomioi mahdollisia kuukausi- tai aloitusmaksuja. ABC-latauksen lisäksi myös Virran hinnoittelu vaihtelee toimipaikoittain. Joissain tapauksissa myös myös Charge & Drive -verkossa voi esiintyä eri hintoja.

Suurteholatauksen tehoalueella ABC-lataus on edullisempaa, aivan suuritehoisin lataus poislukien. Esimerkiksi Recharge Infran 0,50 € minuuttihinta on ABC-latausta edukkaampi kun lataussession keskiteho nousee noin 120 kilowattiin. Näin suuriin keskimääräisiin lataustehoihin ei kovin monella autolla kuitenkaan päästä.

Lue myös: Mikä Recharge Infra? Ja mitä tekemistä sillä on Fortum Charge & Driven kanssa?

Miksi kilowattituntipohjainen lataushinnoittelu on niin iso juttu?

Sähköenergian mitta on kilowattitunti, kWh. Vaikkapa lauantaisaunominen voisi kuluttaa sähköä viidestä kymmeneen kilowattituntia, mikä voisi siirtomaksuineen maksaa 1-4 euroa. 

Modernin sähköauton akkuun voidaan varastoida energiaa 60-100 kilowattituntia. Toisin kuin kiukaan lämmityksessä, sähköautojen pika- ja suurteholatauksen hinnoittelu on usein minuuttipohjaista. Riippuu muun muassa autosta, ympäristön olosuhteista ja latauslaitteesta, miten paljon kilowattitunteja aikayksikköä kohden lopulta liikahtaa.

Moni autoilija ja lataustoimijakin haluaisi vaihtaa kilowattituntipohjaiseen hinnoitteluun. Näin maksuperusteena olisi autoilijan lataama energia, eikä esimerkiksi syksyn myötä viilenevä keli muuttaisi latausta hitaammaksi ja siten kalliimmaksi. kWh-pohjainen hinnoittelu olisi tavallaan myös oikeudenmukaisempaa: sähkö maksaisi saman kaikille, eikä esimerkiksi kalliimman, suuritehoisen auton omistaja hyötyisi latauksen hinnoittelussa edukkaamman, hitaammin lataavan auton kuskiin nähden.

Suurin este kilowattituntipohjaisen hinnoittelun toteutumiselle on ollut mittaustekniikka. Kirjoitin aiheesta jo puolitoista vuotta sitten ja asia on pääkohdiltaan edelleen ajankohtainen.

Mutta kehitys on kehittynyt ja komponenttipulasta huolimatta ABC-lataus avaa verkkonsa kilowattituntipohjaisella hinnoittelulla. Tämän tekee mahdolliseksi hyväksyttyjen mittareiden parantunut saatavuus. Näitä mittareita onkin ilmestynyt ABC-latauksen Kempowerin latauspömpeleiden kylkeen. Olen varma, että joku teollinen muotoilija Lahdessa on repinyt hiuksiaan näiden lisälaatikoiden takia.

Kilowattituntipohjainen hinnoittelu poistaa kiireen lataamisesta: Laturilla roikkuminen ei sinänsä maksa mitään, vain siirretyllä energialla on merkitystä. Onkin syytä toivoa, että latauslaitteet eivät tämän takia ruuhkaudu. 

Entä ne muut laturit, joita ABC-asemilla on?

Tätä nykyä monella ABC-asemalla on jo pikalatausta tarjolla. Erityisesti Teslan Superchargereita ja Recharge Infran latausasemia on viime vuosina noussut ABC-huoltamoiden pihaan. 

Nämä latausasemat löytyvät jatkossakin ABC-asemilta eikä niiden hinnoitteluun ole erityisiä muutoksia tiedossa. Mutta tuleeko ABC:lle jatkossa lisää kolmansien osapuolien latureita… epäilenpä. ABC-latauksesta tulee kilpailija kolmelle muulle suurelle verkolle, mikä ei välttämättä edistä yhteisten latauspaikkojen kehittämistä. Ja lähiaikoina Teslan Superchargerista tulee Suomen viides julkinen suurteholatausverkko.

Teksti ja kuvitus: Tuomas Sauliala, Pääkuva: ABC-lataus, kuva Heinolan ABC:ltä: Tuomas Sauliala

Tsekkaa myös ABC-latauksen oma www-sivu.


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

4 Comments

  • Abraham says:

    Ensiksi kiitos hyvästä jutusta! Yhdestä asiasta en kuitenkaan ole varauksetta samaa mieltä. Kirjoitat näin:

    “kWh-pohjainen hinnoittelu olisi tavallaan myös oikeudenmukaisempaa…”

    Sitten toteat lopussa itsekin:

    “Laturilla roikkuminen ei sinänsä maksa mitään, vain siirretyllä energialla on merkitystä. Onkin syytä toivoa, että latauslaitteet eivät tämän takia ruuhkaudu.”

    Aika ironista 🙂

    Nimenomaan tästä syystä minuuttipohjaista hinnoittelua voi pitää ihan samalla tavoin “oikeudenmukaisena” kuin kWh-pohjaista. Riippuu ihan siitä, mitä “oikeutta” kukakin pitää suuremmassa arvossa.

    Meillähän on koko joukko muitakin kaupallisia palveluita, joista maksetaan aikaperusteisesti, ja se on sitten asiakkaan oma asia kuinka hän aikansa palvelussa käyttää hyödykseen – veloituksen kannalta oleellisinta on, että asiakas varaa täksi ajaksi palvelun pois muiden käytettävistä, joten järkevin veloitus on aikaperusteinen.

    Juuri latauspisteiden ruuhkautumista ajatellen minusta on ihan järkevää, jos palveluntarjoaja haluaa rajoittaa laturilla roikkumista aikaperusteisen taksan avulla. Varsinkin ne akun viimeiset prosentit täyttyvät tooodella hitaasti, joten en oikeastaan toivo että tämä pelkästään kWh-perusteinen hinnoittelu tulee jäädäkseen tai yleistyy.

    Laturit pitää saada parhaaseen käyttöön, ja se on sellainen käyttö, jossa eri asiakkaiden akut kokonaisuutena täyttyvät mahdollisimman sujuvasti. Viimeisen akkukymmenyksen täyteen tiristelijöiltä pitäisi ilman muuta veloittaa ekstraa. Aikaperusteinen veloitus on melko tehokas tapa hoitaa tämä, vaikkei täydellinen systeemi sekään.

    • Tuomas Sauliala says:

      Aikaveloitusta, tai jonkinlaista seisontamaksuahan käytetään K-latauksen suurteholatureilla. Varmaan juuri tästä kuvailemastasi syystä johtuen, kilowattituntipohjainen hinnoitteluhan kannustaa osaltaan odottamaan ne viimeiset, hitaatkin prosentit akkuun. On kiinnostavaa nähdä, miten ABC-lataus asiaan suhtautuu. Lähtökohtaisesti teho- ja suurteholatausasemilla on kolme CCS-latauspaikkaa, joten sinänsä latausruutuja on enemmän kuin yksittäisen latauslaitteen latausasemilla. Tämähän auttaa hieman ruuhkautumisessa.

  • Leaf 40kWh says:

    Tuleekohan ABC:lle joku aikaraja näihin kuitenkin? Muuten osa roikottaa autoansa piuhassa vaikka kuinka kauan.
    Itse kävin erään muun toimijan pikalatausasemalla taannoin. Leaf oli Chademossa kiinni, ajoin viereen odotteleen pistokkeen vapautumista. Näytössä luki 92%… Odottelin 10-15min, näytössä 95%…Sitten mies valuu paikalle, asetteleen molemmat lapset autoon, laittelee vyöt, nostelee ostoskassit takakonttiin, ja sitten irrottelee piuhan. Itse odottelen siinä viimassa 6%:n akunvarauslukema taulussa.. No, auto lataukseen, 15-20 min ja takaisin autolle, 64% ja käynnistin viereen tulleen auton latauksen, kuski mennyt ostoksille (ei anna kuin yhteen pikaan kerrallaan sähköä) ja lähdin..
    Eli toivottavasti tulee joku aikaraja. Aikaveloitus tunnin jälkeen tai heti kun akku 100%..Appi voisi hälyttää, kun akku esim. 85-90% ja kun 100%, niin appi ilmoittaisi aikaveloituksen alkamisesta.

    • Tuomas Sauliala says:

      Heips, aikaraja voisi ehkä ollakin aika hyvä. En tosin ole nähnyt missään sellaisesta mainintaa. Nythän ABC-lataus näyttäisi tuovan kolmipaikkaisia CCS-latausasemia, joiden vieressä on vain yksi Chademo-latauspaikka. Eli jos tuo yksi latauspaikka on varattu, ei ole muuta paikkaa mistä ladata nopeasti. Peruslataus tarjoaa tietysti jotain sähköä odotellessa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *