Ajettu vuosi ja rapeat satatonnia – Koeajossa Renault Talisman

Koeajossa vaihtoauto Renault Talisman 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Ainakin Renaultilla on viimevuosina tullut mukavasti uutuuksia: Captur, Talisman, Kadjar, Koleos.. Koleos on mallinimenä nähty Suomen markkinoilla aikaisemminkin, mutta sittemmin se poistui hetkeksi – tullen nyt takaisin. Tutuista mallinimistä samana on pysynyt Megane ja tila-auto Scenic, autojen kuitenkin muuttuessa täysin. Itse löysin autoliikkeen vaihtoautorivistä vuosimallin 2016 Talismanin, jolla on jo keretty ajamaan rapeat 100tkm. Kun auton rekisteröintipäivä on 3.8.2016, ja koeajopäivä 21.9.2017, voi hyvin todeta, että kaikki nämä kilometrit mahtuvat tähän aikaväliin. Taksihistoria selittää hyvin pitkälti tämän auton suuren kilometrimäärän – mutta tätä ei luonnollisestikkaan pidä säikähtää, vaan tutustua tarkemmin tähän vaihdokkiin. Monessa taksissahan tunnetusti on esimerkiksi huollot tehty ajallaan. Lisäksi taksit on heti uudesta alkaen katsastettava vuosittain – toisinkuin yksityiskäyttöön rekisteröitävät henkilöautot, joille aluksi riittää harvempi katsastusväli. Talismanihan tuli korvaamaan mallistossa Lagunan. Vaikka Lagunalla en olekkaan aikaisemmin ajanut, se ei estä minua ottamasta testiin tätä Renaultin uutukaista, jollainen jo löytyy mukavasti sisäänajettuna vaihtoautona.

Renault Talisman – millaisia varusteita taksiyrittäjä haluaa?

Koeajossa vaihtoauto Renault Talisman 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Kun taksikuski, ja välillä myös yrittäjäkin, tekevät taksissa pitkää päivää, on varustepuoli oltava myös sen mukainen. Esimerkiksi penkkien on oltava kyllin hyvät. Konehuoneessa on puolitoistalitrainen dieselmylly, josta tehoja irtoaa 110 -hevosvoimaa. Edellinen huolto on tehty 92tkm kohdalla, eli noin kymppitonni on sen jälkeen ajettu. Kilometrejähän autossa on 103tkm. Automaattivaihteisto ja ilmastointiautomatiikka tekevät kuljettajan matkasta mukavampia. Mittaristo on digitaalinen – se tuntuu monessa automallissa olevan nykypäivää, jos ei muuta niin lisävarusteena. Kulutuslukemat on tehtaan ilmoittamana todella pienen oloiset, esimerkiksi maantiekulutus on vain 3,6 -litraa sadalle. Ulkonäöllisesti keulan osalta tästä Ranskattaresta tulee jotenkin mieleen Volkswagenin uutuusmalli Arteon, jollaisesta olen myös pikatyypit päässyt ottamaan. Arteonihan asettuu samoihin kokoluokkiin Talismanin kanssa – Arteonin ottaessa paikan, minkä Passat CC jätti. Kannattaa muuten vaikka Googlata ja verrata, jos mallinimi Volkswagen Arteon ei sano vielä mitään.

Yksi asia Talismanissa saattaa hämmentää: Sedanissa tavaratilan kooksi ilmoitetaan suurempi litratilavuus, mitä farmarimallissa. Tavaratila on tässä koeajetussa farmarissa toki selkeä, siitä ei voi moittia. Farmariversion takakontti kasvaa litramääräisesti kuitenkin selkeästi porrasperäisen version takakonttia suuremmaksi, kun takapenkit on taitettu alas. Perustilassa Talismanin farmariversion tavaratilan koko on 572 -litraa, kun taas porrasperäinen malli pitää sisällään 608 -litraa. Toki farmari on silti farmari ja sedan silti sedan. Ja numerot numeroita.

Koeajo

Koeajossa vaihtoauto Renault Talisman 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Renault Talisman on sisältä fiksun ja selkeän oloinen. Mitään yllättävää ei tunnu löytyvän. Käynnistys on avaimeton, joten avaimet vain rohkeasti taskuun, vaihde pesään ja baanalle. Talisman ei ole farkkuautoista enää se kaikkein pienin, joten puolitoistalitrainen kone, varsinkin taksikäytössä saattaa arvelluttaa vanhempaa koulukuntaa. Äkkiä käy kuitenkin ilmi, että koneen kanssa varmasti asiat riittävissä määrin hoitaa. Liikaa ei siis pidä ruveta vierastamaan tätä moottorivaihtoehtoa. Koeajolle kannattaa piipahtaa, tai jos ei viitsi, niin kyyti kannattaa poimia taksitolpalta – ja käydä itse toteamassa asiat. Renault Talismaneja tuntuu näkyvän taksiautoina muitakin, eihän tämä nyt laatuaan ainoa ole ollut. Näin ainakin Jyväskylän nurkilla.

Koeajossa vaihtoauto Renault Talisman 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä

Auto tuntuu mukavalta ajaa. Alustatuntumassa on ehkä jossain määrin pintakovuutta, mutta itseäni se ei suurempia häirinnyt. Kovuus tai pehmeys on pitkälti makuasia, ja tottumiskysymys. Hallintalaitteet on mukavilla paikoilla, mistä niitä on hyvä käyttää. Oikeastaan kaikki perusasiat on niin kohdillaan, että tällä autolla uskoisi pärjäävän. Ulkopuolelta auto näyttää hyvältä ainakin omaan silmääni, sisäpuolella näkyy tavallisuus. Se ei kuitenkaan haittaa, koska kilpailijamalleja ovat esimerkiksi Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia ja kumpanit. Toki hyvällä tavalla erottuminen edukseen on sallittavaa, mutta käyttöönhän Talismanikin on tarkoitettu. Se että auto saattaa sisäpuolelta näyttää jonkun mielestä tavalliselta, ei poista sitä tosiasiaa, että matkustusmukavuus on kuitenkin kohdillaan. Se on myös tärkeä asia varsinkin paljon autoa käyttävälle henkilölle.

Katsominen auton sisälle ja ulkopintoihin vihjaa vahvasti siihen suuntaan, että autoa on pidetty hyvin. Kaikki näyttää siistiltä ja ehjältä. Moitteen sanalle ei siis ole sijaa.

Lopputulema – Ranskalainen on myös autona jees, myös Talisman

Koeajossa vaihtoauto Renault Talisman 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Takavalot on muuten hienot!

Renault Talisman vaikuttaa hienosti muotoillulta autolta. Se on ulkonäöllisesti lähellä pikkuveljeään Renault Meganea. Toki auton mittariin on jo vuodessa ehditty kerätä huikea kilometrisaldo, mutta auto on silti toimivan oloinen – mitään vikaa en löytänyt. Auto on myös siististi pidetyn oloinen. Blogissani on aikaisemminkin nähty vanhoja takseja, joista tämä kenties on ollut kuntonsa puolesta yksi parhaasta päästä (aikaisemmin ajamiani entisiä taksiautoja ovat olleet Skoda Octacia RS ja Chevrolet Orlando). Autoliike on määritellyt tälle Renaultille hinnaksi 24 880 euroa. Siihen rahaan tämä edellisessä elämässään taksina ollut auto voi olla sinun. Takapenkillä on vuoden kestäneen taksihistorian aikana saattanut matkustaa kuka tahansa taksiasiakas, kadunmiehestä yritysjohtajaan. Sitä emme me tiedä, millaisa kaikkia tarinoita on kuultu, ja megabisneksiä tehty tämän auton takapenkillä. Jääköön kuitenkin jotkut asiat salaisuuksiksi.

Koeajoauton speksit: Renault Talisman Sport Tourer, DCI 110 koneella, automaattivaihteisto. Täydellinen huoltokirja, yksi omistaja. Ajettu 103tkm, hinta 24 880e.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Juha Kalavainen, 050 577 2418
www.rinta-jouppi.com

Katso muut Renault Talisman vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki