Auto 2018: jälkipyykki

Auto 2018

Auto 2018 taputeltiin pakettiin viime viikonloppuna. Vierailin mesuilla lauantaina ja sunnuntaina saaden kyllä tapahtumaa riittävän annoksen kantaakseen jälleen parin vuoden päähän. Mitkä fiilikset Auto 2018 sitten jätti?

Päälimmäisenä suotanee kai olla onnellinen muistikortin täyttymisestä, mutta samalla totaalisen naatti. Oli pitkästäaikaa mukava päästä koeajamaan useampia autoja, mutta melkeinpä vielä kivempaa oli nähdä aimo kasa vanhoja tuttuja. Vuosien takaiset työkaverit LänsiAutosta ovat jalkautuneet maailmalle, mutta Auto-tapahtuman koottua alan ihmiset saman katon alle tuli nähtyä useampi tuttu kasvo kerralla.

Auto 2018 -tapahtuman mielenkiintoisimmat uutuudet

Messukeskus vetää sisäänsä ison määrän malleja, mutta maahantuojien lähestyminen messuatojen valintaan vaihteli. Moni toi paikan päälle laajan valikoiman koko arsenaalistaan, osa puolestaan valikoidummin.

K-Autolla oli lattianeliöitä kiitettävästi, mutta jokaisen merkin valikoimaa tunnuttin lähestyttyneen hieman eri näkökulmista. Merkeistä Seat ja Cupra olivat esillä vain jokusen mallin voimin, kun taas Audeja tuntui riittävän. Cupran alla esiteltiin Atecaa ja Seatin alla uutta Tarracoa. Molempia oli parkkeerattu merkin alueelle kaksin kappalein ja nähdäkseni ihan syystä. Vasta markkinoille tulossa olevina näin taattiin mallien saama huomio, vaikka toki malliston esillepanoa tasapinottamasta löytyi myös Leon, sekä olisikohan ollut Seatin versio Atecasta. Cupra on mielestäni yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista. Ei niinkään välttämättä Ateca-mallin vuoksi, vaan siksi, että on jännittävää nähdä, onnistuuko Seat Cupran uudelleenbrändäämisessä omaksi merkikseen.

Auto 2018

PSA-konsernin merkeille oli varattu vähintäänkin yhtä ison tuntuinen tontti kuin K-Autolle hallin vastakkaisesta nurkasta. Opel houkutteli kansaa paikan päälle lapsiperheille suunnatun ohjelman avulla, johon sisältyi Susijengi sekä liikenneopetusta, mutta malleista mikään ei nostanut päätään, vaikka henkilökohtaisesti olin Insigniaa hieman odottanut. Ranskalainen siskonsa Peugeot, eritoten uusi 508, sen sijaan nousi autovalikoimasta esille. Lauhkeaa ja diskreettiä keskiluokan muuntautujaa oli ulkonäöllisesti päivitetty huomattavasti särmikkäämpään suuntaan. Inspiraationa eritoten perän designiin näkyy todella monen mielestä, itseni mukaan lukien, toimineen Ford Mustang. Ajotuntuma kuitenkin normaali-ajotilassa oli vanha tuttu ja suhteellisen tunnoton ranskalaisvankkuri. Tästä lisää erikseen koeajoja läpi käytäessä.

Ranskalaisten naapurista löytyi myös Suzuki ja jo Tartu Motshow:ssa nähty limen vihreä Jimny. Menekkiä Jimnylle on vaikea ennustaa, mutta säpäkkä ulkomuoto veti ihmettelijöitä puoleensa. Jimny on myös arvosteluissa saanut ilahduttavan paljon positiivista palautetta, joten ehkä sekin markkinarakonsa löytää.

Auto 2018

Auto 2018

Saksalaiskerhosta Mercedeksen osastolla tunsi suurinta runsaudenpulaa. Maybachilla riitti koeistujia ja AMG GT korokkeella pyörien tallentui monen puhelimen ja kameran muistiin. Vaikka EQ Boost -autot olivat kovan piirityksen kohteena, aivan toisesta nurkasta löytyi itselleni jotain paljon mielenkiintoisempaa: uusi A 200 sedan. Itsehän olen Mercedeksen A-sarjasta ollut vahvasti sitä mieltä, että miksi maksaa johtotähdestä kun saman kokoluokan erittäin kilpailukykyiset siskot tarjoavat enemmän vastinetta lantille. Näytille tuotu sedan-malli kuitenkin näytti jo vähän särmää – vielä kun pääsisi koeajamaan…

Selkeästi odotetumpi saksalaispeli oli BMW:n 8-sarja. Onhan edellisestä 8-sarjalaisesta jo parisen kymmentä vuotta. Tosin nyt kyseessä taitaa osaltaan olla myös 6-sarjan nimenvaihdos. 8-sarjan alla markkinoille tuodaan siis ensi alkuun BMW:n uusi sport coupé –malli, jolle seuraa myöhemmin jatkoa.

Kuten jo Auto 2018 -ennakossani spekuloin, kovaa piiritystä keräsi myös suomalaisen Toyota-kansan korva-kuulemalta ilmeisen pohtivin tunnelmin odottama Toyota Camry. Avensista ei enää ollut esillä, vaan Toyotan suuren osaston paraatipaikalla odotti hybridi-versio alas ajetun Avensiksen jenkki-siskosta. Lexuksen puolella kuulin sivukorvalla, että myös GS-malli on kokenut Avensiksen kohtalon. Tilalle tulee Camryn kanssa alustan jakava, joskin kai hieman isompi ES. Camry on kuitenkin vasta tuloillaan, joten koeajoa sillä ei vielä saanut, mutta jännä nähdä, miten Avensis-kansa ottaa Camryn vastaan.

Tulevaisuuden visiot

Vaikka Skoda Karoq jäi Vuoden Auto 2019 -äänestyksessä 6. sijalle, Skoda veti Auto 2018 -tapahtumassa kuitenkin pisimmän korren konspetiautoillaan. Vision E ja Vision X todella maalailivat näkymiä eri etäisyyksille tulevaisuuteen näyttävällä suunnittelullaan. Niitä asiantuntevasti myös esittelivät jonkin mainostoimiston kautta palkatut ja hyvin perehtyneet promootiotyöntekijät. Siitä pisteet Skodalle.

Myös Audi oli tuonut osastolleen Elaine -konspetinsa, jossa ei itse asiassa ole edes peilejä, vaan näkymiä ympäristöön avaavat kamerat. Instagramista jälkikäteen bongasin myös, kuinka Elaine rullaili kuljettaja kyydissään sitä ajaen ulos messuhallista.

Auto 2018

Auto 2018

Vähemmän konseptia ja enemmän tätä päivää tuotiin esille Hyundai Nexon muodossa. Polttokennoauto edustaa sellaista muotoa sähköautoilusta, joka kuulosti jo kannatettavalta. Polttoaineena käytetään vetyä, josta tuotetaan energiaa sähkömoottorissa. Autoa ei ole pakattu täyteen akkuja. Tosin polttokennoautokin kärsii painosta ja täten polttoainetehokkuus laskee. En myöskään ole perehtynyt auton tuotannon ilmastokuormitukseen.

Tässä yhteydessä mainittakoon myös, että toki sähköautot olivat vahvati esillä joka merkillä, joilla niitä on tarjota. Minua henkilökohtaisesti mikään ei kuitenkaan säväyttänyt. Toki blogin säännölliset lukijat myös tietävät oman mielipiteeni koskien sähköautohypeä yleensä. Aiheen tiimoilta myöskin tulossa jälleen juttua.

Muut mielenkiintoiset yksilöt, yritykset ja tapahtumat

Perjantaina Auto- ja liikennegaala kokosi yhteen alan ihmisiä jännittämään Vuoden Auto Suomessa 2019 –palkinnon lopputulosta. Voitto meni kotiin Ford Focukselle. Sunnuntaihin mennessä esillä olleiden Focus-mallien kylkiin oli myös saaty asiasta kertovat teippaukset. Auto- ja liikennegaala palkitsi myös muita olennaisia autoiluun liittyviä edistysaskeleita ja onnistumisia, kuten vuoden kuvan, liikenneteon, elämäntyöpalkinnon ja monta muuta.

Itse autoista halusin toki käydä pällistelemässä, miltä Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio näytti lähietäisyydeltä. Sormenjälkien määrästä päätellen niin kävi moni muukin. Autojahan käytiin messujenkin aikana kuitenkin pyyhkimässä. FCA:n autoista jokin Jeepin messumalleista oli myös myyty messujen aikana, kuten myöskin ainakin pari Giuliaa. Kävimme totta kai ajamassa myös minä Giulian, sekä avomies Stelvion. Meidän kyydissämme ollut koeajattaja oli myös omiaan jättämään positiivisen mielikuvan niin merkistä kuin tapahtumastakin.

Auto 2018Auto 2018

Nissan puolestaan tykittää jatkuvasti myyntitilastojen kärkipäässä Qashqailla, mutta mitään uutuudenviehätystä tarjoavaa ei heidän osastollaan tuntunut olevan. Vaan sitä korvaamaan oli kuitenkin keksitty jotain mielenkiintoisempaa. Osastolta nimittäin löytyi Nissan Leaf, josta oli leikattu n. 1/4 pois. Katselija pystyi näin näkemään auton sisälle läpileikkauksen ansiosta. Auto oli kuulemma vielä täysin ajokunnossa.

Lisäksi mieleen painui rengasketju Point S:n tempaus. Heillä oli pienten lasten kulkupeliksi suunnatun kauko-ohjattavan auton kyydissä nalle ja kaiutin. Nalle keräsi huomiota rullailemalla ehdottomasti Auto 2018 –tapahtuman viileimpänä ympäri hallia asianmukaisen taustamusiikin säestäessä.

Auto 2018

Harmittamaan messuilla jäi unohdus astua ovesta ulos tutkimaan Land Roverin testirataa. Samanlainen taisi olla jo viime kerralla, mutta saman kohtalon se koki mielessäni jo silloin. En myöskään päässyt testaamaan, onko kasvojenkohotuksen läpi käynyt Cactus muuttunut ajotuntumaltaan mihinkään.

Kokonaisuudessaan Auto 2018 –tapahtuma oli varsin onnistunut niin kävijän, kuin kuulemani mukaan myös järjestävänkin tahon osalta. Tapahtuma tarjosi kaikille autoista jostain näkökulmasta kiinnostuneille jotain ja ennen kaikkea niitä itse autoja. Myyjiltä kuulin, että auton ostajat kiittävät mahdollisuutta päästä koeajamaan useampaa autoa kerralla, mikä tekee vertailun helpoksi. Toki ennakkovarausmahdollisuutta sai odottaa, eikä informaatio varauskirjan aukeamisesta ehkä optimaalisimmalla tavalla kulkenut. Oli kuitenkin hyvä, että koeajoja sai varata vielä jokaisena messupäivänä samalle päivälle merkkien omilla pisteillä. Järjestelyt kävivät ilmeisesti myös varsin kuumina suhteellisen kalkkiviivoille asti. Kuitenkin, mikäli taustoja ei tietäisi, tavan kävijälle kokonaisuus näyttäytyi varmasti hyvin järjesteltynä.

Nyt kun traditio on saatu käyntiin jo toisella osallistumiskerralla, täytyy pitää huoli, että pääsee osallistumaan myös seuraavaan Auto-tapahtumaan.

Kiitos Autotuojat- ja teollisuus ry !