Ainoa miinus on rajoitin? Koeajossa kuorkki-Ranger

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Vuoden 2017 automessuila nähtiin Ford Rangerista kuormuriksi rekisteröity versio. Kyseistä versiota kävin jo tuolloin ajamassa tuoreeltaan. Nyt lokakuussa 2018, kun autoliikkeessä oli uusi C-kortillinen Ranger esittelykäytössä, koin tarvetta suorittaa koeajon uudestaan. Jotakin niin koukuttavaa on tässä kuorkkiversiossa.

Varustetasona on tässäkin autossa Limited, konehuoneessa 3,2 litrainen dieselmylly, sekä vaihteistona kuusipykäläinen automaatti. Koska kuorkiksi rekisteröinnin jippona on veroedullisuus, niin nyt on vähintäänkin kannattavaa rastittaa varustelistalta myös takapenkit autoon. Se nimittäin on huomattavan veroedullinen lisäys vastaavaan pakettiautoksi rekisteröityyn verrattuna. Jos tämä auto olisi paku, niin veroa tulisi heti lisää pelkän takapenkin osalta ja paljon, kun nyt ei tule lainkaan.

Tämä on spekseiltään siis pitkälti vastaava, kuin edellinenkin ajamani kulkine. Väri ja lavakate olivat nyt vain erilaiset.

Miksi kuormuriksi?

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkitilat on Rangerissa mukavat. Ja kyllä vain, hyvä että tämmöinenkin versio on Rangerista saatavilla. Myös pienempiä ohjaamomalleja löytyy Rangeriin.

Suomen autoverotushan on aivan hölmölästä, kun mietitään esimerkiksi pick-upeja. Samasta autosta saadaan siis tyyliin taka-akseli vaihtamalla ja rajoitin asentamalla ostohinnaltaan jopa kymppitonneja edukkaampi kulkine. Kannattaa ihan päikseen kysäistä tarjoukset paku-Rangerista ja kuorkki-Rangerista, jos ostoa mietit!

Toki myös kiinteistöpuolen hommissa aura ja hiekoitinlaite mahtuvat paremmin samalla kertaa matkaan, on tässä toki myös sekin logiikka. Oleellinen asia toki, mikäli tahtotila on välttää turhaa ajamista.

Vaikka molemmat koeajamani kuorkki-Rangerit ovatkin olleet Limited varustetasolla, on kuorkkiversio saatavissa kaikista varustetasoista. Blogissani on myös nähty paras ja hienoin varustetaso Wildtrak, uudempana ja vanhempana versiona.

Ainoa miinus tästä kuorma-autoksi rekisteröinnistä on rajoitin, mikä sallii nopeudeksi maksimissaan 89km/h. Se saattaa kirpaista matka-ajossa, sillä rekkojen ohi ei välttämättä kannata niin vain lähteä, kuten siis vastaavalla B-kortillisella versiolla pystyisi. Lapin reissullakin se on äkkiä lisää ajoaikaa, kun ei pystykkään hyödyntämään niitä 100km/h rajoitusalueita. Tuntuu jo jossakin, kun ajomatka on 700km.

Koeajo – hieno se on!

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Tuttua ja turvallista, kuten jo kolmatta kertaa tämän korimallin kohdalla totesin. Auto lähtee vielä Old School meiningillä avaimesta käyntiin, ja käsijarrukin toimii vanhaan tuttuun tapaan kahvasta.

Hallintalaitteet on vanhoilla tutuilla paikoillaan, aiemmista kerroista tuttuun tapaan. Vaikka kyseessä on kuorma-autoksi rekisteröity versio, huomaa sen lähinnä moottoritiellä, sekä auton papereista. Pakuversiostahan rajoitin puuttuu. Oikeastaan saattaa olla jopa hämäävää silloin, jos ei ole tarkkana.

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Pick-upiin on hyvä näin Suomen oloissa rastittaa varustelistalta jonkinlainen lavakate. Talvella sen järkevyyden saattaa huomata, mikäli säilyttää autoa lumisateessa, eikä jaksa tyhjätä lavaa lumesta.

Mitään uutta ja järisyttävää tämä vanha korimalli ei enää itselleni tuo ilmi. Mutta toimiva kulkine se edelleen on. Sitä vielä odotellessa, että Ranger Raptoria aikanaan pääsee tyypittämään autoliikkeessä. Ranger Raptor on luvattu tulevaksi Euroopan markkinoille ensivuoden aikana.

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Peruutuskamerasta saa hyvän ja selkeän kuvan.

Kaikin puolin Ranger on hieno auto ajaa. Koko saattaa jonkun mielestä olla iso, mutta toisaalta, siihenkin kyllä tottuu. Koeajolle lähdin autopesun kautta, ja pesukadulla olikin oikeastaan kiva nähdä, minkä kokoisesta autosta onkaan kyse. En nimittäin muista autopesukadulle vielä näin isolla autolla aja een.

Vaikka musta toki on autoon hieno väri, niin saattaisin ehkä silti valita jonkin muun. Syy on ihan yksinkertaisesti siinä, että mustassa värissä näkyy lika aivan turhankin helposti.

Toki oli hienoa verrata kahta Rangeria autoliikkeen esittelyautojen rivissä. Musta keulamaski nimittäin tuo näyttävyyttä lisää, kun verrataan kromin väriseen keulamaskiin. Mustat vanteet ja keulamaski nyt mielestäni vain on se juttu, jos tämmöisen auton hankkii mustana. Toimii toki silloin, kun autoansa jaksaa pestä riittävällä urakalla.

Lopputulema – lähtisitkö kuorkki-Rangerilla Lappiin?

Ford Ranger Limited kuorma-auto / kuvat Mikko Kilkki

Jos vain istumalihakset kestävät ja aikaa on, niin veroedullisemmaksihan se tulisi pitää vain kuorma-autoksi rekisteröity pick-up tai paku. Toki sinne asti, kun verottaja hoksaa asian, ja keksii korjata verotukselliset asiat siten, että kuorma-autosta ei enää saisi veroedullisuutta verrattuna pakuksi rekisteröityyn.

20 000 euroa jos saa auton hinnasta pois, on se kenelle tahansa ostajalle iso raha. Sillä rahalla pistää vaikka sen emännänkin autokouluun, kun isäntä haluaa uuden auton. Ja jos isännältä puuttuu kuorma-autokortti, niin hankkii senkin samalla säästyneellä rahalla, ja vielä jäi euroja käyttämättä.

On tämä vain hieno keksintö, kun tämmöisenkin auton saa rekisteröityä kuormuriksi.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: www.ford.fi

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki