Ammattiesittely: Jäteautonkuljettaja

Lassila & Tikanoja Oyj, jäteautonkuljettaja Aki Pouta

Jäteautonkuljettajat tekevät tärkeää työtä. Tämän moni huomaa vasta sitten, kun homma ei toimi. Autovouhotuksen ammattiesittelyjen juttusarjan ensimmäisessä osassa lähdimme ottamaan selvää siitä, mitä jäteautonkuljettajan työpäivään kuuluu, kuinka ammattiin voi päästä ja mitä heiltä vaaditaan? Jätekuskin työtä minulle esitteli Aki Pouta. Päivätyökseen Aki toimii kuorma-autonkuljettajana Lassila & Tikanoja Oyj:llä Jyväskylässä. Hypätessäni kyytiin aamupäivästä, oli keräiltäviä paikkoja jäljellä enää 27, mutta Akin päivään niitä mahtui tätäkin enemmän.

Päivät alkavat aikaisin

Lassila & Tikanoja Oyj, jäteautonkuljettaja Aki Pouta

Aki kertoo, että hänen työpäivänsä alkavat yleensä siten, että hän on ensimmäisessä kohteessa aamulla kello kuusi. Se on myös aika, jolloin Jyväskylän kaupungin järjestyssääntöjen mukaan saa aloittaa työskentelyn jäteautolla. Järjestyssäännöt sallivat työskentelyn klo 6-22 välisenä aikana. Päivät on järkevä aloittaa heti aamusta, koska tietyissä keskustan osissa on helpompi ajaa ennen liikenteen lisääntymistä. Seitsemän jälkeen liikenne vilkastuu, mikä tarkoittaa työnteon hankaloitumista. Jäteautonkuljettajalla samat ajolistat toistuvat joka viikko pienin variaatioin, joten avoimuus auttaa siihen, ettei työnteko tunnu harmaalta massalta. Listojen myötä toistuvat helposti myös samat ongelmat. Vaihtelua tulee, kun joka päivä voi tavata uusia asukkaita ja kaupunkilaisia. Työpäivän päättymisaikaa ei ole välttämättä kiveen kaiverrettu, vaan sen tietää suunnilleen. Muuttujiahan kuljetusalalla saattaa aina ilmetä, joten kotiin lähdetään joustavasti sitten, kun päivän työt on tehty. Joskus pyhäpäivät saattavat muuttaa jätehuollon aikatauluja siten, että tulee iltavuoro. Pyhäpäivinä ei yleensä jäteautolla ajeta, joten pyhän ollessa viikolla nämä ajot pyritään hoitamaan muulloin.

Ajoneuvo

L&T Jäteauto

Auto, jolla Aki on ajanut viimeaikoina, on kaksiakselinen Scania P280. Se on normaalia matalampi, koska kaikkiin keskustan ahtaisiin paikkoihin ei ole asiaa isommalla autolla. Akin työpaikalla jäteautot on optimoitu siten, että niillä pystytään ajamaan kaupungin jätteet ongelmitta. Blogikirjoitusta tehdessä Aki ajoi yksikammioautolla, mutta on olemassa myös kaksikammioautoja, joihin voidaan kerätä kahta jätelajiketta ilman, että jätelajikkeet sekoittuvat keskenään. Tämmöisellä kaksikammioautolla voidaan kerätä esimerkiksi omakotialueen kuiva- ja biojäte yhdellä kertaa. Autoissa on ajoneuvopäätteet, joissa näkyy kerättävät paikat sekä kuitataan jo noudetut paikat. Akin ajamassa autossa jätepakkarin merkki on NTM. Puristusvoimaa pakkari tarjoilee 300 kiloNewtonin verran, mikä vastaa noin 30 tonnin massaa.

Mitä vaaditaan alalle haluavalta?

Lassila & Tikanoja Oyj, jäteautonkuljettaja Aki Pouta

Jäteautonkuljettajana toimivalta vaaditaan C-ajokortti, ja ammattipätevyys. C1 -ajokortti ei riitä, sillä jäteautojen kokonaismassat ovat yli 7500kg. Aki ottaa esille myös riittävän hyvän fyysisen kunnon ja siitä huolehtimisen, koska varsinkin talvella lumessa jäteastiat eivät aina liiku helposti. Varsinkin, jos lumityöt on tehty huonosti. Mikään atleetti ei kuitenkaan tarvitse olla, mutta fyysisesti huonokuntoinen ei jäteautonkuljettajana pärjää. Tähän liittyy Akin mukaan myös työhön liittyvät suurimmat haasteet. Jäteautonkuljettajalta vaaditaan myös pelisilmää liikenteen suhteen, koska on osattava nähdä esimerkiksi sopivat paikat katkaista liikenne. Liikenteen saattaa joutua katkaisemaan peruuttaessa jätekatokselle. Suunnitelmallisuus ja järjestelmällisyys ovat myös sellaisia asioita, joita tässä työssä tarvitaan, jos haluaa välttää edestakaisin ajamisen. Myös ajotaitoa vaaditaan, sillä porttikongit ovat monesti ahtaita. Suurimmat työhön liittyvät yllätykset Aki kertoo kokeneensa lähinnä uransa alkuaikoina, enää kokemuksen karttumisen jälkeen niitä ei enää samalla tavoin tule. Myös perehtyminen koko jätehuoltoon, kuten oikeaan lajitteluun ja jätteen jatkokäsittelyyn on tärkeää, koska asiakkaat saattavat tulla kyselemään kuljettajalta jätehuoltoon liittyviä kysymyksiä. Peruskysymyksinä Aki mainitsee jätteiden lajitteluun liittyvät kysymykset. Ja palautettakin kuljettaja saa asiakkailta.

Millaisia työtehtäviä jätehuoltokuljetukset tarjoavat?

Lassila & Tikanoja Oyj, jäteautonkuljettaja

Aki ajaa töissään usein takalastaavaa jäteuatoa, eli pakkaria, vaihtolavoja, ja kappaletavaraa. Tämän lisäksi hänen yksikössään on vielä etulastaava jäteauto, eli niin sanottu norsu. Kappaletavara-autolla ajetaan esimerkiksi tietosuojamateriaaleja siten, että toimitetaan uusi tyhjä astia asiakkaalle, ja haetaan vanha täysi astia pois. Tietosuojamateriaalit toimitetaan jatkokäsittelyyn aina suljetussa jäteastiassa. Aki mainitsee pitävänsä siitä, että saa tehdä näitä erilaisia töitä kausiluonteisesti. Välillä siis voi olla muutaman viikon jakso pakkarin ajoa, ja sitten seuraavaan jaksoon vaihtolavojen ajoa.

Työtilanne?

Lassila & Tikanoja Oyj, jäteautonkuljettaja

Vaikka jäteautonkuljettajaksi pääsy ei ole itsestäänselvää, niin Aki arvelee, että kaikista kuljetusalan töistä jätehuoltokuljetukset ovat ehkä niitä todennäköisimpiä, missä on paikkoja auki. Tulevaisuus alalla näyttää valoisalta. Esimerkiksi kesätyöpaikkoja vaikuttaisi olevan aina kesän lähentyessä auki. On toki muistettava se, että BC-ajokortti ammattipätevyydellä vaaditaan myös kesätyöntekijöiltäkin. Palkkaus on alalla kilpailukykyinen, ja palkan suuruuteen pystyy monesti vaikuttamaan omalla ahkeruudellaan. Lassila&Tikanojan avoimet työpaikat ja tietoa yrityksestä työnantajana löytyy täältä.

Ja entäs itse kuljettaja?

Lassila & Tikanoja Oyj, jäteauto kipillä

Mikä on taustasi ja miten päädyit kuljetusalalle? Ajoin armeijassa C-ajokortin ja opiskelin sen jälkeen yliopistossa vuoden. Halu päästä ajamaan isolla autolla johti siihen, että hain aikuisopistoon ajamaan E-ajokorttia.

Oletko tehnyt muitakin kuljetusalan töitä? Ajoin hetken pääkaupunkiseudulla puoliperää ja vaihtolavoja. Muuten olen tehnyt pääsääntöisesti jätehuoltokuljetuksia. Muita kuljetusalan töitä olen päässyt katsomaan toisten mukana, mutta työkokemusta ei varsinaisesti ole.

Olet myös itse autobloggari ja teet esimerkiksi videoita työstäsi. Millaisia juttuja teet mieluiten? Kokemuksista kertominen on parasta. Blogin puolella seuraavana on ehkä koeajot. Videoita katsoavat paljon sellaiset nuoret, jotka haluavat kuljetusalalle, niin siitä kerron mielelläni. Videot on nähtävissä Youtubesta Akin omalta kanavalta.

Jäteauton ohjaamo

Lassila & Tikanojan sivusto: www.lassila-tikanoja.fi

7 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *