Ajaminen talvella – parhaat vinkit talviautoiluun

Hakkapeliitta R3

Auton ajaminen talvella on monelle autoilijalle välttämätön paha, eikä sitä voi kutsua erityiseksi nautinnoksi. Erityisesti kokemattomalle kuljettajalle talvi on jo liikennevahinkotilastojenkin mukaan moninkertainen riski kesäkeleihin verrattuna, joten tulevaan talveen kannattaa valmistautua muutamalla helpolla talviajovinkillä.

Talvella kelivaihtelu on suurta, ja lumen ja jään aiheuttama kitkan muutos voi yllättää etenkin kokemattomat kuljettajat. Näkyvyys saattaa olla huono, minkä lisäksi räntä ja loska vaikuttavat auton ohjautuvuuteen ja jarrutusmatkojen kasvamiseen merkittävästi, Nokian Renkaiden testikuljettaja Mika Kuusi sanoo.

Ajaminen talvella – Nokian Renkaiden vinkit talviajoon kokemattomille kuljettajille:

  • Oikeinlaista reippautta ja rohkeutta ajamiseen tulee ainoastaan harjoittelemalla. Esimerkiksi syrjäisillä parkkipaikoilla voi rauhassa testata autoaan erilaisissa ajotilanteissa. Myös autokoulut tarjoavat tunteja, vaikka kortti jo löytyisikin.
  • Liukkaalla ajamista tulisi harjoitella säännöllisesti, jotta tietää, miten auto reagoi luisussa. Esimerkiksi järven jäälle tehty rata on tähän tarkoitukseen ihanteellinen. Tarvittaessa myös liukkaan kelin ajoharjoitteluradat käyvät. Ne ovat kuitenkin usein liian liukkaita, jolloin tuntuma ei ole täysin sama kuin lumella ja jäällä.
  • Rauhalliset ohjausliikkeet ovat kaiken a ja o. Hätääntymisen, jarrujen pohjaan painamisen ja hartialukon sijaan tulisi ajaessa tarkkailla mahdollisia väistönpaikkoja ja suorittaa ajaminen loppuun saakka myös yllättävässä tilanteessa.
  • Renkaiden ilmanpaineen katsominen silloin tällöin voi tuntua turhalta, mutta ääritilanteessa sillä on suuri merkitys. Jos renkaiden ilmanpaine ei ole kohdillaan, saattaa auto käyttäytyä yllättävästi esimerkiksi kovassa vauhdissa sattuvassa väistötilanteessa.

Talviolosuhteissa autoillessa on tärkeää muistaa, että liukkaissa kaarteissa edes modernien maastureiden ajoavustimet eivät pysty pitämään massaa tiellä, mikäli tilannenopeutta on liikaa. Mikäli perheessä on nuori kohtuullisen kokematon kuljettaja ja käytössä on useampi auto, nuorelle kannattaisi antaa käyttöön aina mahdollisimman uusi ja turvallinen auto. Onnettomuustietoinstituutin laatiman liikennevahinkotilaston mukaan onnettomuusriskit pienenevät merkittävästi kun ajokokemusta kertyy viisi vuotta.

Liukkaiden kaarteiden lisäksi yksi tyypillisistä riskitilanteista liittyy ohituksiin ja erityisesti paluuseen omalle kaistalle ohituksen jälkeen. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri suosittelee aloittelevalle kuljettajalle nastarenkaita niiden kitkarenkaita paremman jääpidon vuoksi.

Talvella nastarenkaiden ja kitkarenkaiden kuntoa kannattaa tarkastella säännöllisesti urasyvyyksien suhteen sekä tarkistaa ilmanpaineet usein.