Ärjykasi ja neliveto – Koeajossa Audi RS6 4,2 V8

Audi RS6 4,2 V8 Quattro Avant / kuvat Mikko Kilkki

Tätä olin odottanut kuin kuuta nousevaa – Audi RS6! Nyt sellainen löytyi autoliikkeen vaihtoautorivistä, ja ikäänsä nähden varsin kohtuudella ajettuna: Vuosimallin 2004 autossa oli mittarissa vain 124tkm! Se tekee ajoa keskimäärin alle kymppitonnin vuoteen, kun mittarilukeman jaottelee noin viidentoista vuoden ajalle. 4,2 litrainen V8 tuottaa tehoa ja vääntöä mukavat 450 hevosvoimaa sekä 560 Newtonia. Potkua piisaa kun näyttää autolle kaasupedaalia. Koska auto oli ulkoisestikkin varsin siistin oloinen, niin päätin lähteä kysymään koeajoa. Hintalapussakaan ei enää hinta liikoja paina, 24 880 euroa. Se alkaa siis ainakin teoriassa jo olla tavallisenkin työssäkäyvän ihmisen ostettavissa, kun ikää autolla on mopokorttiin oikeuttavat lukemat.

Jos tätä autoa haluaisi kuvailla jotenkin näpsäkästi, niin se on soveltuvan oloinen sellaiselle, joka haluaa urheilullisen ja tehokkaan perheauton hyvillä tiloilla. Lähtökohtana on ollut perhefarmari, mistä tehdään sporttiauto. Kieltämättä perhefarmari tämä on edelleen, se ei ole muuttunut siitä miksikään.

Audi RS6 – Mitä kertoo varustelistaus?

Kun aloittelin bloggaamista joitakin vuosia sitten, käväisi koeajossani tuolloin Audi S6. Audi RS6 on samaan tapaan tehty perusversiosta tehokkaampi näkemys. Kaiken tämän lähtökohtana on ollut se tuttu ja turvallinen Audi A6, jolla myös ministerejä on kyyditty meikäläisten Suomessa.

Varusteita tässä autossa löytyy mukavasti, alkaen ilmastointiautomatiikasta ja Recaron penkeistä, ratin sähkösäädöistä, sekä takalasien tummennuksista. Viimeisimmät huollot on tehty 120tkm kohdalla, ja samaan hengenvetoon jakohihna on vaihdettu. Sen jälkeen ei ole siis montaakaan tuhatta kilometreiä ajettu. Tällä autolla on historiaa Suomessa jo uudesta alkaen, joten tuontiautosta ei ole todellakaan kyse. Siten myös moottorilämmitin löytyy, eikä sellaista tarvitse jälkiasentaa.

Entä sitten S6 ja RS6? Kyllä, hieman ovat erilaisia. Aiemmin ajamani S6 oli 435 hevosvoimaisella V10 koneella, kun taas tässä RS6:ssa on tehokkaampi kasikone. Vuosimallikin hieman eri ja korimalli vaihtunut välissä, joten täysin eivät ole nämä ajamani autot vertailukelpoisia.

Jos minun pitäisi omilla rahoillani tästä tehdä autovalinta, joko S6 tai RS6, niin kyllä minä fiilispohjalta tähän koeajettuun autoon päätyisin. Tehot, väännöt ja äänet on se, mikä vetää nyt puoleensa, kun on tätä nuoruuden intoa vielä. Kun olen vanhempi, niin voin vaihtaa tuollaiseen Ässäkutoseen, mitä aiemmin kävin koeajamassa. Se nyt on puhtaasi fiiliskysymys, vaikka toki myös Audi S6 hieno auto on edelleenkin.

Koeajo – Äänimaailma vakuuttaa ja huolella

Ajoasento löytyy kohdilleen helpolla, ja nahkapenkit näyttää ehjiltä. Kun auton käynnistää, kasikoneen bassovoittoinen ääni on varsinkin myyntihallissa huikea. Se kuuluu railakkaasti myös sisälle ajon aikana. Sitä ei todellakaan tarvitse vaimentaa tämmöisessä autossa mitenkään – jokainen tämmöisen auton omistaja haluaa taatusti kuulla, kuinka polttoaine palaa konehuoneessa! Automaattivaihteisto on tuttua tavaraa niille, jotka sellaisen kanssa ovat aiemmin tekemisissä olleet. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta, mistä niitä on helppoa käyttää.

Vaikka auto on kokenut perusversioon nähden myös ulkonäköpäivityksen, on tämä auto silti tuttuun tapaan Audimainen. Audimaisuus näkyy, ja Saksalainen täsmällisyys tuntuu. Näin sen pitääkin mennä, kun kyse on Saksalaisesta premium autosta.

Koska tehoja piisaa, on alkuunsa otettava rauhallisemmin, jotta kone ja vaihteisto öljyineen kerkeää lämmetä. Hätäillä ei kannata, vaikka mieli sanoisi toisin. Taajamassakin tällä autolla ajamiseen tottuu, vaikka alkuun menneinä vuosina itsestäkin tuntui, että menohaluja tämmöisessä oli enemmän, mitä laki antaa myöten. Fakta on kuitenkin se, että vasta radalla voi ottaa mittaa tehoista.

Ja totta totisesti, moottoritielle kurvatessa menohalut tulee todistettua. Vaihteiston sporttiasentoa ei tarvitse koeajon aikana edes kokeilla, koska menohaluja on ilman sitäkin – noh, perusjantterille tarpeeksi. Alustatuntuma on urheilullinen, jossakin määrin toki kivirekimäinen. Mutta tämän auton ostajaa se tuskin häiritsee – en usko ainakaan. Mikäli kaipaa pehmeämpää alustaa koeajonsa jälkeen, kannattaa silloin ottaa vaihtoehdoksi joku muu Audin versio. Ei tämäkään huono näin ole.

Audi RS6 4,2 V8 Quattro Avant / kuvat Mikko Kilkki

Arkikäyttöön soveltuvuuden paljastaa myös auton tavaratila, sekä takapenkkitilat. Pikavilkaisu osoittaa, että ahtaudesta ei tarvitse kärsiä. Tarvitseeko tämmöiseen autoon sitten mitään lisää? Lyhyestä virsi kaunis – ei tarvitse, näin on hyvä.

Lopputulema – Haluamiskertoimet kohdillaan

Koeajon perusteella paketti toimii kuten pitääkin. Kiva tämmöisellä autolla on ajaa – siitä ei päästä mihinkään! Tämä on juuri se auto, mikä ostetaan fiilispohjalta silloin, kun vaimo ei anna ostaa kahta autoa, mutta kuitenkin halutaan se urheilullinen, nelivetoinen ja perhekäyttöön soveltuva auto. Juuri tämmöisessä yhdistyy kaikki tämä.

Kilpailevia malleja BMW M5, sekä Mercedeksen E-sarjan AMG. Totuus toisaalta on se, että tämäkään auto ei ole se halvin ylläpidettävä, ja korjaamoreissulle helposti tulee hintaa. Mutta asioilla monesti on kaksi puolta, ja tämmöisen auton ylläpitämisestä moni varmasti on valmis maksamaan. Kerranhan täällä vaan eletään, eikä kukaan saa rahojaan mukaan lähtiessään – joten nautitaan nyt!

Audi RS6 4,2 V8 Quattro Avant / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Rinta-Jouppi / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki